Üzleti tippek

Rákaptunk a netes vásárlásra

5-ből 4 internetező vásárol online. A felmérésből az is kiderült, hogy a vevők többsége már nem utasítja el a bankkártyás fizetést, illetve továbbra is „offline" szeretünk lottózni.

A rendszeresen internetezők több mint négyötöde vásárolt online legalább egy alkalommal az elmúlt év során, míg 2010-ben ez még csak minden második válaszadóról volt elmondható – összegzi a KutatóCentrum legfrissebb E-Shopping felmérése. Közülük a legtöbben (90 százalék) valamilyen terméket helyeztek a virtuális kosarukba, szolgáltatást a megkérdezettek alig több mint harmada rendelt online, míg kedvezményes kuponokat negyedük vásárolt a világhálón.

A termékek között a legnépszerűbbek listájában nincs nagy meglepetés:
– műszaki és számítástechnikai cikkek,
– ruházati és szabadidő termékek,
– könyvek,
– filmek, illetve zenei adathordozók.

Fotó: Thinkstock

A szolgáltatást vásárlók leginkább:
– szállásfoglalásra,
– színház-, mozi- és koncertjegy beszerzésére
– és utazással kapcsolatos szolgáltatás megrendelésére használták az internetet.

„A hagyományos üzletekbe ezzel szemben más típusú szolgáltatások miatt térünk be: leggyakrabban ugyanis szerencsejátékokkal kapcsolatos szolgáltatásokat – például lottó, sportfogadás – vásárolunk offline, csak ezután következnek az utazással, közlekedéssel kapcsolatos szolgáltatások, illetve a telekommunikációs előfizetések” – mondta Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatási projekt menedzsere.

Egyre több a bankkártyás fizetés

Az online fizetési módok közül egyre többen használják a bankkártyájukat: a 2013-as 37 százalékkal szemben 2014-ben már 42 százalék volt azoknak az aránya, akik legalább egy alkalommal így rendezték a számlájukat. Ugyanakkor a vásárlók még mindig a készpénzes (55%), illetve az átutalásos fizetést (48%) választják szívesebben.

Bár a bankkártya elfogadottsága még mindig magasabb a hagyományos vásárlások során – a boltokban a megkérdezettek 80 százaléka tartja elfogadhatónak ezt a fizetési módot –, elvben már az internetes vásárlás alkalmával is a netezők több mint fele fizetne kártyával. „Elsősorban a férfiak, a 18-29 év közöttiek és a fővárosban élők nyitottak erre a megoldásra” – jegyezte meg Györfi Anna. „Az adatokból az is látszik, hogy a weben kártyával fizetők tényleges száma még elmarad azokétól, akik szívesen rendeznék így a számlájukat. Ez arra utal, hogy az online áruházakban kínált fizetési módok is gátat szabnak a bankkártyás fizetés terjedésének” – tette hozzá.

A legnépszerűbb a házhoz szállítás

Az online termékvásárlók 87%-a vette át otthonában a választott terméket, a megkérdezettek harmada említette a fix átvételi pontokat, míg az üzletben történő átvételt mindössze 28 százalék – elsősorban a fővárosiak – választották.

A bizalom növelésével bővülhet a piac

Akik még soha nem vásároltak online, elsősorban azzal indokolták ezt, hogy nem volt még rá szükségük (42%), illetve nem tudják személyesen megvizsgálni a terméket (41%), ugyanakkor egyharmaduk még mindig a bizalmatlanságra hivatkozott.

Az sem ritka, hogy valaki vásárlási szándéka ellenére végül „üres kézzel hagyja el a webáruházat”: a megkérdezettek kétharmada nyilatkozott úgy, hogy ez az eset az elmúlt egy évben legalább egyszer előfordult vele. Közülük a legtöbben (35%) a magas szállítási díj miatt döntöttek így. „Ezen kívül számos olyan egyéb indok merült fel, amelyet a webáruházak egy kis odafigyeléssel meg tudnának oldani. Ilyen például a megfelelő fizetési mód, a termékátvételi lehetőség hiánya, a hosszú szállítási idő vagy a készlethiány” – részletezte a projektmenedzser.

Az adatgyűjtés tavaly októberben és novemberben 1220 internetező online megkérdezésével történt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik