Üzleti tippek

Így vadásznak ránk a cégek

Opportunista a kisvállalatok marketingje: mindent kipróbálnak, majd használják, ami működik. A Facebookot használják a legtöbben – többen, mint a Google Adwords-öt. Az is jellemző, hogy fejben készítenek marketingtervet, és van, aki szégyenszemre spammel is – ezek derülnek ki a Marketing Commando felméréséből.

A kisvállalkozások szinte minden létező platformot kipróbálnak. A legnépszerűbb online felület a honlap, amellyel a válaszadók 85 százaléka rendelkezik. Üzleti Facebook-oldala a megkérdezettek 81 százalékának, míg blogja 31 százalékának van. A válaszadók 30 százalékának van YouTube-csatornája, és bár kisebb arányban, de rendelkeznek még LinkedIn, Twitter, Pinterest és Instagram oldallal is. Viszont ezeknek az eszközöknek a jó részét a kisvállalkozások csak kipróbálják.

„Sokszor csak az újdonság iránti kíváncsiság hajtja a cégvezetőt. Azonban csak azt az eszközt használják huzamosabb ideig, ami működik, ami pénzt hoz, és csak addig használják, ameddig pénzt hoz. De ez nem baj, hiszen éppen ez a rugalmasság a kisebb cégek sikerének az egyik titka” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

Mivel „halásznak” a kisvállalkozások?

Az 5 legnépszerűbb új vevők szerzésére használt marketingeszköz:

1. Facebook-hirdetés: 33 százalék

2. SEO – keresőoptimalizálás: 27 százalék

3. Google AdWords kampány: 25 százalék

4. Szórólapozás: 24 százalék

5. Sajtóhirdetés: 19 százalék

„A múlt évben volt a fordulópont, amikor azt vettük észre, hogy a Facebookról több vevő érkezik, mint az e-mail listákról. Ma a népszerű közösségi oldalon olcsóbban lehet vevőt szerezni, mint bárhol. Ráadásul Facebook-csoportot építeni is könnyebb, mint e-mail listát” – véli a szakértő.

A megkérdezettek 27 százaléka alkalmaz keresőoptimalizálást (SEO), 10 százalékuk hirdet a Google Display hálózatán. Klasszikus bannerhirdetést a válaszadók 10, míg vásárolt e-mail listát 7 százalék használ. Egyre többen élnek a remarketing lehetőségével, azonban a számuk még nem túl jelentős.

Egy kis szemétposta

Elgondolkodtató adat, hogy a válaszadók 11 százaléka szégyenszemre már spammelt, és 1 százalékuk rendszeresen használja ezt a tiltott eszközt. „Nem érdemes spammelni, mert rövid távú előnyökért kockára kerül a cég jó híre és jövője. Ráadásul ma már egyre több, egyre olcsóbb becsületes lehetőség van vevőszerzésre” – figyelmeztet Wolf Gábor.

Offline eszközök közül a legnépszerűbb a szórólap (24 százalék), a válaszadók 19 százaléka hirdet sajtóban, a postai DM-et használók aránya pedig 11 százalék.

Kapcsolattartás: jól megfér a régi és az új

A vevőkkel való kapcsolattartás legfőbb eszköze a Facebook (55 százalék). E-maileket és online hírleveleket a válaszadók 48 százaléka használ erre a célra. Emellett azonban még jelentős szerep jut a személyes kapcsolattartásnak (44 százalék).

Kapcsolattartásra és edukálásra használnak még blogot (21 százalék), YouTube-csatornát (12 százalék), Facebook zárt csoportot (13 százalék) és nyomtatott hírlevelet (5 százalék).

Tervezés fejben

A megkérdezettek 48 százaléka fejben készít marketingtervet, csak a vizsgált kisvállalkozások 24 százaléka rögzíti ezt írásban, 28 százalékuk pedig egyáltalán nem rendelkezik ilyennel. A válaszadók 41 százaléka évente 1-2 alkalommal indít kampányt, 28 százalék negyedévente, 30 százalék havonta vagy sűrűbben.

A felmérésben online kérdőív segítségével 1500 kis- és középvállalkozó vett részt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik