Üzleti tippek

Ez nem sci-fi: testbeszédolvasó programmal fejthetünk meg másokat

Speciális, értékesítés-támogató alkalmazást fejlesztett ki a DLM Solutions Kft. Az androidos táblagépekre letölthető DLM Pulse első körben az autókereskedőknek készült, de a későbbi verziót akár az állásinterjúkon is bevethetik a HR-sek. A fejlesztés idén a középvállalati kategóriában Invitel InnoMax Díjat nyert.

„Vannak, akik ösztönösen jól olvassák mások testbeszédét, de többnyire rendkívül időigényes megtanulni, és megfelelően alkalmazni az erről szóló ismeretanyagot. A programunkkal teljesen kiváltani nem, de támogatni tudjuk ezt a tanulási folyamatot és az értékesítők képzését. Úgy tudjuk, hogy a fejlesztésünk egyedülálló a hazai piacon, és egyelőre külföldön sem találtunk hasonlót” – említett néhány részletet a nem éppen szokványos innovációról a DLM Solutions ügyvezető igazgatója.

Nem arról van szó, hogy kamerával figyelik a tárgyalópartnert

Az alkalmazás jelenleg tesztelés alatt áll, az eddigi visszajelzések pozitívak. A fejlesztésben külön szakértői csapat vett részt, többek között pszichológusok, de az informatikai háttér is összetett: matematikai módszertan alapján dolgozik a döntési motor.

Hámori Balázs kiemelte: a testbeszéd egyes elemeit kizárólag kontextusában szabad elemezni. Tehát ne úgy képzeljük el a gépi segítséget, hogy kiragadunk egy elemet, és az alapján a rendszer máris megmondja a „tutit”. Az alkalmazás hét különböző területet vizsgál: így például a fej-, a kéz-, a kar- és a lábtartást, a szemmozgást, valamint a felsőtest helyzetét.

Észrevétlen segítség? Így működik a program

A tárgyalás elején az értékesítő a táblagépén bejelölhet olyan alapértékeket, amelyek befolyásolhatják az elemzést: például ismeri-e az illetőt, a tárgyalópartner milyen korú, férfi vagy nő, továbbá vegetatív jelek is megadhatók (izzadt, feszült stb.). De beállíthatja a kezdeti testbeszédjeleket is. Ezekből a rendszer statisztikai alapon kikalkulál egy értéket, amelyet érzelempárokhoz rendel. Ilyen érzelempár lehet az agresszív-alárendelő, nyitott-zárkózott vagy az érdeklődik-unatkozik kategória. A kiértékelés alapján pedig tanácsokat is ad az alkalmazás, hogy miként lehet pozitív irányba elmozdítani a megbeszélést.

„Triviális példa, de ha valaki karba tett kézzel, keresztbe tett lábbal ül, és kicsit előredől, akkor valószínűleg nem a legjobban halad a tárgyalás. Ebből a helyzetből akár azzal is ki lehet mozdítani, ha megkínáljuk egy csésze kávéval. Tudományosan igazolt, hogy ezeknek a mozzanatoknak is fontos szerepe van az értékesítés folyamatában, és néha ilyen apróságok is megváltoztathatják a partner hozzáállását” – magyarázta az ügyvezető igazgató.

Csak néhány másodperc

A fejlesztők szerint relatíve kevés időt kell tárgyalás közben a program használatával tölteni, ez többnyire csak néhány másodpercet jelent. A DLM Pulse felületét úgy alakították ki, hogy az értékesítő szinte „vakon” be tudja állítani a fontosabb jeleket és azok változásait. De arra is lehetőség van, hogy a tableten néhány kattintással átváltson marketinganyagokra vagy katalógusokra, tehát a táblagép akár oda is adható az ügyfélnek, aki a testbeszédolvasó alkalmazást persze nem fogja a kijelzőn látni.

„Természetesen az értékesítő képességétől is függ, hogy mennyire tudja a programot élesben is használni. A rendszernek tréningüzemmódja is van, amelyben gyakorolni lehet, ekkor a gépi tanácsok helyett a felhasználónak kell bejelölnie, hogy az adott testbeszédből milyen következtetést von le” – tette hozzá az ügyvezető.

Idén nyertek, tavaly második helyezést értek el

Az Invitel innovációs versenyén nem először indultak. Tavaly Élményvásárlás elnevezésű beltéri navigációs megoldásukkal „ezüstérmesek” lettek, idén pedig a testbeszédolvasó programmal megnyerték a középvállalati kategóriát.

„Természetesen büszkék vagyunk rá, hogy InnoMax Díjat kaptunk, amelynek az üzleti életben, az ügyfelekkel való tárgyalás során is van jelentősége. A díjnak még nagyobb súlyt ad, hogy a zsűri tagjai elismert szakértők, illetve több mint 100 pályázatból kerültünk a nyertesek közé” – tette hozzá Hámori Balázs.

A DLM Solutions fejlesztő és szoftverüzemeltető cégként sok szálon kötődik az autóiparhoz. Több mint száz márkakereskedővel állnak kapcsolatban, illetve vállalatirányítási rendszerfejlesztőként meghatározó szerepet töltenek be a szektorban. Ebből is adódik, hogy az InnoMax-díjas innovációt elsősorban az autóértékesítők számára fejlesztették ki, de finomhangolással más iparágakra is átszabható, és már készül az állásinterjúkon is használható változat is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik