Üzleti tippek

Vezettük a világ legkülönlegesebb autóját

Bámészkodók csoportosulnak az elektromos töltőre kötött luxus-Teslánál. Hamarosan megtapasztalom, hogy bárhol állok le a 30 milliós villanyautóval, az emberek megállnak, és elmondják a véleményüket az elektromos autózásról. Lencsés Csaba autós szakújságíró beszámolója az Energia Magazinban jelent meg.

Hagyományos sportkocsival közlekedve megszokta az ember a „Hú, de szép, milyen erős, és mennyivel megy?” típusú kérdéseket. A Tesla Model S viszont nem csak abból a szempontból sokkal extrémebb jármű mondjuk, egy tűzpiros Ferrarinál, hogy abból 100-nál is több fut itthon, míg ebből csak 6-7 darab. De ennél az autónál a lóerőknél és a végsebességnél sokkal komolyabb téma is középpontba kerül: a teljesen füst és zaj nélküli autózás, ami 2014-ben már nem a jövő, hanem a jelen.

Puha kesztyűben markolni a kormányt

Elképesztő sorban állás van a világban a Teslákért. „Amikor kipróbáltam, egyből beleszerettem. Nekem kell egy ilyen, ki is fizetném most azonnal – mondtam. Lassan a testtel, uram! – hűtöttek le az elegáns müncheni kereskedésben, majd hónapok múlva Önre is sor kerülhet” – emlékszik a tavaly őszi jelenetre a jármű mellettem ülő tulajdonosa, aki már az elején kerek perec tudatja: volt már sokféle különleges luxusautója, 500 lóerős sportkocsija, de egyikért sem rajongott ennyire.

Vitathatatlan, hogy már a sportlimuzin ívelt formájú karosszériája is vonzza a tekintetet, de kijelentését a kocsiban ülve értem meg igazán. A kellemesen meleg időjárás ellenére puha textilkesztyűben vezet – ilyet sem láttam még –, hogy ne hagyjon ujjlenyomatot az utasteret uraló 43 centis(!) központi érintőképernyőn, amely tévéként feszül előttünk. Most éppen Európa térképe látható rajta rengeteg piros pöttyel. Ezek jelölik azokat az ingyenes elektromos töltőket, mélygarázsok és lakások konnektorait, amelyekből az autót már legalább egyszer töltötték.

Képernyőt váltunk: most a légrugózás ábráját látom. Ha magas padkára akar felparkolni, akkor csak „rákoppint” a rajzra, és a motorok kellő időben magasba emelik a karosszériát. Megint újabb grafikára váltunk, és az internetes dzsesszrádiók listája jön fel, amelyeket Athéntól Alabamáig ugyanúgy hallgathat. Holnapig lehetne sorolni, hogy mit tud a kocsi: például ki gondolná, de még üléspozíció-memória is van benne.

Ingyen tölthetők az elektromos autók

Május végén újabb négy elektromos töltőberendezést helyezett üzembe az ELMŰ-ÉMÁSZ a WestEnd CityCenter parkolóházában, ezzel 39-re bővült a társaságcsoport által működtetett berendezések száma.

Az egyre kiterjedtebb töltő-infrastruktúrának is köszönhető, hogy a közelmúltban megrendezett eTourEurope elektromosautó-rali útvonalában Budapest is szerepelt.

Úgy gyorsul, mint a Ferrari

Indulás előtt a fő kérdés természetesen, hogy tényleg olyan félelmetesen gyorsul-e, mint a legendás tűzpiros sportkocsik. Először is, a Teslát nem elindítom, hanem bekapcsolom. A fékpedálon tartva a lábamat megnyomom a Start/Stop feliratú gombot. A gázra lépve valóban végig csendesen, de – a versenyautókhoz hasonlóan – elképesztően húz az autó, pedig 2,1 tonna az akkumulátorok miatt a jármű összsúlya, de a 422 lóerő és főleg a 600 Nm-nyi maximális forgatónyomaték „felszaggatja alattunk az aszfaltot”. (Ha így használjuk, akkor a hivatalosan 400 kilométeres hatótáv lemehet 300-ra is, de spórolós üzemmódban akár 450-et is megy töltés nélkül a kocsi.)

A gyorsulás titka

Míg a benzines motort pörgetni kell, és ahogy nő a fordulatszám, úgy nő a sebesség, és úgy lesz egyre zajosabb. A villanymotornál más a helyzet: ez az első másodperctől maximális fordulatszámon pörög.

Vezettem már számos elektromos járművet korábban, a Peugeot iOntól a Nissan Leafen át az elődmodellnek számító Tesla Roadsterig. De a Model S mindössze 4,4 másodperces százra történő gyorsulásánál csak a Roadster 3,9 másodperces villámsprintje préselt jobban bele a vezetőülésbe. Igaz, a Roadster kisméretű sportkocsi volt, ez pedig egy 5 méteres, 5 üléses luxuslimuzin, bár abból a P85-ös nevet viselő erősebb változat a keményebbre hangolt Performance Package-dzsel.

Meglepő extrák – pluszpénzért

A Model S csomagtartójába két pluszgyerekülést lehet rendelni, amelyeket háttal a forgalomnak szerelnek be. A másik érdekesség, hogy alapból nincs kalaptartó a kocsiban, ez – sok minden más mellett – külön rendelhető. A Tesla ugyanis a prémiumkategóriás autókat gyártó konkurensekhez hasonló üzletpolitikát folytat, azaz szinte mindenért pluszpénzt kér a kocsihoz.

Legutóbb egy Porsche Panamerát vezettem kalaptartó nélkül, a stuttgarti cég ezért is pluszeurókat kért, ahogyan a felni közepében lévő Porsche-logóért vagy a fejtámlában lévő jelért is, akár a Tesla. Így fizet a vevő egy alapból 20 milliós kocsiért a végén akár 40 milliót.

Dupla csomagtartó

Lélegzetelállító gyorsulása és íves dizájnja ellenére a Model S tényleg nem sportkocsi, amit a praktikussága is igazol. Mivel nincs az orrában hagyományos motor (a villanymotor a hátsó kerekek között található), a hatalmas hátsó csomagtartón felül a kocsi elejében is találunk egy kisebbet.

Néhány „szépséghiba”

Hosszan lehetne még sorolni a különlegességeket, de azért ki lehet szúrni a hibákat is. Nincs például az első ajtókban a térképzsebnek nevezett pakoló rész. A másik, amit az avatott szemek szúrnak ki: Mercedesekből átvett kapcsolókat látni itt is, ott is. Például az ablakemelők, az ablaktörlő, vagy éppen a Mercikhez hasonlóan a kormányoszlopra szerelt fokozatválasztó kapcsolója is a német gyártótól származik. Ez persze nem véletlen: a Mercedes résztulajdonos a Toyotával együtt a Teslában. Mégis kimondottan zsugori megoldásnak tűnik, hogy a világon egyedülálló fejlesztésekkel telehalmozott szuperkocsi gyártója azon spórol némi aprópénzt, hogy levesz a német autógyártó polcáról néhány kész alkatrészt.

A nagybetűs amerikai hi-tech cégként emlegetett Tesla az Európába szánt kocsijait egyébként Hollandiában szerelteti össze, így nem kell uniós vámot fizetni utánuk, mert olyan, mintha a tengerentúlról hajóznának be.

Soha nem romlik el

Ezt állítják a Tesla-tulajdonosok, ami persze túlzás, de mégis van benne némi igazság. Először is, mint a legtöbb hibridnél és az elektromos autóknál, ebben is kevesebb a kopó alkatrész, de a legnagyobb durranás az autó és az amerikai központ közötti állandó internetes kapcsolat. Majdnem úgy, mint a Forma–1-ben, ahol a bokszutcában ülő mérnökök nagy teljesítményű számítógépen követik a pályán száguldó járműveket. A Tesla kaliforniai központjában is gépek „figyelik” a világszerte futó autóikat, és ha valami gond lenne, azonnal közbeavatkoznak, ha pedig a távolból nem orvosolható a probléma, akkor behívják a kocsit a legközelebbi szakszervizbe. Ez nekünk Bécs. „Az egyik teslás kollégának most volt a 20 ezres kötelező szervizlátogatása, kíváncsiságból kimentem vele én is. Az égvilágon semmit nem csináltak a kocsival, csak lecserélték az ablaktörlő gumijait, amit feleslegesnek ítélt a tulajdonos, mondván, nem húz csíkokat.”

Lesz kisebb és olcsóbb Tesla is

A Tesla a tervek szerint hamarosan bővíti a modellkínálatát. Lesz kisebb és olcsóbb elektromos személyautója, és persze hatalmas szabadidő-autója is Model X néven. Ez az autó egyelőre ígéret, csak papíron létezik, körülbelül két év múlva lehet valóság,

Forrás: Lencsés Csaba, Energia Magazin

Fotók: Tóth Milán

Ajánlott videó

Olvasói sztorik