Üzleti tippek

A jó fizetés ellenére is kevés a szakember

Világszerte mérnökhiánytól szenved az olajipar. Annak ellenére, hogy az ágazat a jól fizető szektorok között szerepel. Az Y-generáció számára ugyanis nem feltétlenül vonzó a mérnöki pálya. Ezt a folyamatot próbálja megfordítani a Mol-csoport. A vállalat tehetségkutató programjait az Egyesült Államokban is díjazták.

„Mérnökhiánnyal régóta küzdenek a cégek. A villamos- és gépészmérnökök esetében némileg kedvezőbb a helyzet, az olajipart viszont több okból is nehezebb a fiatalok számára vonzóvá tenni. Egyrészt ez az ágazat a mérnöki pályán belül is speciális tudást igényel, másrészt a szakma komplexitása miatt jóval időigényesebb a karrierépítés. Míg más területeken a tehetséges pályakezdők akár 2-3 év alatt középvezetők, 5 éven belül pedig felső vezetők lehetnek, addig az olajiparban körülbelül 6-7 évnyi komoly szakmai munkát igényel a speciális tudás elsajátítása, ami alapfeltétel mind a szakmai, mind a vezetői karrierben” – összegezte az FN24-nek a Mol-csoport stratégiai HR-vezetője.

„A 80-as években és a 90-es évek első felében született Y-generációra viszont az a jellemző, hogy szeretnének hamarabb előrejutni, és ha nem elégedettek a munkájukkal, akkor kevésbé lojálisak, és sokkal rugalmasabban váltanak, mint az előző generáció. A folyamatra a Mol-csoport egyik válasza a Freshhh elnevezésű nemzetközi verseny, amely a fiatalok számára is érdekessé teheti az olajszektort” – tette hozzá Orosz Vivien.

Szimulációs játékkal keresik a legjobbakat

A vállalat idén hetedik alkalommal indította el a versenyt, amelyre rekordszámú nevezés érkezett. A nemzetközi döntőt május 27-én Budapesten rendezik meg. A bekerüléshez a háromfős csapatoknak különböző iparági-stratégiai feladatokat kell megoldaniuk egy speciális szimulációs programban. A döntőbe jutott 5 legjobb csapat pedig a Mol felső vezetői előtt méri össze tudását egy üzleti prezentáció és egy stratégiai feladat során.

A csapatok a 20 ezer eurós fődíjért versenyeznek, illetve a legjobbak bekerülhetnek a vállalat frissdiplomás Growww programjába.

„A Freshhh nemcsak a mérnöknek készülő diákoknak szól, hanem általánosan az egyetemistáknak és főiskolásoknak – függetlenül attól, hogy első-, másodévesek vagy éppen végzősök. Természetesen a sikeres versenyzéshez kell szakmai tudás, de emellett a stratégiaépítésben, az iparági kihívásokra adott válaszokban is ügyesnek kell lenniük a fiataloknak. Épp ezért vannak, akik úgy építik fel a csapatukat, hogy minél több területet lefedjenek, így van közöttük például mérnök, közgazdász és informatika szakos hallgató is” – részletezte a HR-vezető.

Nemzetközi elismerések

Az olajipari vetélkedőre hét év alatt 70 ország nevezett be, és több mint 250 egyetemről több mint 10 ezer hallgató vett részt a versenyen. 2014 rekordév lesz, ugyanis a regisztrált csapatok száma duplája a tavalyinak: idén 77 országból több mint 1500 csapat jelentkezett.

„Már nemcsak azokból az országokból neveznek a diákok, ahol a Mol-csoport is jelen van, hanem például amerikai, kanadai, kínai, új-zélandi és venezuelai versenyzőink is vannak. Arra pedig különösen büszkék vagyunk, hogy márciusban a Freshhh és a Growww programunk is elnyerte az Egyesült Államokban a rangos ERE Recruiting Excellence Award díjat a Best College Recruitment Program kategóriában” – utalt a nemzetközi sikereikre Orosz Vivien.

A Mol-csoport multinacionális vállalatként 40 országban működik, és körülbelül 29 ezer munkavállalót foglalkoztat. A cégcsoport központja Budapesten található, ahol a munkavállalók egyötöde külföldi.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik