Üzleti tippek

A szépség még mindig kelendő

Sipos Anikó
Sipos Anikó

gazdasági újságíró. 2014. 05. 03. 11:00

Az Avon a világon a második, Magyarországon pedig a legnagyobb közvetlen értékesítőnek számít.

Korábban a témában:

„A közösségi oldalakon általában mindenkinek van néhány Avon-tanácsadónő ismerőse” – érzékeltette Radeczky Zoltán régiós ügyvezető igazgató, hogy a magyarországi indulás után 24 évvel is még mindig sokan vágnak bele az „avonozásba”. Van, aki hobbiból csatlakozik a céghez, mert vonzó számára, hogy kedvezményesen juthat a termékekhez. Vannak olyan értékesítőik, akiknek a főállás vagy a gyereknevelés mellett „mellékesként” jön jól a tanácsadói munka. És természetesen szép számmal vannak olyan munkatársaik is, akik főállásban dolgoznak.

Az internetes fórumokon megoszlanak a vélemények a tanácsadói vagy az eladás mellett már a hálózatépítést is magában foglaló koordinátori munka sikeréről. Egy gyors pillanatkép alapján a fórumozók két táborra oszthatók: a kételkedő kommentelők mellett általában hozzászólnak olyanok is, akiknek bevált az Avon által kínált lehetőség, és akár hosszú évek óta foglalkoznak a termékek értékesítésével.

Radeczky Zoltán szerint a tanácsadói munka fő előnyei közé tartozik, hogy rugalmasan végezhető, és nincs belépési díj. „Van, aki a szabadságfok miatt választja a közvetlen értékesítést, hiszen így mindenki a maga főnöke, és saját maga döntheti el, hogy mennyi időt szán a munkára, és milyen célból dolgozik” – tette hozzá.

Kiváltható munkakörök

„A koordinátori jutalékoknál és a tanácsadói árengedmény-szinteknél is összehasonlítási alapokat alkalmazunk, ami bevett módszertan a direkt értékesítés világában. Ez azt jelenti, hogy megnézzük, melyek azok a munkakörök, amelyeket jellemzően betöltenek a jelentkezők. Összehasonlítási alap lehet például a tanári vagy az ápolói foglalkozás, de más állásokhoz és jövedelmi kategóriákhoz is viszonyítunk. Tapasztalataink szerint például az ápolói vagy a takarítónői fizetés az Avonnál heti 20-30 órás munkával egy éven belül elérhető” – összegezte az igazgató.

Más, mint az MLM

Az értékesítési rendszerük abban tér el az MLM struktúrájától, hogy a tanácsadók és a koordinátorok számára jellemzően a termékértékesítésből származó jövedelem jelenti a fő bevételi forrást, a hálózat bővítése csak másodlagos.


Fotó: Shutterstock

Főváros vs. vidék

Mivel Budapesten a kiskereskedelmi penetráció igen magas, így vidéken, a kisebb településeken sokszor eredményesebben értékesíthetők személyesen a kozmetikumok. Például érdekes kettőséget mutat Északkelet-Magyarország, ahol a magas munkanélküliségi rátából logikusan következik, hogy alacsonyabb a fogyasztás. A másik oldalon viszont vannak, akik az álláslehetőségek hiányában közvetlen értékesítőként szereznek jövedelmet, vagy ezzel egészítik ki a keresetüket.

A szépségápolás és a „mikrohitelezés”

A márka ismertségét jól mutatja, hogy a „top of mind” méréseknél az élmezőnyben szerepel, vagyis a kozmetikai, szépségápolási termékek esetében a válaszadók az elsők között említik meg az Avont.

További érdekességként az ügyvezető azt is elmondta, hogy bár kevesen gondolnák, de a vállalat nagyobb mikrohitelezőként is jelen van a magyar piacon. A cég értékesítési modelljében ugyanis az adásvétel halasztott fizetéssel történik, vagyis megelőlegezik a termék árát a tanácsadóknak, illetve a vevőknek, akik 14-30 napos határidővel fizethetik ki a vásárlásaikat.

Milliárdos bevételek

Globálisan a vállalat 2012-ben 10 milliárd dollár árbevételt termelt. 100 országban vannak jelen, 6 millió tanácsadót és körülbelül 40 ezer főállású munkavállalót foglalkoztatnak világszerte.

Az Avon Magyarország árbevétele 2012-ben elérte a 12 milliárd forintot, amelyet tavaly tovább növeltek. Idehaza a cég alkalmazottként közel 400 munkavállalót foglalkoztat. Az értékesítőik száma kampányról kampányra változik, de több tízezer főre tehető. Számuk szezonálisan változik: például kiugró emelkedés látható – a kereskedelemben egyébként is rendkívül erős – karácsonyi időszakban.

Kozmetikumok kattintásra

Bár az Avon arról híres, hogy bolti értékesítés helyett kizárólag a tanácsadókon keresztül adja el a termékeit, de az online kereskedelem térnyerése őket sem hagyja érintetlenül. Radeczky Zoltán elmondta: a tavalyi negyedik negyedévben indították el az online rendelési felületüket, amelytől az ügyfélkör bővülését várják. Az internetes rendelések azonban náluk más szisztémával működnek, mint a hagyományos webáruházaknál. Az online vásárlókat ugyanis összekötik a közelükben lakó tanácsadókkal, tehát a végeredmény így is a személyes értékesítés lesz.

Érdekességek

A vállalat története 1886-ban kezdődött New Yorkban. Az alapító David H. McConell eredetileg utazó könyvkereskedő volt, és illatminták ajándékozásával népszerűsítette a könyveit. Rövid időn belül azonban kiderült számára, hogy a kiadványok helyett a parfümök iránt jóval nagyobb a kereslet, ezért kezdett kozmetikumok értékesítésével foglalkozni.

A cég 1939-ben vette fel az Avon Products Incorporated nevet, amelyet Shakespeare szülővárosa Stratford Upon Avon után kapott.

A vállalat 6 millió tanácsadója közül 1 millióan Brazíliában dolgoznak.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.