A vizsgált kereskedések 43 százaléka nem felelt meg a kiszolgálás alapvető követelményeinek, és a vevők 60 százalékát elveszítik tudatlanságuk miatt – derült ki a Mapei januári felméréséből.
A vevő az utolsó?
A tavalyi eredményekhez képest azért látható javulás: jóval több eladó köszön, és néha még mosolyognak is. 2013-ban még csak a kereskedések 55 százalékában köszöntek, idén már 83 százalék ez az arány. Viszont a mosolygás már nem megy ilyen könnyen. Tavaly 47 százalék mosolygott, idén ez az arány 67 százalék – ismertette az eredményeket Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.
A boltok 43 százalékának ugyanakkor még mindig gyenge a minősítése. Igaz, ez is fejlődésnek számít, hiszen tavaly az üzletek 70 százaléka teljesített alul.
A kereskedések több mint felében az eladók legtöbbször csak várakoztak, és nemcsak célirányos kérdést nem tettek fel, de még általános érdeklődést sem mutattak. Szinte minden boltban vállrándítással intézték el, ha a vevő máshol is körül akart nézni vagy az árat kifogásolta. Mindössze 60 százalékosra értékelték a próbavásárlók az eladók alapvető (képzés nélkül is elvárható) értékesítési teljesítményét.
Sokszor hiányzik a kereskedői véna
A legalapvetőbb hibák, hogy nem hívják fel a vevők figyelmét az akciókra, nem ajánlanak termékeket vagy például nem adnak prospektust. Az eladók 70 százaléka nem ajánlja a vevőnek a termék megvételét, pedig ez az értékesítés kulcsmomentuma. Emellett 58 százalékuk egyáltalán nem kezeli a kifogásokat, egyszerűen hagyják, hogy a vásárló üres kézzel távozzon.
Markovich Béla szerint az elmúlt évek mélyrepülése után a kereskedőknek most alkalmuk lenne kitörni, mivel az építőipar a legfrissebb adatok szerint 18 százalékkal növekedett az előző év azonos időszakához képest. Azonban nem tud részesedni az ágazat növekedéséből az, aki nem igyekszik a vevők kedvében járni, és nem nyújt megfelelő kiszolgálást – tette hozzá.
A próbavásárlók az Első Magyar Építőanyag-és Burkolatkereskedők Hálózat (MÉBKER) tagjai közül 52 üzletben jártak. A felmérés nem reprezentatív.