Jelentősen csökkentek az ajándékozásban érdekelt vállalkozások karácsonyi megrendelései, és kisebb összegűek is lettek. A megkeresett cégek alig ötöde ajándékozza meg az ünnepek közeledtével üzleti partnereit, míg 10 éve még kétszer ennyi társaság költött reklámajándékra – derül ki a Promo Data Kft. országos kutatásából.
A felmérés szerint a cégek nagy része egyáltalán nem költ ilyen célra, s még a nagy nemzetközi vállalatok is mind gyakrabban jótékonysági célra fordítják az ajándékozásra szánt, a korábbinál sokkal kisebb összeget.
A költések is jelentősen csökkentek, az ajándékozás már a válság előtti években is kezdett áttolódni a kisebb összegű költések felé, és 2008 óta ez a tendencia még jobban felerősödött.
100-500 ezer forint közötti értékben a vállalatok 44 százaléka vásárol, az előző két évben 41, illetve 42 százalék költött ennyit. Tíz évvel ezelőtt még a társaságok 16 százaléka költött 100 ezer forintnál kevesebbet, most pedig már 45 százalékuknál ez a jellemző.
A piackutatás szerint a karácsonyi cégajándékozás erős szűkülése mellett némileg nagyobb az egyéb időszakban, például év közben történő beszerzés, a megkérdezett nagyvállalatok 17 százaléka vásárol ilyenkor.
Menő vagy ciki? Tippek a céges karácsonyhoz
A reprezentatív felmérés során négy héten át csaknem 2300 nagyvállalat reklámajándék-beszerzési felelősével készítettek interjút. A megkérdezett, 300 millió forint éves árbevételnél nagyobb cégek közel fele volt budapesti (39 százalék) vagy Pest megyei (11 százalék).