Az iparági szereplők szerint a költséghatékonyság jelentősen javult Magyarországon az elmúlt két évben – derült ki az Ernst & Young európai autóipari felméréséből.
A megkérdezett gyártók és beszállítók szerint a kontinensen Magyarország a harmadik helyen szerepel a listán. A válaszadók 11 százaléka nyilatkozott úgy, hogy rendkívül, 46 százalékuk, hogy eléggé versenyképesnek tartja az országot. Az európai lista első helyén Csehország, második helyén Szlovákia szerepel.
“Rendkívül pozitív hír Magyarország számára, hogy a költséghatékonyság és a termelékenység tekintetében is javulásról számolnak be a piaci szereplők. A szektor ugyanis további átrendeződés előtt áll Európában, a gyártókapacitás nyugatról keletre vándorlása várható. Ennek az átrendeződésnek pedig éppen azok lesznek a nyertesei, akik költséghatékonyan és magas termelékenységgel tudják a termékeket előállítani” – véli Heinczinger Róbert, az Ernst & Young partnere.
Az iparági szereplők szerint kismértékben javult az autóipar termelékenysége az elmúlt két évben Magyarországon, így ebből a szempontból a nyolcadik helyen szerepel.
Az autóipari döntéshozók úgy értékelték, hogy 2011-hez képest a szektorukat tekintve romlottak a mutatók a minőség és az innováció szempontjából Magyarországon. Az innovációs erő és a termékek minősége alapján a tizenegyedik helyre került az ország.
A megkérdezettek többsége szerint a világ nagy részén emelkedni fognak a gépjárműeladások a következő egy évben. Kivétel ez alól Nyugat-Európa, ahol a várakozások szerint kevesebb autót értékesítenek majd. A legjelentősebb bővülést az alsókategóriás gépkocsik piacán várják a szakmai körök, amelyet a prémium- és luxusszegmens követ majd.
A válaszadók döntő többsége, csaknem 80 százaléka úgy vélte, javulni fog üzleti helyzete a következő fél évben. Tizede nyilatkozott úgy, hogy jelentős javulást vár, 68 százalékuk pedig visszafogott bővülésről beszélt. Leginkább a közép- és kelet-európai gyártók és beszállítók optimisták: 92 százalékuk pozitívan tekint a jövőbe.
A cégek több mint harmada bővítést tervez a következő egy évben, több mint fele pedig a jelenlegi szinten tartja majd a termelését. Világszinten bővülhet a foglalkoztatás a szektorban, Európában azonban legjobb esetben is csak azzal lehet számolni, hogy a mostani szinten marad a munkahelyek száma a következő hat hónapban – mutat rá a jelentés.
Az Ernst & Young januári felmérését a kontinensen működő 300 autóipari gyártó és beszállító megkérdezésével készítették. A válaszadók 15 százaléka a gyártók, 85 százaléka a beszállítók köréből került ki.