A kétmilliárdos éves árbevétel feletti vállalatoknál a leggyakrabban használt banki szolgáltatások a folyószámla, a devizaszámla, a bankkártya elfogadási szolgáltatás, az üzleti bankkártya és az internetbank alkalmazása – derül ki a K&H nagyvállalati monitor kutatásából, amelyet a GfK végzett.
Folyószámlája minden cégnek van, és majdnem ilyen gyakori a devizaszámla is (85 százalék). Bankkártya elfogadási szolgáltatást a megkérdezettek 69 százaléka használ. Üzleti bankkártyával a nagyvállalatok körülbelül 55 százaléka rendelkezik, és ugyanilyen arányban alkalmazzák a pénzintézetek internetbank szolgáltatásait is – összegezte Huszár Róbert, a K&H vállalati és intézményi szolgáltatások üzletágvezetője.
Nagyok és még nagyobbak
Vannak azonban eltérések a 2 és 10 milliárd forint közötti, illetve a 10 milliárdos éves árbevételt meghaladó vállalatok között. Ez utóbbiak esetében jellemző inkább a banki termékek specializálódása. Az ide tartozó társaságok az átlagosnál jóval nagyobb arányban rendelkeznek devizaszámlával (93 százalék), igényelnek bankgaranciát (60 százalék), illetve bonyolítanak le nemzetközi készpénzforgalmat (43 százalék). Emellett inkább rájuk jellemzőek az úgynevezett treasury szolgáltatások, valamint az alkalmazotti juttatások használata is, miközben a nagyvállalati átlagnál kisebb arányban rendelkeznek forgóeszköz és beruházási hitellel (17 és18 százalék). Az olyan speciális szolgáltatásokra is, mint a cash-pooling, az akkreditív vagy a külföldi számlanyitás is ezek a cégek a leginkább nyitottak.
Mi a jövő?
A megkérdezettek a következő két évre vonatkozóan egyértelműen a likviditásnövelő banki termékek (beruházási hitelek, refinanszírozott támogatás, faktoring, projektfinanszírozás és bankgarancia) iránt érdeklődnek. A 10 milliárd forint éves árbevételt meghaladó társaságok közül az átlaghoz és a kisebb társaikhoz képest is kétszer annyian jelezték, hogy terveik között szerepel a devizaszámla-igénylés. A pályázatíráshoz nyújtott segítség iránt viszont az alacsonyabb árbevételű cégek érdeklődnek leginkább, míg a legnagyobb vállalatok nem kérnek külső segítséget.