Bár nyitottak az online kommunikációra a magyar kkv-k, de még kissé járatlanok ezen a területen. Ezt mutatja, hogy egyértelműen a „divatirányzatokat” követik, és gyakran elmennek a hatékony és olcsó lehetőségek mellett – ez az egyik tanulsága a Hír24/FN24 Üzleti tippek rovat felmérésének.
Az eredmények egyértelmű elmozdulást mutatnak a divatos digitális eszközök irányába. A kkv-szektorban érdekes módon az ingyenes digitális megjelenést tekintik a leghatékonyabb megoldásnak – az egyébként még mindig nagyon „erős” hírlevelekkel szemben. A kiscégek az árra nagyobb hangsúlyt fektető kampányokat szeretik a leginkább, emellett majdnem ugyanolyan fontos az üzenetben átadott élmény is – összegezte a felmérés eredményeit Dobó Mátyás online marketingszakértő, aki Doransky néven vált ismertté.
Önöket kérdeztük |
A kutatás online kérdőíves módszerrel, 500 fős, nem reprezentatív minta feldolgozásával készült. A kérdőív kitöltői között december 6-án 10 darab egyéves National Geographic-előfizetést és 10 darab ELMŰ-ÉMÁSZ energiatakarékossági csomagot sorsolunk ki. |
A „divatirányzat” a marketingkommunikációban is tetten érhető. Miközben a Facebook és a saját honlap a legnépszerűbb, a rendkívül hatékony fizetett hirdetéseket (mint például az AdWords) még kevesen választják. „Itt is a költségek és megtérülés alapján mérlegelnek a cégek. Hiába hoz sok vevőt az adott marketingeszköz, ha fizetni kell érte” – fejtette ki a szakember.
Tarol a közösségi média |
A válaszadók körében a Facebook vitte el az aranyérmet, szinte minden harmadik olvasónk ezt tartja a leghatékonyabb hirdetési csatornának. Ezt követi az óriásplakát (27 százalék), a nyomtatott sajtóhirdetés (18,5 százalék) és a hírlevél 13,6 százalékkal. A sor végén a rádióhirdetésekre a résztvevők kevesebb mint tizede voksolt. Ön szerint heti hány alkalommal és mely napokon a leghatékonyabb hírlevelet küldeni? alkalomszerűen: 39,96 százalék heti kétszer, kedden és csütörtökön: 19,65 százalék heti egyszer, hétfőn: 17,71 százalék heti egyszer, pénteken: 16,41 százalék a hírlevél kukába való: 6,26 százalék |
A hírlevelek esetében szembeötlő, hogy a válaszadók az alkalmi küldést tekintették működőképesnek. A szakértő azonban nem ért ezzel egyet. Úgy véli, hogy a hírleveleket igen is célszerű rendszeresen, lehetőleg előre meghatározott ütemben küldeni. Saját tapasztalatai alapján úgy látta, hogy péntek nem a hírlevélküldés napja, különösen igaz ez a délutánra, amikor már kevesen nézik az e-mailjeiket.
Sokan temetik a nyomtatott sajtót. Szerintem… |
…újságot jobb érzés olvasni, mint táblagépet böngészni: 31,82 százalék …a print újságok egy lépéssel le vannak maradva az online híroldalak mögött: 21,21 százalék …hatékony hirdetni a nyomtatott sajtóban, felesleges temetni: 19,91 százalék …tematikus, szakmai lapokat egyre többen olvasnak szívesen: 14,94 százalék …10 év múlva már csak emlék lesz az újságárus bódé: 12,12 százalék |
„A nyomtatott sajtó esetében a válaszadók többnyire az óvatosabb, a régihez ragaszkodók táborát gyarapítják, ugyanakkor azt is érzékelik, hogy a klasszikus médiatartalmak a hírpiacon már nem feltétlenül versenyképesek. Érdemes tehát kísérletezni az új médiaplatformokkal is” – értékelte a végeredményt Dobó Mátyás.
Ezekre is rákérdeztünk |
Mivel népszerűsítené vállalkozását? saját honlap: 67,1 százalék Facebook: 24,84 százalék bannerkampány: 4,36 százalék Google AdWords: 2,83 százalék LinkedIn: 0,87 százalék Mi marad meg emlékezetében legtovább egy utcán látott óriásplakát hirdetésből? árkedvezmény. 28,08 százalék az érzés, amit kelt bennem: 26,78 százalék szlogen: 20,3 százalék cég- vagy márkanév: 18,79 százalék kutya, delfin, kisgyerek: 6,05 százalék |
Marketingkampány ajándékba – Próbálja ki!
Ötszázezer forint* értékű reklámcsomagot kaphatnak ajándékba új szerződésük mellé azok a kkv-k, amelyek 2012. december 7-ig az ELMŰ-ÉMÁSZ-MÁSZ Társaságcsoporttal kötnek szerződést. A vállalkozások a társaságcsoport óriásplakátjain, Facebook-kampányában, illetve saját kiadványában jelenhetnek meg hirdetéseikkel.
*listaáron számított érték
További információ: www.aramszolgaltato.hu/kampany2012