Üzleti tippek

A szélhámosok hamar belebuknak a franchise-ba

Sipos Anikó
Sipos Anikó

gazdasági újságíró. 2012. 08. 17. 12:58

Az üzleti hálózat sikerrecept lehet, de a harmatgyenge vállalkozásokat nem támasztja fel, a csalóknál pedig gyorsan elindul a láncreakció.

Korábban a témában:

Haraszti Mihály vállalkozásfejlesztési szakértő elismeri, hogy a franchise minden kimagasló tulajdonsága ellenére nem csodaszer. Bár vannak sajátos elemei, de ezen felül számos olyan módszert tartalmaz, amelyek máshol külön-külön már régen beváltak, és akár már évtizedek, sőt, némely esetben évszázadok óta ismert és követendő példák.

Másrészt a hálózatosodás olyan szinten kényszeríti ki az eredményes technikák alkalmazását, amely csak a legfegyelmezettebb, legkövetkezetesebb vállalkozásépítésnél figyelhető meg. Az önfegyelem, a magas szintű vállalkozói tudáson nyugvó következetesség, a nagyfokú együttműködési készség azonban sajnos sehol sem a (kényszer)vállalkozók sajátja, így kiemelkedően fontos ezeknek a fejlesztése.

Le a halogatással!

Az üzleti hálózat modellje kényszerré teszi azoknak a feladatoknak az elvégzését, amelyekről mindenki tud, amelyeket minden vállalkozónak el kellett volna végeznie, de valamely okból mégis kihagyták ezeket. Idetartozik a stratégiaépítés, az üzleti és működési modell meghatározása, amelyek a franchise rendszerében már alapkövetelménynek számítanak.

Ezeket a lépéseket a független vállalkozók közül sokan azért nem teszik meg, mert nagyrészt nem is tudják, hogy miket kellene elvégezniük. Ha tudják a feladatokat, akkor a megvalósítás kérdéses, vagy időhiány miatt késlekednek. Gyakori akadály a torz és beszűkült szemlélet is. A siralmas eredmény pedig hiába nyilvánvaló mindenki számára, érdemi változás a piacgazdaság immár több mint 20 éve alatt sem következett be Magyarországon – magyarázta a szakértő.

Természetesen az elmúlt két évtizedben az önmagukat franchise vállalkozásnak nevező cégek közül is voltak, amelyek hanyagolták az előbb említett feladatokat. Ennek meg is lett a következménye: szinte kivétel nélkül meg is buktak, és nyomtalanul eltűntek a süllyesztőben. Sajnálatos módon magukkal rántva a hálózathoz csatlakozott vállalkozók sorát, és lejáratva magát a konstrukciót is. A kereskedelmi és a szolgáltató szektorban bőven akad ezekre példa.

A csőd ellen nem csodaszer

Haraszti Mihály szerint a franchise nem a gyors meggazdagodás eszköze, és arra sem alkalmas, hogy harmatgyenge vállalkozásokat nyereségessé tegyenek. A modell lényege ugyanis a versenyelőny, de legalábbis a stabil versenypozíció biztosítása. Ha valaki egy ilyen csatlakozási lehetőséget ajánl fel, akkor azt üzeni, hogy ne szórakozzanak egyéni megoldásokkal, az iparágban szokásos és megszokott rossz minták utánzásával, hanem vegyék át a már sikeres, biztos egzisztenciát nyújtó üzleti modellt. Kezdő hálózatnál természetesen ott van a bizonytalanság, de ha a kísérleti egység vagy már több cég is igazoltan eredményesen működik a láncban, akkor az már garanciát jelenthet a stabil működésre.

Természetesen egy gyenge lábakon álló cég képtelen valóra váltani egy ilyen ígéretet. Ha a franchise magyarországi történetét vizsgáljuk, akkor találkozunk dilettánsnak nevezhető vállalkozókkal, sőt, néha szélhámosokkal is. Ez azonban szerencsére nem az ő terepük, ami gyors eltűnésükben is tetten érhető, bár az általuk okozott anyagi és erkölcsi kár egyáltalán nem lebecsülendő.

Ebben ugyanakkor jócskán benne van az is, hogy a másik – később áldozatnak bizonyult – oldal sem tanúsította a tőle elvárható gondosságot. A vállalkozásfejlesztési tanácsadó szerint azonban lényegesebb ennél, hogy hiába akasztja valaki ingatag vállalkozására a franchise táblát, hosszabb távon biztosan bukásra van ítélve. Ez nem egy üres pénzgyár, nem tűri sem a szürke-, netán a feketegazdaság módszereit. Ha a lánc nem nyújt tényleges versenyelőnyt a társaságoknak, akkor a lufi igen gyorsan kipukkad, és semmi nem marad utána, csak jókora veszteség.

Hogyan kerülje el a növekedési csapdákat?

Üzleti öngyilkosság lehet a költözés

Lusta vagy sem az a cégvezető, aki az üzleti sikerek ellenére sem bővít?

Haraszti Mihály évtizedek óta foglalkozik a kis- és közepes vállalkozások növekedésével, és a legstabilabb növekedési stratégiát jelentő franchise hazai szakértője. Hét egyetemen és főiskolán tanított, könyveket, tanulmányokat és cikkek százait publikálta. Honlapja, a franchisemegoldások.hu évek óta elismert szakmai forrásnak számít.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.