Üzleti tippek

Még mindig visszafogják a vállalkozások a beruházásokat

Kis mértékben emelkedett a kkv-k beruházási hajlandósága, jelentősebb bővülés azonban nem várható.

Továbbra is az informatikai beruházások vezetik a kis és közepes cégek fejlesztési listáját, amelyeket a gépek, berendezések beszerzése, valamint a gépjármű park frissítése, bővítése követ – derül ki a K&H kkv bizalmiindex-kutatás adataiból.

Felére csökkent a fejlesztésben gondolkodó cégek aránya

A 700 hazai kkv vezető megkérdezésén alapuló felmérésünk eredménye szerint ugyan kis mértékben emelkedett a vállalkozások beruházási hajlandósága, ugyanakkor egyik beruházási cél tekintetében sem tapasztalható számottevő növekedés. Jelenleg a vállalatok 61százaléka tervez valamilyen fejlesztést, ami 4 százalékpontos növekedés az előző negyedév adataihoz képest. Ugyanakkor ezzel együtt is az elmúlt évekhez képest minden beruházási cél esetében szinte felére csökkent a fejlesztésben gondolkodó társaságok aránya – összegezte Németh László, a K&H kkv marketing főosztályának vezetője.

Vezet az informatika

A beruházási szándék szempontjából továbbra is az informatikai fejlesztések állnak az első helyen, hiszen a vállalkozások nagyjából 30 százaléka tervez ilyen jellegű beruházást. Ezt követi a gépek, berendezések beszerzése, amelyet a kkv vezetők 22%-a szándékozik megvalósítani a következő egy évben. A hazai kisvállalkozások 17%-a jelezte, hogy fejleszteni kívánja gépjármű állományát, míg ingatlan beruházásban megközelítőleg minden tizedik vállalkozás gondolkodik.

Az egyes szektorok esetében jelentős eltérések figyelhetők meg, mind a beruházást tervező vállalkozások arányát, mind a célokat tekintve. Jelenleg a legkisebb beruházási hajlandóság az ipari cégeknél figyelhető meg (59%), míg az agrárcégek között legmagasabb a fejlesztésben gondolkodó vállalkozások aránya (73%).

Mindkét szektor esetében elmondható azonban, hogy a gépek, berendezések korszerűsítése a fő beruházási cél, szemben a kereskedelmi és a szolgáltató vállalkozásokkal, ahol az informatikai fejlesztéseket jelölték meg leggyakoribb beruházási célként. Nemcsak a tevékenység, de a cég mérete is erősen befolyásolja a beruházási szándékot: míg a mikrovállalkozásoknál csupán 53%, addig a kisvállalkozások esetében 68%, a középvállalkozások pedig 85% az idén beruházást tervező cégek aránya.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik