Üzleti tippek

Áfamentes autóbérléssel spórolnak a cégek

A növekvő cégautó adót ellensúlyozza a regisztrációs adó csökkenése és az is, hogy bérlés esetén megszűnt az áfalevonási tilalom.

Az FN24 által megkérdezett lízingcég szerint – ahogy az megjósolható volt – a kis- és közepes vállalkozások részéről nőtt meg az érdeklődés a bérlés iránt. Ennek fő oka, hogy ettől az évtől uniós nyomásra megváltozott a szabályozás. Így a személyautóknál a bérleti díj áfája üzleti használat esetén már levonható, ha az üzleti utakat a vállalkozás megfelelően igazolja.


Fotó: Northfoto

A változással a megtakarítás jelentős, hiszen a bérleti díj a korábbiakhoz képest 22 százalékkal csökkenhet. Pesti Tímea, a LeasePlan flottakezelő cég kereskedelmi igazgatója szerint gyakorlatilag így a vállalkozások áfamentesen szerezhetnek be gépjárműveket. (A flottakezelő cégek továbbra is visszaigényelhetik a gépkocsik beszerzési árának forgalmi adóját, tehát a bérleti díj kalkuláció alapja ezután is az autó nettó ára lesz.)

A másik oldalon azonban negatív változásokból sem volt hiány. Nőttek a gépjármű üzemeltetés költségei, így emelkedett az átírási illeték, az áfakulcs és a cégautó adó, drágultak az üzemanyagok, a gépjármű alkatrészek és a kapcsolt szolgáltatások ára is. Ezekkel együtt is a kkv-k esetében akár 5-10 százalékkal több ügyféllel számol idén a flottakezelő cég.

Mennyivel visz el többet a cégautó adó?

A LeasePlan által kezelt járművek esetében a cégautó adó emelése miatt a gépkocsik 80 százalékánál emelkedtek a terhek. A teljes portfólióban az egy autóra vetített átlagos kötelezettség tavaly havonta körülbelül 10 ezer forint volt, ez ebben az évben több, mint 33 százalékkal nagyobb összeg. Viszont azok a cégek, amelyek csak EU5-ös (illetve gáz, elektromos meghajtású vagy hibrid), vagyis alacsony károsanyag-kibocsátású gépkocsikkal közlekednek – elenyésző mértékű – átlagosan mindössze néhány százalékos változással találkoztak – összegezte Pesti Tímea.

2012-ben már csak EU5-ös új gépkocsit lehet forgalomba helyezni. Így a folyamatosan megújuló flottáknál – a motorteljesítmény (kW) figyelembe vételével – akár csökkenthetőek az adóterhek. Ezzel hosszú távon a teljes flottára vonatkozó fizetett kötelezettség is mérsékelhető, vagy legalábbis szinten tartható – véli a szakértő.

A bérlés miért jelenthet kevesebb fejtörést?

A kis- és közepes vállalkozások a többi gazdasági társasághoz hasonlóan a járműveket saját forrásból, hitelből vagy valamilyen lízing konstrukcióban finanszírozhatják. Operatív lízing esetén a vállalkozás csak bérli a gépjárművet, a finanszírozásról és a gépkocsi üzemeltetéséről a bérbeadó gondoskodik. A cég pénze így nem a gyorsan amortizálódó gépjárműparkban áll, hanem ehelyett befektethető, vagy az alaptevékenység fejlesztésére fordítható.

Emellett a lízing további előnye, hogy a társaságok megszabadulnak az üzemeltetéséhez kapcsolódó teendőktől, hiszen a flottakezelő figyelmeztet a kötelező szerviz esedékességére, a szezonális gumicserékre, ellenőrzi a szervizszámlákat (akár több száz dokumentumot havonta), és a futamidő végén gondoskodik a gépkocsi értékesítéséről is. Ezekért a vállalkozás egy jól tervezhető és költségként elszámolható havi díjat fizet, így ennek köszönhetően például magasabb kategóriás autóba ülhet az ügyvezető, mintha saját forrásból finanszíroznák mindezt. A költségek a futamidő optimalizálásával, a futásteljesítményhez választott üzemanyagtípussal vagy az alacsony fogyasztást biztosító megoldások beszerelésével tovább csökkenthetőek.

Az operatív lízinggel a vállalkozás csak a gépjármű tényleges használatára eső részét, vagyis a beruházási‐ és a maradványérték közötti különbséget finanszírozza. A flottakezelő a szerződés kezdetén garantál egy adott maradványértéket és szervizköltséget, így az, hogy az autót a bérlet lezárásakor végül milyen áron értékesítik, és a futamidő alatt milyen szervizköltségek merülnek fel, csak a lízingbe adónak jelentenek kockázatot.

Az autó üzemeltetése mellett a telefonáláson is spórolhat

Ajánlott videó

Olvasói sztorik