Üzleti tippek

A manikűrösök körmére égett a válság

Tamásné Szabó Zsuzsanna
Tamásné Szabó Zsuzsanna

újságíró. 2012. 03. 08. 12:00

Kevesebbet szánunk szépségápolásra, így egyre több tér nyílik a kóklereknek, s kevesebb a profi fodrászoknak, kozmetikusoknak és körmösöknek.

A válságot nagyon megérezték a magyarországi szépségipar szereplői. „Amikor az emberek azt látják, nem biztos a munkahelyük, esetleg az is gond nekik, hogy mondjuk bérletet vegyenek, nem az a legfontosabb, hogy szakembert kérjenek meg a körmeik ápolására, hanem önmaga igyekszik rendben tartani. Ezt is meg lehet érteni, még ha két dolog nem is mérhető össze” – állapította meg Balogh Lajosné, az Országos Kéz-, Lábápoló és Műkörömépítő Ipartestület elnöke.

Magyarországon egyébként több mint 30 ezer cég jegyezte be az Opten céginformációs rendszere szerint a fodrászatot vagy a szépségápolást egyik tevékenységi köreként, ebből körülbelül ötezer jelölte meg fő tevékenységeként. Emellett sok egyéni vállalkozó is űzi ezeket a mesterségeket, s persze egy-egy szalonban több szakember is dolgozik.

manikűr (manikűr)
Fotó: MTI / Szántó András

Körömnagyhatalom

Magyarország körömnagyhatalom, a nemzetközi szakmai versenyeken nagyon jó eredménnyel szerepel sokszor a szakma elitje, teszi hozzá Balogh Lajosné. A szakma legfőbb gondja a csökkenő vendégszám mellett, hogy sok a házaló kókler, aki a tisztességes ár alatt vállalja a munkákat, és ezzel tönkreteszik a legálisan működő szolgáltatókat. Nem mellesleg az ügyfeleknek is elég rizikós ilyenért fizetni – tette hozzá.

A körmösök egyébként nem csak szépészeti szolgáltatást végeznek. Pedikűrösként komoly egészségügyi problémákat is megelőzhetnek, például a cukorbetegeknek jó szolgálatot tehetnek azzal, ha korán észreveszik a kezdődő keringési problémákat – említette meg.

Aki eddig fodrászhoz járt, az is ritkábban megy el

A válság a fodrászszakmát is érintette, de válságtól függetlenül is dívik már egy ideje a házi fodrászkodás, ami komoly érvágás a szakmának. Erre rátett egy lapáttal az is, hogy válaszul sokan csökkentették az áraikat, kvázi aprópénzre váltották a tudásukat, ami az egész szakmát negatívan érinti. S csalódást okozhat a vendégeknek is, hiszen olcsó árból nehéz kigazdálkodni a jó alapanyagokat, eszközöket, magyarázta Berendi László, a Magyar Országos Szakmai Ipartestület (MOSZI) Fodrász szekciójának elnöke.

Egy ideje már nemcsak a hölgyek, hanem az urak is igényesek a frizurájukra, főleg így tavasszal, s az is kiderült, hogy a fiatalok és az idősebbek adnak inkább magukra, a középkorosztály kevésbé. Akik korábban jártak fodrászhoz, most is járnak, csak legfeljebb ritkábban. És jobban megnézik, hol kaphatnak minőségi munkát a pénzükért.

fodrász (fodrász)
Fotó: MTI / Mohai Balázs

Szülinapos szépségápolás

Mindenki szeretne megszépülni, de a pénztárca mostanában sokaknál korlátozza a lehetőségeket. A MOSZI Kozmetikus szekciójának elnöke, Tóth Katalin szerint nehéz dolga van a kozmetikusnak, amikor azt próbálja belőni, milyen kezeléseket ajánljon a hölgyeknek. Náluk ugyanis kiszámíthatatlan, hogy éppen mennyit akarnak költeni. Ha például valakinek szülinapja van, szívesen megjutalmazza magát, és olyan kényeztetést is kér, ami máskor szóba sem jöhet.

Tapasztalata szerint, ha már eljön a szalonba a vendég, akkor egyébként is többnyire a leglátványosabb eredménnyel kecsegtető megoldást keresi, és nem feltétlenül az ár a legdöntőbb. Mert ekkor már eldöntötte: szépülni akar és egyben feltöltődni. Ez még válságban is igaz, pedig vendégszámban és költésben is visszaesést tapasztaltak a szakmában.

Ezért is mondja, hogy szerinte jó, ha a kozmetikusnak van honlapja, ahol a kezelések típusát, idejét, árát is feltünteti, valamint azt is, hogy milyen termékeket használ. Ezzel megkönnyíti a vendég dolgát, aki előre tud tájékozódni, és a magáét is, mert könnyebben tud ajánlani, ha a kuncsaftnak van képe a szolgáltatásról.

Az árakkal kapcsolatban így fogalmazott: hozott anyagból dolgozunk. A tinédzser vagy fiatal csak hidratálásra szoruló bőrét egészen más anyagköltséggel lehet megszépíteni, mint az 50-es érett bőrt – tette hozzá.

kozmetikus (kozmetikus)
Fotó: MTI / Honéczy Barnabás

Érdemes-e a ma szépségszalont nyitni?

Ha valaki úgy dönt, a körmös piacon szeretne megélni, akkor már a beiskolázás előtt jó, ha végiggondolja, hol tudna üzletet nyitni, kikből lehet a vevőköre, stb. Aki ezt megteszi, az nagyobb valószínűséggel lehet sikeres vállalkozó. A szakma előnye, hogy viszonylag kis befektetéssel, hamar el lehet jutni egyről a kettőre. De persze ehhez az is kell, hogy valaki színvonalas képzésre iratkozzon be és ne igénytelen tömegtanfolyamra – jegyezte meg. Na és persze szorgalom, tehetség, gyakorlás nélkül sem megy, hiszen a képzés jó esetben odáig tart, hogy önfejlődésre képes, aki végez.

Azok számára, akik fodrásznak készülnek, Berendi László azt üzente, hogy ne önálló vállalkozásban gondolkozzanak, mert az első nekifutásra drága. Keressenek egy jó iskolát, utána meg egy jó szalont, ahol gyakorlatot szerezhetnek. Úgy véli, legalább 5 év gyakorlat kell ahhoz, hogy egy fodrász felkészüljön a saját üzlete elindítására. És még valami: a vendégben ne csak azt a pár ezer forintot lássa, amit éppen aznap fizet, hanem inkább azt a kuncsaftot, aki elégedetten távozva jó hírét viheti! – tette hozzá.

A válság ellenére sem mondta azt Tóth Katalin, hogy nem érdemes kozmetikusnak menni. Szerinte az lehet sikeres a szakmában, aki elszánt, folyamatosan képzi magát, törekszik rá, hogy ő legyen a legjobb. Fontos a marketingre is időt szánni, és fél siker, ha a kozmetikus képes pozitív energiákat sugározni magából.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.