Üzleti tippek

Elszámolás kontra elszámoltatás

Nem kell tartani a transzferár-nyilvántartástól. Az újabb adminisztrációs teher hasznos lehet a bírságok elkerülésére.

Évek óta jelent állandó feladatot és fontos nyilvántartási kötelezettséget a kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató vállalkozások számára az egymás között alkalmazott árak és árazási módszerek dokumentálása. A tavaly év végi módosítások azonban számos könnyítést jelentenek annak érdekében, hogy ne mint valami mumusra tekintsenek a cégek a transzferár-nyilvántartás elkészítésére – állítja a PricewaterhouseCoopers (PwC).

A mai kihívásokkal teli üzleti környezetben a transzferárazás, annak nyilvántartása és adminisztrációja továbbra is kulcsfontosságú mind az adóhatóságok mind pedig a kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató adózók számára. A 2011 év végén kihirdetett módosítások célja az adminisztrációs terhek könnyítése volt.

A kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató adózóknak alapvetően két dologra kell nagyon odafigyelni a transzferárazással kapcsolatosan: az ügyletek társasági adó szempontból a szokásos piaci ár elvek szerint kötessenek, valamint, hogy a transzferár-nyilvántartás elkészítési kötelezettségüknek eleget tegyenek minden évben a társasági adóbevallással egyidejűleg.  Az adózó cégek a nyilvántartási kötelezettséget egy újabb adminisztrációs teherként élték meg az elmúlt évek alatt.

Azonban a 2011. december 29-én kihirdetett módosító javaslatok célja az volt, hogy részben könnyítsék ezt az adminisztrációs terhet. A törvényalkotó szerint ez sikerült, de a gyakorlatban a cégek fogják az enyhítések előnyeit látni.

A módosított rendelet értelmében például:
  • Nem kell nyilvántartás készíteni, amennyiben egy adott kapcsolt vállalkozási ügylet nettó étéke nem éri el az 50 millió forintot (szerződés megkötésétől a vizsgált időszakig), vagy kapcsolt vállalkozások egymás között független féltől beérkezett számlákat számláznak tovább.
  • Bevesztésre került az úgynevezett alacsony hozzáadott értékű szolgáltatások fogalma, melynek értelmében bizonyos szolgálatosoknál elegendő egyszerűsített nyilvántartást készíteni, ha a vizsgált ügylet a PM rendeletben meghatározott feltételeknek eleget tesz.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nem kell már foglalkozni transzferár-nyilvántartásokkal; a nyilvántartási kötelezettség továbbra is létezik és nagyon fontos főleg azoknál a vállatoknál ahol a tevékenység, illetve a vállalat eredményessége nagymértékben a kapcsolt vállalkozási ügyletektől függ.

Ezeknél a vállalatoknál a PwC mindenképpen javasolja az átlátható és megfelelő gazdasági elemzésekkel alátámasztott nyilvántartás elkészítését a transzferárazással kapcsolatos kockázatok (adólap kiigazítás, bírságok, kettős adóztatás) elkerülésére. A transzferár-nyilvántartástól tehát nem kell tartani, csak tudni kell az egyszerűsítéseket megfelelően alkalmazni és beépíteni a cégek mindennapjaiba – tették hozzá

Ajánlott videó

Olvasói sztorik