Üzleti tippek

Három nagy pofon Orbántól

Az áfa, a munkavállalói járulék megemelése és a személyi jövedelemadó rendszerének újabb átalakítása az alacsony jövedelmûeket sújtja nagyobb mértékben. A tervezett adóváltozások emellett sokat árthatnak a leginkább szavakban támogatott magyar kisvállalkozásoknak, s negatív foglalkoztatási hatásokkal is járhatnak.

Áfaemelés, járulékemelés, magasabb szja-teher az alacsonyabb jövedelmeknél – ezek köszöntenek ránk majd az új évben, ha a kormányzat valóban komolyan gondolja a pénteken bejelentett terveit.

Azokkal, aki idén kevesebb nettó fizetést kaptak a tavalyinál az adóváltozások miatt, jó eséllyel jövõre megint csak ez történik majd. Ám az idei nyertesek – így a gyermekesek jelentõs része is – megtapasztalhatja majd a csökkenõ nettó fizetés keserû érzését, amelyet majd az áfaemelés hatására is megugró árak fokoznak majd.

“Valószínûleg 2012-ben, 2013-ban is a magas jövedelmûek járnak majd jól” – írtuk 2011 februárban, és a kormány tartotta magát a prognózisunkhoz.

Bruttó 213 ezer forintig és alatta még veszít a gyermeket nevelõ az adóváltozásokkal, még hozzá nem is keveset, bruttó 80 ezer forintnál például közel 9500 forinttal csökken a nettó bér (a nettó bér hatásokat több cég, szervezet is kiszámolta már, TMC First tanácsadó cég, az RSM DTM Hungary, illetve az MSZOSZ). Bruttó 214 ezer forinttól már a nyertesek táborába tartozik a munkavállaló, s minél többet keres, annál többet nyer az adóváltozáson. Az RSM DTM Hungary azt is kikalkulálta, hogy a bruttó 213 ezer forintos keresetig a gyermeket nevelõk is buknak az adóváltozásokon, sõt a 3 gyermekesek e határ fölött is.

Mindez persze borítékolható volt, mint februárban írtuk: „(…)a megszûnõ adójóváírás kedvezõtlen hatását nem képes ellensúlyozni a félszuperbruttó kivezetése az alacsonyabb kereseteknél. A magasabb kereseteknél viszont jelentõs nettóbér-emelkedés lesz tapasztalható.” Pusztán arról nem lehetett tudni, hogy a személyi jövedelemadó rendszerének átalakítását (adójóváírás és félszuperbruttó kivezetése) a kormány egy lépésben teszi meg.

Nemcsak az szja átalakítás, hanem az áfaemelés is rosszul érinti az alacsony jövedelmûeket.

Az áfarendszer ugyanis regresszív hatású lehet: a magasabb jövedelmûektõl arányosan kevesebbet, míg az alacsonyabb jövedelmûektõl többet von el – hívta föl a figyelmet a PricewaterhouseCoopers „Egyensúly-eltolódás – a közvetett adófajták térnyerése” („Shifting the balance – the evolution of indirect taxes”) címû, 2007-ben publikált felmérése. Érdemes megemlíteni, hogy a munkavállaló által fizetett egészségügyi járulék is fölfogható egyfajta progresszivitás nélküli, „egykulcsos” adónak, tehát ennek emelése is a relatíve rosszabb helyzetben lévõket sújtja jobban.

Az szja átalakítása azzal, hogy tragikusan nagy csapást mér a hazai keresletre (az idei év megmutatta az amúgy magától értetõdõt, a magas jövedelmûek bevételnövekedése döntõen a megtakarításokat hizlalja), kétség kívül arra szorítja a vállalkozásokat, hogy ne hárítsák át az áfaemelés egészét a fogyasztókra. A csökkenõ kereslet azonban a védendõnek kikiáltott, döntõen hazai piacra termelõ kkv-kat fogja leginkább sújtani. Ennek nyilvánvalóan kedvezõtlen a hatása a fogyasztásra, a foglalkoztatásra, a gazdasági növekedésre.

A munkaadó köteles lesz legalább a minimálbér 1,5-szerese után fizetni a járulékokat, s a munkaadói egészségügyi járulék pedig 1,5 százalékponttal nõ. Minthogy a kkv-kra jellemzõ inkább az elõállított érték magas élõmunka aránya, ráadásul az alacsony jövedelmi szint is ezeknél a cégeknél a tipikus, így ezen intézkedések is leginkább a kkv-kat terhelik majd.

A kormányzati elképzelések pozitívak abból a szempontból, hogy kezelik a jövõ évi költségvetés bevételi problémáit, azonban ez minden jó, amit el lehet róluk mondani. Nehezen elképzelhetõ, hogy Matolcsy György – vagy bármely más közgazdász – egy ennyire irracionális, növekedésellenes tervezettel álljon elõ szabad akaratából. Sokkal valószínûbb, hogy kõkemény politikai peremfeltételeknek kellett Matolcsynak megfelelni, bizonyára nem lehetett visszalépni az egykulcsos szja-tól.

Nem elõször történne ilyesmi. A vagyonadó kapcsán figyelhettük meg: a Fidesz gazdasági szakértõi korábban a vagyoni típusú adók mellett törtek lándzsát, míg Orbán Viktor, és a Fidesz hivatalos kommunikációja a vagyonadó ellen foglalt állást. Az origo információi szerint az ellentmondást Orbán Viktor úgy magyarázta, hogy “a szakértõk megfogalmaztak egy véleményt, de õk, mint politikusok másfajta döntést hoztak”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik