Üzleti tippek

A művészet vonzásában

Talán egyetlen márka élete sem fonódik össze annyira a művészettel, mint az osztrák Frey Wille ékszereké, amelyek viselői a luxus mellett a kultúrtörténet remekeit is testközelből élvezhetik.

Azok a tehetősebb hölgyek, akik nemcsak galériák falán vagy múzeumok vitrinjeiben szeretnének műalkotásokat látni, hanem saját ékszerdobozukban vagy a tükörbe nézve is, valószínűleg már rég felfedezték maguknak a Frey Wille márkát. Az ékszergyártó cég ugyanis egyedülálló módon, elsősorban a kultúrtörténetből táplálkozik: az egyiptomi, görög-római vagy perzsa kor motívumait éppen úgy feleleveníti kollekcióiban, mint Claude Monet, Alphonse Mucha vagy Hundertwasser világát.

A céget 1951-ben alapította Michaela Frey tűzzománckészítéssel foglalkozó bécsi iparművésznő, aki valószínűleg álmában sem gondolta volna, hogy a nevét viselő márka egyszer nemzetközi hírűvé válik. Bár finom, precíz kézimunkáival előállított tűzzománc ékszerei felkeltették a nemzetközi divatvilág figyelmét – a 70-es években például Yves Saint Laurent-nek tervezett ékszereket –, a nagy áttörés mégsem sikerült. Ennek legfőbb oka valószínűleg az volt, hogy Michaela Frey a könnyebb utat választotta, és egyszerű, népies-alpesi motívumokkal díszítetett ékszereket készített. Látta azonban az eladható művészetben rejlő lehetőségeket, amelynek megvalósításához gazdasági tanácsadót próbált keresni. Így ismerte meg – szintén még a 70-es években – Friedrich Wille-t.

A fiatal jogtanácsos rövid időn belül résztulajdonossá avanzsált, s nemzetközi divatházakkal (pl. Paco Rabanne, Hermés) kötött szerződésekkel lendítette fel az üzletet. Változtatott a cég arculatán is: felfedezte az ékszerekbe foglalható művészetet. „Manapság rengeteg ember vágyik a művészetekre, a múzeumok látogatottsága talán soha nem volt ilyen magas. Aki megvásárolja a mi ékszereinket, személyes kapcsolatot alakít ki a művészekkel, legyen az Klimt vagy Hundertwasser” – vélekedik Wille, aki Michaela Frey 1980-ban bekövetkezett halála óta a cég egyedüli tulajdonosa.

A márka logójául a szárnyas szfinxet választották, amely az ősi egyiptomi és krétai kultúrában a mindent látó szimbóluma volt. Sok más márkától eltérően a gyártás lépései nem titkosak: először az üvegporból és ásványokból álló tűzzománcot 800 fokon megolvasztják, majd négy rétegben felviszik egy fémalapra. Ez minden felhasznált színnél külön procedúra, és az egyes darabok általában 12–20 színből állnak. A kész berakást ezután aranyporral vonják be, majd belehelyezik egy 24 karátos arannyal vont bronzfoglalatba. Egy-egy kollekción a tervezők akár két éven át is dolgoznak.

Bár a cég világszerte jelentős sikereket ért el – miközben eddig méltó versenytárssal sem találkozott –, most is hű a gyökerekhez, hiszen bázisuk még mindig abban a bécsi utcában van, ahol Michaela Frey első ecsetvonásait tette.
Mára nemcsak Európában, de Ázsiában és Amerikában is megtalálhatók márkaboltjaik. Los Angelestől Londonig, Isztambultól Moszkván keresztül Pekingig 60 üzlet várja a luxusra vágyó és művészetekre fogékony ékszervásárlókat. „Ékszereink egészen egyedi kisugárzást kölcsönöznek. Azt szeretnénk elérni, hogy minden nő különleges egyéniség legyen. Mivel a darabok kézi munkával készülnek, kapacitásunk véges, ám épp ez növeli termékeink exkluzivitását. Magyarországon például kifejezetten luxuscikkeknek számítanak az ékszereink” – nyilatkozta egyik magyarországi üzletük nyitásakor Friedrich Wille, aki azt vallja, az igazi ékszer nem karátokban, hanem egyediségében, művészi kialakításában különbözik a többitől.
Első magyarországi márkaboltjukat 2002-ben nyitották meg Budapesten, a Régiposta utcában, majd a Ferihegyi reptéren, tavaly decemberben pedig az Andrássy úton is megvetették a lábukat.

Ma már az ékszerkollekciók karperecei, medáljai, fülbevalói, gyűrűi és ékszerórái mellett alkalmi kiegészítők, selyemsálak, mandzsettagombok, nyakkendők, övek és kézitáskák is gazdagítják a palettát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik