Május 18-án kedden, délelőtt 11 óra táján meglepő nyüzsgés volt a Club Tihany parkolójában. A Media Hungarynél megszokott tumultust ugyan meg sem közelítette, de lassacskán már megtelt a hotel főépülete előtti parkoló. A minden harmadik-negyedik autón ott virító ingatlanirodás matrica jelezte, hogy a célközönség most viszont nem a médiásokból áll. Más is jelezte: az ilyentájt a Media Hungary alatt már tömött Wimbledon konferenciaterem kongott az ürességtől, a Generál Média ingatlanos rendezvénye ugyanis egy kisebb teremben is elfért.
Eközben a füredi, kissé zsúfolt Balaton konferencia-központnál sokan már a szőlőben kerestek parkolóhelyet, a résztvevők között pedig visszatérő téma volt, hogy mi lehet a konfliktus a Club Tihanyt gyorsan lefoglaló generál médiás Holman Endre és a Media Hungaryt szervező Csermely Ákos között.
Lehetett olyan pletykákat hallani, hogy Holman szerette volna, ha ő és a cége nagyobb szerepet kaphat az előadók között, mások tisztán üzleti húzásról beszéltek. Holman Endrével személyesen találkozva az mindenesetre biztosnak tűnt, hogy nem kedveli Csermely Ákost. Gyakorlatilag minden feltett kérdésre adott válaszát úgy kanyarította, hogy szidja egy kicsit a Media Hungary szervezőjét is.
Ellentétes sztori
A Generál Média első embere szerint egyébként Csermely és közte nincs ellentét, sőt, cége évek óta támogatja a Media Hungaryt. Holman Endre privát látogatásai során kedvelte meg a Club Tihanyt, és még tavaly döntött úgy, hogy a Generál Médiához tartozó Ingatlanok.hu oldal harmadik születésnapját itt tartja majd. Ennek megfelelően még év elején le is foglalta a komplexumot a május 18–19-ére. „Az időpont előtt másfél héttel derült ki, hogy egymásra szervezés történt” – emlékszik vissza Holman Endre.
Arra a kérdésre kitérő választ adott, hogy mint Media Hungary-szponzor, korábban is tudnia kellett volna az egybeesésről. Azt viszont elmondta, hogy ezután a Club Tihany vezetőjével közösen szerettek volna leülni, tárgyalni Csermely Ákossal a helyzet megoldásáról, ám erre a másik fél részéről nem volt fogadókészség.
Lehetett arról is hallani, hogy a Generál Média ezzel párhuzamosan igyekezett lefoglalni a környékbeli szabad szállodákat is. Holman Endre szerint ez nem igaz. Pusztán annyi történt, hogy hajlandók lettek volna átadni a Club Tihanyt Csermelyéknek, és erre az esetre készülve érdeklődtek arról, hogy a saját rendezvényüket hová tudnák vinni a környéken. A történtek szempontjából egyébként nem is Holman és Csermely, valamint az ő esetleges ellentétük az érdekes, hanem a Club Tihany „közreműködése” a történtekben. Picit talán különösnek tűnhet, hogy egy 13 éves üzleti kapcsolatot a szálloda hogyan rúghatott fel ilyen furcsa módon.
Perre mennek
A Media Hungária Bt. jogi képviselője, Ruttner György szerint nem igaz a Club Tihanynak az az érvelése, hogy nem volt szerződésük. Elmondása szerint az elmúlt 13 évben az volt a két fél közötti kialakult gyakorlat, hogy formális kontraktust csak közvetlenül az esemény előtt kötöttek. Ettől függetlenül volt szerződésük, ugyanis egyrészt szóban megállapodtak a felek, és az is kontraktusnak számít. Másrészt az írásos megrendelésüket írásban visszaigazolta a Club Tihany, és a részletekről folyamatosan egyeztettek. „A polgári törvénykönyv ezt létrejött szerződésként kezeli” – teszi hozzá az ügyvéd.
Ruttner szerint az is nevetséges indok, hogy akivel ők tárgyaltak, annak nem volt aláírási joga. Harmadik fél felé ugyanis nincs relevanciája annak, hogy egy cégen belül éppen kinek van vagy nincs aláírási joga, ők jóhiszeműen jártak el. „Ráadásul mi az értékesítési igazgatóval egyeztettünk, ha ő nem kompetens egy foglalásban, akkor ki? Vagy minden szobafoglalást a vezérigazgató ír alá?” – értetlenkedik Ruttner.
A jogi képviselő szerint több tízmilliós kár érte őket, ezért három jogalap alapján is perelni fogják a Club Tihanyt. Egyrészt azért, mert sérült a jó hírnevük, hiszen a szálloda valótlanságokat állított róluk. Másrészt az új helyszín többletköltségekkel járt számukra, harmadrészt pedig az elmaradt haszon miatt.
A Media Hungary előtt pár nappal egyébként mintha visszatáncolt volna a Club Tihany. „A Media Hungary az egyéb alternatív helyszínek költségeinek komoly részét megtéríti, amennyiben a Club Tihany adhat otthont ennek a színvonalas rendezvénynek” – szól a Club Tihany MTI OTS-nek eljutatott közleménye. „Ennek a szövegnek én többször nekiszaladtam, de minél többször olvastam, annál kevésbé értettem. Ilyen zavaros közlemény alapján nem fújhattuk le az akkorra nagy nehezen már leszervezett füredi helyszínt” – említi az ügyvéd. A fenti furcsaságokról szerettük volna megkérdezni Szűcs Ákost, a Club Tihany vezérigazgatóját, akit azonban lapzártánkig nem sikerült elérni.
Kérdéses helyszín
Csermely Ákos megkeresésünkre elmondta, hogy elégedett volt a balatonfüredi helyszínnel, a város és a konferencia-központ munkatársainak hozzáállásával. „Amennyiben itt maradunk, akkor nyilván változtatni kell néhány dolgon” – tette hozzá részletek említése nélkül Csermely, aki szerint a rossz idő azért kissé betett neki. Kedvezőbb időjárás esetén nem tűnt volna ilyen szűkösnek a konferencia-központ.
„Ilyen időben a Club Tihanyban sem jártunk volna jobban, ugyanúgy össze lettünk volna zsúfolódva a Wimbledon teremben és az esti helyszínen” – véli Csermely Ákos, aki a Media Hungary és az Internet Hungary jövőbeni helyszínéről még nem döntött. Mindenesetre egy év szünet után az idén szeptemberben szeretné újra megrendezni a veszprémi Kamera Hungáriát.
Csermely Ákos százmilliója
Holman Endre többször, több fórumon is elmondta, hogy ha Csermely Ákos a Media Hungaryn megkeresett százmillió forintos nyereségének egy százalékát felajánlja a Tűzoltó utcai Gyermekklinikának, akkor átadja neki a Club Tihanyt. A kissé élcelődő ajánlattal végül nem éltek Csermelyék. Azonban ennek apropóján megnéztük a Nyerki Zsuzsanna beltag és Csermely Ákos kültag által tulajdonolt Media Hungária Bt. üzleti adatait. A cég szervezi a Media Hungary mellett az őszi Internet Hungaryt, valamint az ingyenes Kamera Hungáriát. A rendelkezésre álló 2008-as mérlegadatok szerint a cégnek 156 milliós árbevétele volt, ebből az adózás előtti eredmény 19,5 millió forintot tett ki, a mérleg szerinti eredmény pedig 659 ezret, ami messze elmaradt a Generál Média által vélt nyereségtől.
Hol, ha nem a félszigeten?
A Media Hungarynek 1250 regisztrált résztvevője volt az idén, az ott alvóknak pedig több mint 500 szállodai szobát kellett keríteni rövid idő alatt. Egy biztos: amennyiben ragaszkodnak a Balatonhoz, akkor nem egyszerű más helyszínt találni egy ekkora rendezvénynek. A Club Tihany monumentális kapacitásával – a hatalmas rendezvényteremmel, a 330 szállodai szobával és a 160 bungalóval, ahol összesen 1400 ember szállásolható el – nehéz versenyre kelni.
Más helyszínt keresve a legkisebb gondot maga a konferencia-helyszín jelenti. Az előadások elvileg elférnének a környék két meghatározó konferenciahotelében, a balatonalmádi Ramadában vagy a siófoki Hotel Azúrban is. A probléma a szállodai kapacitással van, a Ramada Balatonban ugyanis 210 szoba található. A környező szálláshelyeket maximálisan kihasználva még keríthető ugyanennyi, ám ez vagy szűkösen, vagy sehogy nem lenne elegendő.
Füreden kívül, ahová még biztosan átköltözhetne a Media és az Internet Hungary, az Siófok. Sternóczky Balázs, a Hotel Azúr marketing- és értékesítési igazgatójának elmondása szerint éppen bővítik a kapacitásukat. Ősztől, a szálló új szárnyában 49 superior szoba várja a vendégeket, továbbá egy wellnessrészleg és egy étterem mellett 550 négyzetméternyi konferenciaterem épül a meglévő mellé. A Hotel Azúr kapacitása így nemsokára 271 szobás lesz, ehhez hozzá jön még 42 apartman. Amennyiben ez kevés, akkor további szobákat tudnak foglalni a közeli szállodákban, a Hotel Residence-ben, a Hotel Yacht Clubban, a Hotel Fortunában és a Hotel Vértesben.