Hogyan látja egy ilyen méretű és fontosságú vállalat, mint a Magyar Telekom szerepét, felelősségét a fenntartható fejlődés erősítésében?
Amikor társadalmi felelősségvállalásról, fenntarthatóságról beszélünk, vallom, hogy a méret igenis fontos. A nagyokra egyrészről kiemelten odafigyelnek, nekik pedig dolguk, felelősségük van ezzel a kitüntetett figyelemmel. Példát kell mutatniuk célkitűzéseikkel, stratégiájukkal, és mindennapi működésükkel egyaránt. Olyan példát, melyet a kis és közepes cégek is követni tudnak, sőt, olyat, melyből akár az egyének is inspirációt, ötletet meríthetnek. Ez hatványozottan igaz a Telekomra, hiszen több mint 5,2 millió mobil előfizetővel, mintegy 10 ezer fős dolgozói létszámmal, éves szinten 100 milliárdos adóbefizetéssel a gazdasági és civil „lét” minden területén hatást fejt ki környezetünkre.
Melyek a felelős működés kulcsterületei?
A múlt év során a vállalatnál kialakított Corporate Citizenship stratégia alapvetése, hogy felelős márkát építsünk a Magyar Telekom név alatt. Négy fő irányt jelöltünk ki, az egészségmegőrzés, a tudományos ismeretterjesztés, a kultúra támogatása és a fenntarthatóság területeire összpontosítjuk erőforrásainkat.
Infokommunikációs nagyvállalatként olyan eszközöket is hadrendbe állíthatnak közös ügyek szolgálatában, melyek hatékonyan emberek millióit szólítják meg…
Ebből a szempontból igen szerencsésnek tartom magam. Egy olyan vállalatnál dolgozhattam, melynek nem csupán lehetősége, és eszközei vannak, de elkötelezett is a társadalmi problémák megoldása iránt. A három képernyős eszközrendszer – a mobil, a webes és a televíziós kommunikáció hatalmas segítség a jó ügyek szolgálatában, valamint egyre inkább alkalmaztuk az interaktivitás adta előnyöket a CSR terén is. Alapvetés, hogy a felelős vállalati működés gyökerét a bevonás jelenti. Az interaktivitás a közösségi média – esetünkben az iwiw – segítségével könnyedén megvalósítható. A tematikus csatornák – az Ozone és a Life network – indítása pedig mind egy-egy fontos lépés a vállalatcsoport által kínált eszközrendszer CSR irányú „felhasználásának” irányába.
Egy vállalat felelős törekvései mennyire találnak nyitott fülekre a fogyasztói oldalon, ma Magyarországon?
Az úgynevezett LOHAS (Life of Health and Sustainability) célcsoport mérete az Egyesült Államokban, illetve Nyugat-Európában napjainkra a fogyasztók markáns, több mint 30%-át jelenti. Hazánkban 2008-ban ez az arány 13% körül volt. Van tehát némi lemaradás, de ez nem azt jelenti, hogy ez a trend hazánkban nem lesz hamarosan erőteljesen érezhető. Az ide „sorolható” ember annyira elkötelezett, tudatos, hogy fenntarthatósági, vállalati és személyes felelősségi szempontok alapján dönt, amikor terméket, szolgáltatást, gyártót vagy szolgáltatót választ. Ez a célcsoport növekszik, ez a célcsoport érdeklődő, ez a célcsoport igényli azt, hogy bevonják a folyamatokba. Hiszem, hogy őket figyelmen kívül hagyni komoly üzleti hiba.
Közismert „CSR eszköz” egy nagyvállalat kezében, hogy a fenntarthatóság, a felelős működés irányába „terelgeti” alvállalkozóit, partnereit. Hogyan működik ez Önöknél?
Fenntarthatósági stratégiánk fontos szempontja, hogy olyan beszállítói körrel dolgozzunk, akik a fenntarthatóság elvét magukénak vallják, etikusan tevékenykednek. De hiszünk abban, hogy nem csupán elvárni, de jutalmazni is kell a legjobbakat, ezzel is példát mutatva a többieknek. A Magyar Telekom évek óta kiosztja a Delfin-díjakat, mellyel fenntartható fejlődés irányába kimagaslóan elkötelezett beszállítóink teljesítményét ismerjük el.
Mérhető ma a vállalatok CSR tevékenysége? Hogyan értékeli Ön a Telekom sikerét ezen a területen?
Számos módszer létezik már egy vállalat besorolását illetően. A Magyar Telekom ez évben is első helyezést ért el a Braun&Partners Network által közzétett felmérésben, amely Magyarország 25 legnagyobb árbevétellel rendelkező vállalatát rangsorolja társadalmi felelősségvállalási (CSR) teljesítményük alapján. Sőt összesítésben második helyezést ért el a közép- és kelet- európai régió 100 legnagyobb vállalata között. Ígéretekkel nem tudunk példát mutatni, csak megfogható, látható eredményekkel, melyek mindenki számára érthetőek és követhetőek.