Üzleti tippek

Ellenségből házastársak

A régiós szinten az érdekeltségeit egyesítő Axel Springer és a Ringier hazánkban valószínűleg kénytelen lesz megszabadulni egyes termékeitől. Kérdéses lehet a Népszabadság, a kiadói terjesztőcégek és nyomdák, valamint néhány további lap helyzete.

A fúzió bejelentésének napján értekezletet tartott Bayer József, az Axel Springer hazai érdekeltségeinek vezetője az egyik szerkesztőségben. Röviden ismertette a két cég egyesülésének hírét, jelezte, hogy a versenyhivatal döntését mindenképpen meg kell várni, és a jelenlévők számára valószínűsítette azt is, hogy ki lesz a feje az új cégnek.

Nem véletlen, hogy utóbbi kérdés egyből felmerült, hiszen a leendő Axel–Ringier igazgatója a magyar médiapiac legnagyobb szereplőjét irányíthatja. A két kiadóbirodalom egyesülésével ugyanis – amennyiben a Népszabadság Zrt. is beépül a közös vállalatba – egy több mint 40 milliárd forintos árbevételű társaság alakulhat.

Hozományok

Az Axel Springer eddig is két nagy hazai kiadót tömörített. A megyei napilapokra specializálódott Axel Springer Magyarországot, amely 10,8 milliárd forintos árbevételt ért el 2008-ban, – a 2009-es adatok várhatóan csak május elseje után lesz-nek elérhetők –, valamint a magazinokat jegyző Axel Springer Budapestet, amely 10,1 milliárdos forgalmat bonyolított le a vizsgált évben. A kiadónak ezenfelül két nyomdája és a megyei napilapjai által lefedett területen saját terjesztőhálózata is van. A tranzakció másik oldalán egy hasonló méretű cégkomplexum áll. A Ringier 2008-as, 13,8 milliárdos bevételével ugyancsak a legnagyobbak közé tartozik. A svájci cég többségi tulajdonában lévő Népszabadság Zrt. pedig ugyanebben az évben 6,6 milliárdos forgalmat ért el.

Az összeolvadás részleteit illetően egyelőre számos kérdés vár megválaszolásra. Hivatalosan még nem tudni, hogy miként néz majd ki az új cég menedzsmentje. Megerősítésre vár az is, hogy valóban Bayer József lesz-e a médiabirodalom feje, továbbá, hogy milyen szerepet szánnak a Ringier Magyarországot irányító Mihók Attilának.

Christian Garrels, az Axel Springer AG kommunikációs vezetője lapunk megkeresésére mindössze ennyit mondott: „A következő hónapokban vizsgáljuk meg, hogyan lehetne egy kézben tartani az operatív irányítást. Természetesen várnunk kell a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jóváhagyására, ami bizonyára eltart egy ideig. Mindaddig, amíg nem kapunk választ, mindkét vállalatnál megmarad a vezetőség.”

A CEO-kérdés további pikantériája, hogy Bayer József nemcsak a két hazai Axel Springer-cég ügyvezetője, hanem hét százalékban azok tulajdonosa is.

A Marketing&Media információi szerint a következő három évben nagy valószínűséggel Bayer József lesz az új cég vezetője. Később pedig a fúzió eredményességétől függ, hogy mennyiért vásárolhatják ki őt a társaságból. Szerettük volna megkérdezni Bayer Józsefet, a cégvezető azonban szokás szerint ezúttal is elzárkózott a nyilatkozattól. „Ha Bayer József szeretne maradni, akkor maradni is fog, ennek a cégnek a felépítését szerintem amúgy is kihívásnak tekintené” – mondja egyik forrásunk.

Púp a háton

A családi tulajdonban lévő svájci Ringier AG és a tőzsdén jegyzett német Axel Springer AG közép-európai érdekeltségeinek összevonása összesen öt országot érint (Szerbia, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Magyarország). Ezzel pedig a kalkulációk szerint egy 414 millió eurós forgalmú és 62 millió eurós üzemi eredményű média-vállalat jön létre. Céljaik között szerepel a további terjeszkedés, árbevételük növelése és az erőteljes digitalizáció. Ezen túlmenően tervezik azt is, hogy 3-5 éven belül tőzsdére viszik a céget, és a Ringier elnöke, Christian Unger szerint 300 millió eurót szándékoznak befektetni. Mindkét társaság igen kiterjedt portfólióval rendelkezik az említett országokban. Az Axel Springer 61 újságot és magazint ad ki, a Ringier 46-tal van jelen. Mindkét kiadó igen erős pozícióval bír a bulvármédiában. Az érintett országok közül azonban csak Magyarországon rajzolhatja át a médiapiaci erőviszonyokat az egyesülés, ugyanis egyszerre mindkét cég csak nálunk számít jelentős piaci szereplőnek. Nagy kérdés tehát, hogy a médiaügyekben korábban is szigorúan eljáró Gazdasági Versenyhivatal milyen döntést hoz a magyarországi Axel Springer- és Ringier-érdekeltségek fúziója kapcsán.

A két társaság lapzártánkig hivatalosan nem jelezte a versenyhivatal felé, hogy egy vállalatba fogja össze kelet-európai érdekeltségeit. Amennyiben ez létrejön, a magyar hatóságnak – lévén, hogy bonyolult fúzióról van szó – az engedély megadásához 120 munkanap áll rendelkezésére, ami egy alkalommal 60 munkanappal meghosszabbítható.

A leendő Axel–Ringier-portfólióban mindenesetre több terület helyzete is ingoványos. Kérdéses például, hogy a Népszabadság Zrt.-t be tudják-e, vagy egyáltalán be akarják-e vinni a közös vállalatba. Több forrásunk szerint a felek ezt nem nagyon akarják. A Ringier-nek a cégben 67,7 százalékos részesedése van, s bár már többször is szerették volna kivásárolni a Szabad Sajtó Alapítvány kisebbségi tulajdonrészét, eddig nem jártak sikerrel.

Szigorú hivatal

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a Ringer hátán csak púp ez a napilap, s lehet, hogy erre a GVH is rásegít majd. A versenyhivatal ugyanis egy korábbi határozatában – amikor azt vizsgálták, hogy a Borsot megvásárolhatja-e a Ringier – a megyei napilapokat az országos politikai napilapokkal sorolta egy csoportba. (A hivatal nyomására a Ringier később visszalépett a lap megvásárlásától.) Emiatt kérdéses, hogy kilenc megyei napilap mellett egy országosat is fenntarthatna-e a leendő médiacég.

A versenyhivatal minden bizonnyal górcső alá veszi azt is, hogy az új kiadónak összesen három nyomdája lesz, és ezzel az egyik legnagyobb napilap-nyomtatási kapacitás jön létre az országban. Pusztán a két cég saját termékeivel számolva, összesen naponta 700 ezer példány napilap készül a három nyomdában.

Nem világos az sem, hogyan fog működni az új cég lapterjesztése. A Ringier ugyanis egyelőre – a Sanoma Budapesttel párban – érdekelt a MediaLOG lapterjesztő társaságban, az Axel Springernek viszont saját megyei hálózata van. Ráadásul a Magyar Posta kiváltására létrehozott MediaLOG nem az a kifejezett sikertörténet – az Axel Springer nem is nagy híve a társaságnak, ráadásul kifejezetten jó kapcsolatot ápol a Magyar Postával.

Könnyen lehet, hogy erre a kérdésre mindenféle GVH-ítélet nélkül is pontot tennének a felek. Hallani pletykákat arról, hogy a komplett terjesztés újra visszakerülne a Magyar Postához. Mihók Attila, a Ringier ügyvezetője ezzel kapcsolatosan lapunknak annyit mondott: a postával jelen pillanatban is együttműködnek, de ezen túlmenően szeretnék javítani a kapcsolatot.

A két cég újságportfóliója összességében inkább kiegészíti egymást, kevés helyen konkurálnak. Kivételnek az ifjúsági lapok számítanak, ahol a két vállalat termékei uralják a szegmens csaknem száz százalékát, azaz ezen a területen biztosan lépni kell valamit a két kiadónak. Neccesek lehetnek még a vasárnap megjelenő újságok, ahol a Vasárnapi Blikk és a Vasárnap Reggel – értékesített példányszám alapján számolva – a piac kétharmadát uralja.

Ezenfelül a női lapok terén képzelhető el annyi változás, hogy az Axel Springer hét ilyen kiadványa mellé érkezne a Ringer-től a Hot!, a Blikk Nők, illetve annak különféle tematikus különkiadásai, de ez nem tűnik jelentős koncentrációnak.
Ahol biztosan nem talál majd kapargatnivalót a GVH, az a két cég internetes érdekeltségei, amelyek még együtt sem tesznek ki jelentős szeletet a magyar online piacból. Lám-lám megvan az előnye annak, hogy sokáig sem az Axel Springer, sem a Ringier nem helyezett nagy hangsúlyt a netes terjeszkedésre.

Ugyanakkor azt ígérik, hogy ezen téren a jövőben komoly változások lesznek. Mihók Attila a lapunknak adott nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy erőteljes digitális irányvonal jellemezheti az új kiadó stratégiáját. Elmondása szerint elkötelezetten fognak fejleszteni ezen a területen, az új stratégia részleteivel kapcsolatban azonban egyelőre nem nyilatkozott. „Rengeteget dolgoztunk a tranzakció előkészületein, most egyet szusszanunk, és folytatjuk tovább a munkát” – tette hozzá Mihók Attila.

Hétköznapi gondok

Valószínűleg maga a fúzió hosszú hónapokon át fog húzódni, létrejöttekor azonban könnyen lehet, hogy a két cégnél meglévő párhuzamosságokat felszámolják, azaz munkahelyek szűnhetnek meg. Talán a Ringier-nél dolgozóknak lehet okuk egy picivel több aggodalomra, ugyanis több jel is arra utal, hogy a fúzió során az Axel Springer lesz a dominánsabb szereplő. Sokatmondó, hogy a komplett fúzió felett Ralph Büchi, az Axel Springer International elnöke bábáskodik. Úgy tudjuk, hogy van olyan ringier-s vezető, aki ismerősi körben már hangoztatja is, hogy állást keres.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik