Eddig is lehetett tudni, hogy 2009 fekete év volt a médiapiacon, de a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) most publikált adatai még így is meglepők voltak. A MEME összesítése szerint ugyanis a tévés piac is combos visszaesést könyvelt el az elmúlt évben. Pedig a televíziókat elvileg kevésbé érintette a válság, mint a több médiatípust.
Az elmúlt évben az adatszolgáltató televíziók reklámpiaci összbevétele 59,9 milliárd forintot tett ki, ez 16 százalékos csökkenést jelent 2008-hoz képest. A tényleges visszaesés ennél néhány százalékponttal nagyobb is lehet, ugyanis a korábbiakhoz képest 13 újabb televízió csatlakozott az adatszolgáltatáshoz.
A tévéken belül a legtöbb pénzt a földi sugárzású csatornák veszítették el. A 2008-as bő 60 milliárd forintos reklámbevételük tavaly 20 százalékkal, 48 milliárdra csökkent. A sok kis tematikus adó tavaly közel 12 milliárd forintnyi reklámbevételt gyűjtött össze, ez 10 százalékos növekedést jelent, ugyanakkor ez sem feltétlenül növekedést takar, mert hozzájuk érkezett a 13 új tag. Az mindenesetre biztos, hogy a Magyar Televízió, az RTL Klub és a TV2 összesen vesztett annyi reklámbevételt 2009-ben, mint amennyi a tematikus csatornákhoz befolyt egy év alatt.
A televíziók reklámspotokból tavaly több mint 57 milliárd, szponzorációból pedig 2,5 milliárd forintot söpörtek be. Ez a korábbi évhez képest az előbbinél 15,5, utóbbinál 28,8 százalékos csökkenést takar. A televíziós reklámtortából tehát jókora szeletet harapott ki a válság. A MEME 2005 óta publikálja tagjai összesített éves reklámbevételeit. Az Ernst & Young közreműködésével a reklámból befolyt tényleges, azaz ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett net-net árbevételt adnak meg a tagok. Az adatok a reklámspotok mellett tartalmazzák a szponzorációból származó bevételeket, viszont nincsenek benne az emelt díjas telefonokból és SMS-ekből, valamint a rendezvényekből és merchandise eszközökből származó bevételek.
Az évente közzétett adatok jelentőségét az adja, hogy amíg a TNS Media Intelligence listaáron mér, az MRSZ pedig becslést készít a reklámpiacról, addig a MEME tényleges, a műsorszolgáltatók által közzétett számokkal dolgozik.
Ugyanakkor az egyesület által az elmúlt öt évben kiadott adatok összevetését nehezítheti, hogy a tévés adatszolgáltatók köre folyamatosan bővült. Két éve 29 tévés önbevalló volt, most pedig már 44 csatorna. A rádiós adatok terén pedig minden évben változó, hogy éppen melyik adó szolgáltat adatot, volt olyan, amelyik az egyik évben adott adatot, a másikban nem. A televíziókhoz hasonló piaci összefogás – a tévés hirdetési piac bő 90 százalékát lefedik a tagok – a rádiók-nál soha nem valósult meg.
2009-re vonatkozóan ez a probléma úgy oldódott meg, hogy rádiós reklámbevételi adatokat egyáltalán nem publikál a MEME. Ez végül is érthető, hiszen a Danubius és a Sláger Rádió azóta megszűnt, így nehezen lehetne adatközlésre buzdítani őket, a Neo és a Class FM pedig éppen, hogy csak megalakult a tavalyi évben.
A jövőre nézve mindenesetre biztató lehet, hogy a Class FM programigazgatója, Tiszttartó Titusz korábban dolgozott a MEME keretein belül – éppen azért, hogy több rádiót bevonjanak. Másrészt a Neo FM-mel közös tulajdonosú Radiocafé a MEME egyik rádiós tagja a kettő közül (a másik a Magyar Rádió).