Az idén második alkalommal készült el a Mattai-Macher Rangsor, amely a magyar marketingkommunikációs szakma legeredményesebb ügynökségeit gyűjti össze. Az összeállítás alapját az adja, hogy az Arany Penge Kreatív Fesztiválon, az ADCH Mérlegen, az Effie-n, a Hipnózis Reklámversenyen és az Arany Dión milyen eredményeket értek el az ügynökségek. A helyezéseket pontokká alakítva és a verseny presztízsének megfelelően súlyozva születik meg a végső rangsor. Az összesítés során a bronz, az ezüst és az arany fődíjakat pontozza a listát készítő Macher Szabolcs. Jelen cikkben elsőként közöljük a rangsor média- és online ügynökségi eredményeit.
Az elmúlt évben a médiaügynökségi rangsort fölényesen vezette a Mediaedge:cia, majd az OMD és a MindShare következett. Az idei toplista jelentősen átalakult, és újdonság az is, hogy a tavalyihoz képest több ügynökség kapott díjat: tíz helyett tizenkettő.
Az idei médiás listát az OMD vezeti. Összesen 1250 pontot kaptak, ez csaknem duplája a két második helyezett, az Initiative és a Starcom 675 pontjának. A Mattai-Macher összeállítás alapját jelentő versenyek presztízsét jól mutatja, hogy a Google-be az Effie szót beírva első helyen az OMD fizetett linkje ugrik fel, amelyben a leghatékonyabb kampányokat szállító médiaügynökségként hirdetik magukat.
Az OMD sokat köszönhet a McDonald’snak, ugyanis három arany Effie-díjukból kettőt a gyorsétteremnek készített kampányokért kaptak. A szolgáltatás kategóriában a McDonald’s hazai ízek akciójáért, az imázskategóriában pedig a Meki húszéves születésnapi kampányáért. Az OMD szintén arany Effie-t zsebelhetett be a Reader’s Digestnek készített kampányáért. Az OMD tavaly is jól szerepelt, akkor a második helyet szerezte meg.
Az elmúlt évben még csak hetedik Initiative a Budapest Bank Emese-kampányai révén kötött ki a második helyen. A médiaügynökség mind a márka újrapozicionálásáért, mind az adósságrendező hirdetésekért bezsebelhetett egy-egy aranyat, ezenfelül ezüstdíjat kaptak a Béres Csepp újrapozicionálásáért.
Tavaly a Starcom nem jeleskedett díjak tekintetében, be sem kerültek a rangsorba. Mostani előkelő helyezésüket a GlaxoSmithKline által megrendelt Cetebe online kampánynak köszönhetik, amellyel két díjat is elhozhattak az Effie-ről. Az IndaVideón jelenleg is látható megoldás lényege az, hogy videolejátszó ablakba applikálták a C-vitamin reklámját.
Online területen nem bolydult fel a lista olyan gyökeresen. Leginkább az jelent szembetűnő változást, hogy a tavalyi öttel szemben az idén nyolc online cég söpörhetett be valamilyen díjat. Az első pozíció tekintetében itt is helycsere volt. Tavaly fölényesen győzött a Kirowski, az idén viszont 125 ponttal megelőzte őket a Carnation. A Neo Interactive a toplista biztos pontja, hiszen mindkét alkalommal a harmadik helyen végeztek, igaz, most közelebb férkőztek a két nagy konkurenshez.
A lista összeállítója szerint a Kirowski második helyében szerepet játszott a self promós nevezéseik elmaradása is. A Carnationt a Raiffeisennek, a Djuice-nak, a Médiauniónak és a Fantának készített munkái segítették az előkelő helyezéshez. Az ezekhez kapcsolódó elismeréseket az Arany Penge, az ADCH Mérleg és a Hipnózis Reklámversenyen gyűjtötték be.
Ugyanezeken a megmérettetéseken kapott díjakat a Kirowski az Adidasnak, a Magyar Telekomnak és a Samsungnak készített munkáiért. A Neo Interactive a Hipnózison szerzett két első és egy második helyezést a Coca-Colának és a Magyar Vöröskeresztnek készített bannerekért, illetve website-okért.