Üzleti tippek

Közös kihívások

A pénzügyi és bankszektor számára a jelen legnagyobb kihívása az ügyfelek bizalmának helyreállítása. Ennek érdekében szinte minden hitelintézet tesz valamit, sőt úgy tűnik, a CSR-kezdeményezésekre elkülönített összegeket jövőre sem faragják le.

Miközben a világgazdaság a válságból való kilábaláson küzd, a pénzpiaci szereplők a társadalom és ügyfeleik bizalmát próbálják helyreállítani. Ebben a helyzetben érthetően döbbenetesek az Egyesült Államokból érkező több millió dolláros banki jutalmakról szóló hírek. A tengerentúlon Barack Obama amerikai elnök is élesen bírálta a hitelintézetek eme gyakorlatát. Hazánkban ezzel szemben a pénzpiaci szereplők úgy tűnik, hogy komolyan veszik a felelősségvállalás gondolatát. Ezt jól bizonyítja a közelmúltban megalkotott és életbe lépett új önszabályozó rendszer, valamint az iparági szinten tapasztalható elkötelezettség a CSR irányába.

Hatályba lépett

December 1-jén lépett életbe a bankszövetség új etikai kódexe, amely az eddigieknél erősebb felelősségi szintre emeli a hazánkban működő hitelintézetek üzleti tevékenységét. A sokak által régóta hiányolt magatartási kódex a lakossági hitelezés területein átfogó irányelveket fogalmaz meg, és ezeket a legtöbb hazai pénzintézet aláírta. A lakosságot leginkább érintő problémák közül a teljes körű és átlátható tájékoztatást, a szerződés ingyenes felmondásának lehetőségét, a devizahitelek törlesztésének szabályait, illetve a banki költségek emelésének kritériumait tisztázták az új kódexben. A szabályok újragondolása mellett az esetleges retorziók is szigorúbbak lehetnek: ha a PSZÁF etikát sértő magatartást fedez fel, akár kétmilliárdos büntetést is kiszabhat.

Közös ügy

Az önszabályozás mellett bátran állíthatjuk, hogy a teljes szféra felsorakozott a társadalom, ezen belül is a jövő generációinak pénzügyi oktatása mellett. „Közös kihívás az egész bank- és pénzügyi szektor számára – beleértve a biztosítókat és nyugdíjpénztárakat – az emberek bizalmának helyreállítása” – mondta Danks Emese, az Erste Bank kommunikációs igazgatója. A témában szinte minden cég programot indított, ami talán sosem volt ennyire aktuális, mint napjainkban. Az OTP a Fáy András Alapítványán keresztül próbálja elérni a fiatalokat, az Erste és a K&H direkt módon az iskolákat szólítja meg. Az Erste jelenleg 14 város általános iskolájában mutatja be a Magyar Nemzeti Bank által jóváhagyott, és kifejezetten a korosztály igényeinek és képességeinek megfelelően összeállított tananyagát. Programjuk, az Erste pénzügyi ismeretek fiataloknak magas színvonalát jól mutatja, hogy a MasterCard által támogatott, Az Év bankja 2009 versenyben Az Év társadalmilag felelős bankja 2009 kategóriában díjjal ismerték el. A CIB a szakoktatási gyakorlatra fektetve a hangsúlyt, tanulóbankot működtet. „Számunkra a pénzügyi oktatás támogatása alapfeladat, és ez jellemzően a szakképzési támogatások felajánlásában ölt testet” – mondta Szinai Ádám, a CIB csoportvezető CSR-szakértője.

„Részt vettünk többféle kezdeményezésben, ezek közül kiemelném a dunaújvárosi Rudas Közgazdasági Szakközépiskolában üzemelő CIB tanulóbankunkat, amely közel három éve működik pilotjelleggel. Itt a diákok országos szinten is egyedülálló módon tanulják a bankszakmát.” A hitelintézet és az iskola együttműködésével kialakított „bankfiókban” szakavatott kollégák tanítják és segítik a diákokat eligazodni a bankügyletekben.

Esőben köpönyeg

Az új etikai kódex megalkotásában aktív szerepet játszott a CSR felé évek óta elkötelezett K&H Bank is. A cég azonban nem ezt a „direkt megoldást”, hanem a stratégiai szintű hozzáállást tartja a legfontosabbnak. „A gazdasági válság ellenére nálunk a felelősségvállalás terén szinte semmi sem változott. Továbbra is úgy végezzük pénzügyi szolgáltató tevékenységünket, hogy eközben hozzájáruljunk ahhoz, hogy a társadalom tagjai teljes életet élhessenek” – vallja Horváth Magyary Nóra, a K&H kommunikációs igazgatója. A cég CSR-stratégiájának egyik pillére a fiatal generáció pénzügyi műveltségének fejlesztése. Ezért egy 30 részes rajzfilmsorozat megalkotását támogatták, amely a gyerekek nyelvén ad betekintést a pénzügyek világába, hogy tudatos fogyasztók lehessenek. A rajzfilmsorozatból DVD is készült, amelyet mintegy 2600 általános iskolába juttattak el abban a reményben, hogy ezt a tanárok nemcsak megosztják, de a bennük szereplő témákat meg is beszélik a diákokkal.

Emellett a K&H egy videopályá­zatot is útjára indított, amelyre bármilyen, a pénzzel kapcsolatos animációval, videóval pályázhatnak a diákok. A pályaművek szépen „gyűlnek”, és igen magas színvonalúak. A pénzdíjakért indított oktató célzatú verseny december 21-én zárul. A K&H örömmel tapasztalja, hogy a pénzügyi cégek közül egyre többen ismerik fel a fiatalok ilyen irányú oktatásának szerepét. Kérdésünkre, hogy a bankok ezen tevékenysége nem „eső után köpönyeg” jellegű, a kommunikációs vezető így válaszol: „Egyáltalán nem tartom annak, hiszen még mindig esik az eső…”

Fontos infók

Az oktatásban felvállalt tevékenységek mellett a hazai banki gyakorlatban az eddigieknél nagyobb erőfeszítéseket tesznek az ügyfelek egyértelmű és érthető tájékoztatásáért. Ahogy Veres Attila, az MKB kommunikációs főtanácsosa fogalmaz: „A bankszektor tagjainak elsődleges felelősségét abban látjuk, hogy korrekt, átlátható, az ügyfelek érdekeit figyelembe vevő termékeket kínáljanak, és ezekről egyértelmű tájékoztatást adjanak.” Az MKB ennek érdekében belső irányelveket alkotott és tréningeket tartott az idén. Az Erste az elmúlt év egyik kiemelt lépéseként a belső CSR égisze alatt hajtott végre ilyen irányú képzéseket a HR-osztály hatékony közreműködésével. Hasonlóképp jár el a CIB Bank is, ügyfél-kommunikációjának középpontjába kerültek a válság által támasztott és megerősített tájékoztatási igények.

Nem faragják le

Egyértelműen a bankszféra felelős hozzáállását mutatja, hogy a megkérdezett szereplők egyike sem a CSR-területek rovására kompenzálja a gazdasági nehézségek esetlegesen felmerülő hatásait. Az MKB az eddigi lendülettel folytatja immár tizenkét éves ösztöndíjprogramját. A CIB-nél sem maradnak el a saját alapítványon keresztül folyósított támogatások összegei az elmúlt évektől. Ahogy azt Szinai Ádámtól megtudtuk, a CIB-nél a jövő év eleje a bank CSR-eredményeinek áttekintéséről, illetve a hatékonyság növeléséről szól majd.

A K&H is kitart az eddigi CSR-ráfordítások mellett. Ami azonban kulcskérdés lett, az a felelős tevékenységük mérhetővé tétele. Az éves jelentés mellett számszerűsíteni próbálják a CSR-területen végzett tevékenységeik eredményét és a haladás mértékét. Az Erste szintén azok táborát gyarapítja, akik nem csökkentik a CSR-büdzsét, többek között az S. O. S. Gyermekfalu és a Gyermekmentő Szolgálat is számíthat a jövőben a bank támogatására. A karácsony közeledtével az iparágban szinte általános érvényű, hogy a korábban partnerajándékozásra fordított összegeket is jótékony célra használják fel. Ez az idén sem lesz másként, a hitelintézetek a közeljövőben jelentik be, hogy mely alapítványokat, civilszervezeteket támogatnak az ünnep kapcsán.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik