Üzleti tippek

Eltolt tervek

admin
admin

2009. 12. 03. 13:00

A turisztikai szakemberek 2009-re vonatkozó várakozásai nem valósultak meg, így az idei évre kitűzött célokat a jövő évi marketingstratégiákban láthatjuk viszont. A rossz hír, hogy csökkent a forgalom, a jó pedig az, hogy ennek ellenére nőttek a bevételek itthon.

Mozgalmas időszakot élhetnek át ezekben a hetekben-hónapokban a kultúra- és utazáskedvelők. A Zeneakadémia épületbúcsúztató fesztiváljának nyitó koncertjével november elején elindult az első Budapesti Téli Fesztivál, amely egészen jövő márciusig várja a kulturális programok szerelmeseit.

Emellett a Magyar Turizmus Zrt. (MT) különféle turisztikai szolgáltatók együttműködésével negyedik alkalommal is megszervezi a Budapest Winter Invitation (BWI) kampányt, ahová elsősorban Németország, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, a Benelux államok, Ausztria, a skandináv országok, Csehország és Szlovákia utazni kedvelő közönségét várják.

Az intenzív téli aktivitás érthető, hiszen az év végi, szilveszteri időszak kiemelt a turizmusban, ilyenkor országszerte telt házzal működik a legtöbb szálloda. Kérdés persze, hogy ez a jelenlegi gazdasági helyzetben is így lesz-e. A BWI-akcióhoz kapcsolódó szolgáltatók mindenesetre igyekeznek, és az eddigi kedvező tapasztalatokon felbuzdulva sok szálláshelyen most is 2=3 (azaz két éjszaka áráért hármat kap), illetve 3=4 kedvezményekkel várják a vendégeket.

Szép remények

Noha 2008 végén megállapítottuk, hogy a világ turizmusával kapcsolatos várakozások minden korábbinál kedvezőtlenebbek, azóta kiderült: az Egyesült Nemzetek Idegenforgalmi Világszervezetének (UNWTO) becslései még így is túlságosan optimisták voltak. A társaság azt jósolta, hogy az idén a nemzetközi turistaérkezések száma stagnál, esetleg kétszázalékos növekedést mutat, ezzel szemben a legfrissebb becslések szerint 2009-ben legjobb esetben is öt százalékkal csökken a nemzetközi turizmus. Európában a világ átlagánál nagyobb mértékű, 5-8 százalékos visszaesésre számítanak az elemzők, a turisztikai bevételek pedig várhatóan 6-8 százalékkal zsugorodnak a teljes évet tekintve. Az UNWTO most ismét 1-3 százalékos növekedést vetít előre a nemzetközi turistaérkezések számában. Szerintük a kontinensek közül Ázsia fejlődése lesz a legerősebb, míg Európa és Amerika számára vélhetően sokkal nehezebb lesz a „felépülés”.

Tavaly a nagy szállodák és szállodaláncok képviselői a szakmai rendezvények, konferenciák elmaradásáról vagy elhalasztásáról számoltak be, és attól tartottak, az egyéni üzleti utazók között is egyre többen lesznek, akik egyetlen éjszakát sem töltenek Magyarországon. Ezzel párhuzamosan az MT azt jósolta, hogy mivel a válság a drága szállodáktól az olcsóbbak felé „halad”, az alacsonyabb kategóriájú szolgáltatók jobban járhatnak a nehezebb időkben.

A feltételezés nem igazolódott be, hiszen mint Róna Iván, az MT Zrt. vezérigazgatója elmondta, a magyar lakosság belföldi utazási szokásai időközben megváltoztak, a belföldi vendégek inkább a jó minőségű szolgáltatásokat veszik igénybe. Kijelentését a KSH adatai is alátámasztják, hiszen az első háromnegyed évben az ötcsillagos hotelekben 21,7, a négycsillagosokban 2,5, a wellness-szállodákban pedig 1,9 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek el a belföldi vendégek az előző év azonos időszakához képest.

Ezek azonban csak kivételként erősítik a szabályt, a forgalom ugyanis összességében látványosan visszaesett: a külföldi vendégek és vendégéjszakák száma körülbelül 11, a belföldieké pedig 6 százalékkal. A bevételeket ugyanakkor sikerült növelni, főként a kedvező ár-érték aránynak és a forint gyengülésének köszönhetően. Hogy ez mennyire nagy teljesítmény a válság közepette, mi sem mutatja jobban, mint az, hogy jelentésében az UNWTO is megemlíti hazánkat azon néhány ország között, amelyeknek a kedvezőtlen gazdasági körülmények ellenére is sikerült pozitív eredményeket elérnie a nemzetközi turizmusból származó bevételek terén. A KSH adatai szerint az első kilenc hónapban az utasforgalmi egyenleg 324 milliárd forintot tett ki, ez csaknem negyedével több, mint 2008 hasonló időszakában.

Kitartanak

Az MT tavaly óta hároméves marketingstratégiában gondolkodik, amelyet a tervek szerint a piaci trendeknek megfelelően évente aktualizál. A marketingtervezetet böngészve az látszik, hogy a frissítés az idén leginkább az évszámok átírásában merült ki, azaz a társaság legfontosabb céljai szóról szóra egyeznek a tavaly megfogalmazottakkal. Ez pedig nem más, mint egy erős, egységes Magyarország márka kialakítása, továbbá a külföldi és hazai vendégek és az általuk eltöltött vendégéjszakák számának szinten tartása a következő évben. Valószínűsíthető, hogy az UNWTO-hoz hasonlóan tavaly év végén az MT sem tulajdonított kellő figyelmet a recessziónak – ezért lehetett a terv a „szinten tartás” –, ám ehelyett 8,4 százalékos visszaesést könyvelhettek el. Megkeresésünkre az MT kitért az indoklás elől, mindössze annyit mondtak: jövőre nem számítanak növekedésre, az csupán 2011-re és 2012-re szerepel a stratégiai célkitűzéseikben. Ez egyébként valóban egybecseng mind a 2008-ban, mind az idén publikált marketingstratégiával, amely szerint a második és harmadik évben a vendégszám 3-4 százalékos növekedésével szembesülne szívesen a marketingszervezet vezetősége, és tervbe van véve a vendégéjszakák számának 1-2 százalékos növelése is. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a tavaly kitűzött terveket egy évvel eltolták, és az idei csökkenés miatt az elkövetkezendő időszakra a társaság jóval lejjebb rakta a mércét.

A kiemelt turisztikai termék külföldön továbbra is Budapest és környéke, a Balaton, a hivatás- és az egészségturizmus lesz, utóbbira a belföldi kommunikációban is kiemelten koncentrálnak, csakúgy, mint a természetes vizeinkre és az eseményturizmusra. Folytatódnak a tematikus évek, 2010 a fesztiválok, 2011 pedig az egészségturizmus éve lesz. Ha a tervek nem is, a büdzsék változnak a jövőben: míg az előző években ötmilliárd forintos marketingbüdzséből gazdálkodhatott az MT, az idén hárommilliárdra zsugorodott a költségvetés. Mindössze a költésarányok maradnak a régiek: a pénzek kétharmadát külpiaci marketingtevékenységre fordítják, a belföldi kampányokra a maradék egymilliárd forint jut. Az MT külföldi tevékenységét a társaság központi irodája, húsz képviseletből álló nemzetközi hálózata, valamint kilenc regionális marketingigazgatósága szervezi, a beutazó turizmus szinte teljes egészében ezekből az országokból származik.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás

Simicska tévéje is döntött

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.