Üzleti tippek

Fedetlen csatornák

Az M1 az ország összes tévés háztartásában, az Eurosport pedig több mint kétharmadában nézhető. Az AGB Nielsen lefedettségi adataiból az is kiderül, hogy Széles Gábor miért csökkentette a Vital Tv költségvetését.

Az HBO a hazai háztartások 4,3 százalékában, azaz körülbelül 170 ezer háztartásban érhető el. Ez a mozicsatorna által különösebben nem reklámozott adat a többi televízió hasonló számai mellett az AGB Nielsen egy szélesebb körben nem ismert adatbázisából bogarászható ki.

A nézettségi felmérést végző cég ugyanis minden év őszén az alapozó felmérés keretében vizsgálja azt is, hogy az egyes televíziócsatornák a háztartások hány százalékában érhetők el, majd ezeket az adatokat minden év elején publikálja. Most ezekből gyűjtöttünk össze néhány érdekességet.

Azt mindenképpen meg kell jegyezni, hogy a rendkívül mozgalmas hazai televíziós piacon néhány hónap is jelentős változásokat okozhat. Például a legkisebb lefedettségű adók között hozta ki a felmérés a Poén, a Sorozat+ vagy éppen a SportKlub+ csatornát. Az AGB Nielsen adatai alapján ezek a 3,9 millió hazai tévés háztartás mindössze egy-másfél százalékában érhetők el.

Ennek ellenére a tavaly őszi felmérés óta több kábeles és a műholdas szolgáltató kínálatába kerültek be ezek a televíziók, például az ősszel indult műholdas T-Home-nál is elérhetők, és az időközben már a UPC teljes hálózatán bevezetett digitális kábeles kínálatban is szerepelnek. Ráadásul, amikor néhány kábelszolgáltató az év elején összerúgta a port a Viasat 3-mal, nagy részük a Sorozat+-t tette be helyette.

Persze voltak ellentétes mozgások is, hiszen a tavaly ősszel 40,3 százalékos lefedettségűnek mért Filmmúzeum azóta kikerült néhány kábelszolgáltató kínálatából, valamint már a Digi Tv-nél sem elérhető, ez pedig több százezer háztartás kiesését jelenti.

Lefedetlenül

legmagasabb lefedettség*

1. M1 100 százalék

2. TV2 98,7 százalék

3. RTL Klub 98,4 százalék

4. Duna Tv 78,6 százalék

5. M2 77,8 százalék

6. ATV 73,8 százalék

7. Hír Tv 73,8 százalék

8. Viasat3 72 százalék

9. Eurosport 68,8 százalék

10. Viva 68,4 százalék

* a televíziós háztartások százalékos arányában

Forrás: AGB Nielsen

A legmagasabb lefedettségű televíziók élbolya (lásd táblázatunkat) nem tartogat különösebb meglepetéseket. Ahol van televízió, ott van M1 is, és szinte mindenhol hozzáférhető a két nagy kereskedelmi csatorna. A nem földi sugárzású csatornák közül a Duna Tv nézhető a legtöbb helyen, bő 78 százalékos lefedettsége nagyjából 3,1 millió háztartást jelent.
Az ATV, a Hír Tv és a Viasat 3 szinte minden szolgáltatónál az alapcsomag részét képezi, így ezek jó szereplése sem meglepő. Az már talán igen, hogy a Viasat 3 után a legtöbb háztartásban – több mint kétharmadukban – az Eurosport és a Viva érhető el. Ennek magyarázata az lehet, hogy az elmúlt években mindkét csatorna törekedett arra, hogy az alapcsomagok részei legyenek. Például régebben a Vivát kizárólag ebbe a csomagba rakhatták a kábelszolgáltatók.

A legkisebb lefedettségű televíziók listáját a Domino Tv és a Filmbox vezeti. Előbbi kizárólag az Antenna Digital kínálatában fogható Budapesten, a Filmbox filmcsatorna pedig csak néhány kisebb szolgáltatónál, köztük a Hello HD-nél. A Filmbox számára előrelépést jelenthet, hogy nyár elején a Hello HD-nél már nem előfizetős csatornaként, hanem az alapkínálat részeként továbbítják.

A lefedettségi adatokat az egyes csatornák nézettségi eredményeivel összevetve az látható, hogy az elért háztartások és a nézőszám között nincs feltétlenül egyenes összefüggés. A Viasat 3-nak például a lefedettség terén mindössze 26 százalékos a hátránya az RTL Klubhoz képest, azonban a nézettséget vizsgálva ennél jelentősebb a lemaradása. Közönségarány tekintetében a 18–49 éveseknél általában az RTL Klub főműsoridős eredményének az ötödét, teljes napon mért eredményének a negyedét éri el a Viasat 3.

A Viasat 3 után következő televíziók sorát nagyrészt a 60 százalék körüli lefedettségű csatornák uralják. Van persze néhány kivétel. A teljes lakosság esetén például a tévés háztartások 48,9 százalékát elérő Story Tv ugyanakkora közönségarányt produkál, mint a 73,8 százalékos lefedettségű ATV. Az 52,5 százalékos eléréséhez képest az AXN is egész jól szerepel, gyakorlatilag bármelyik korosztályt is nézzük. Pedig 10 százalékpontnyi lefedettségbeli lemaradás közel 400 ezer háztartással kevesebbet jelent a versenytársakhoz képest.

Egyik korosztályban sincs a 15 legnézettebb csatorna között a TV6, de az AXN-hez hasonlóan szintén „túlteljesít”. A 18–49 évesek körében 0,6 százalékos share-t hoz, ez ahhoz képest szép eredmény, hogy mindössze a háztartások 35,5 százalékában fogható. Az alacsony lefedettség oka az lehet, hogy a csatorna nem szerepel a UPC kínálatában.
Lefedettségéhez képest a legrosszabbul a Tv Paprika szerepel. A csatorna elvileg a háztartások 60,7 százalékában érhető el, ehhez képest mind a teljes lakosság, mind a 18–49 évesek körében csak 0,4 százalékos közönségarányt hoz. A Filmmúzeum eredményein is meglátszik, hogy a nagyobb szolgáltatók közül lényegében már csak a UPC-nél érhető el: bármelyik korosztályt is nézzük, közönségaránya 0,2-0,3 százalékos. A 18–49 éveseknél még a 18,1 százalékos lefedettségű MGM is megelőzi.

Nyerő Discovery

Az ismeretterjesztő csatornák közül a Spektrum érhető el a legtöbb háztartásban, 65 százalékos lefedettségétől alig van lemaradva a maga 64,1 százalékával a National Geographic és a 62,7 százalékos Discovery Channel. A nézettségi eredmények azonban mégis ezzel ellentétes sorrendet mutatnak. A Discovery minden korosztályban nézettebb a másik két csatornánál. A 18–39 éveseknél például több mint kétszer annyi nézője van, mint a Spektrumnak, utóbbi hiába érhető el 90 ezerrel több háztartásban.

Bár a hivatalos indok nem ez volt, de könnyen lehet, hogy a Chellomedia az alacsony lefedettség miatt szüntette meg a Zone Europa magyarországi sugárzását. A csatorna sokévnyi működés után is mindössze 17,1 százaléknyi háztartást ért el. Még ennél is kevesebb 15,4 százaléknyi háztartásban érhető el a Vital Tv, így nem csoda, hogy Széles Gábor spórolásba kezdett ennél a televíziójánál (az Echo Tv lefedettsége 56,5 százalékos), más kérdés, hogy lebutított műsorstruktúrával ez az érték még csökkenhet is.

Halálhírét keltették a Budapest Televíziónak is, ám ez a csatorna lefedettség terén nem áll rosszul a maga 42,5 százalékával. Azonban a következő felmérésig ez borítékolhatóan csökken, júliustól ugyanis a UPC kiveszi a kínálatából az egzotikus műsorkínálatot nyújtó televíziót.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik