Valamelyest tovább fiatalodott az idei 50-es toplistánk. A 2008-as összeállításunkban szereplő ötven szakember átlagéletkora 45,5 év volt, most 44,9. A változás annak köszönhető, hogy a Top 50-ből kiesett tíz ember átlagban idősebb volt, mint a helyettük bekerülő újak.
A legbefolyásosabb nők
Vidus Gabriella (10.) – RTL Klub, R-Time
Kázmér Judit (16.) – PLT
Liptay Gabriella (17.) – Magyar Telekom
Horváth Magyary Nóra (24.) – K&H
Ruszkai Nóra (24.) – Sanoma
Hidvéghy Melinda (25.) – Epamedia
Halász Katalin (35.) – Coca-Cola
Vörös Csilla (39.) – AGB Nielsen
Heal Edina (49.) – Sláger Rádió
A tavalyi listánk összeállításakor első látásra kevésnek tűnt a nők 20 százalékos aránya. Azonban kiderült, hogy nemzetközi szinten is hasonló, vagy még alacsonyabb arányban kerülnek vezető pozícióba a hölgyek. Idei összeállításunkban valamelyest romlott a nő-férfi arány, a médiapiac 50 meghatározó embere között mindössze kilenc hölgy szerepel.
A csökkenés megint csak a ki- és belépőkkel magyarázható. A 2008-as lista összeállítása után derült ki, hogy a 44. helyezett Balogh Gabriella, az OTP Bank marketingvezetője távozott a pénzintézettől, az Aegis médiaügynökséget irányító Hajós Katalin pedig mostani listánkon az 53. lett, azaz éppen, hogy kimaradt a Top 50-ből.
Balogh Gabriella egyébként nem távolodott el nagyon az ágazattól, manapság Spéder Zoltán médiabirodalma, a CEMP marketing-tanácsadójaként dolgozik.
A két kieső helyett csak egy új belépő, Heal Edina, a Sláger Rádió vezérigazgatója képviseli a női nemet. Azért ami a hölgyeket illeti, egy kétségtelenül kedvező trend is kiolvasható az idei összeállításunkból. Egyrészt a legbefolyásosabb tíz médiaszereplő közé bekerült Vidus Gabriella az RTL Klub részéről, másrészt kilencből nyolcan előre tudtak ugrani a toplistán. Utóbbiak közül a rekorder Kázmér Judit, a Pannon Lapok Társaságának stratégiai ügyvezetője, aki 2008-hoz képest 21 helyezéssel került előrébb.
Életkor szerinti bontásban az idén is Levendel Ádám, a Szonda Ipsos első embere bizonyult a legidősebb befolyásos médiaszemélyiségnek a maga 62 életévével. Tavaly még vele holtversenyben állt az MTI-t vezető Vince Mátyás is, ám ő az idei összeállításunkba nem került be. A médiapiac doyenjei közül kiesett az 59 éves Kovács Nimród, a UPC közelmúltban távozott kelet-közép-európai elnöke is.
A nyugdíjkorhatár fölött járó meghatározó szakembere úgy tűnik, továbbra sincs a magyar médiapiacnak, viszont az igazán fiatalok sem képviseltetik magukat. A legfiatalabb – Földes Ádámból, Kádár Tamásból, Mihók Attilából és Vidus Gabriellából álló – négyes mindegyike 33 éves.
a lista legfiatalabbjai
Vidus Gabriella 33 éves – RTL Klub, R-Time
Mihók Attila 33 éves – Ringier
Kádár Tamás 33 éves – Est Media Group
Földes Ádám 33 éves – Danubius Rádió
Kocsis Attila 35 éves – Viasat
Simon Zsolt 36 éves – Mediaedge:cia
Novák Péter 36 éves – Kirowski
Halász Katalin 36 éves – Coca-Cola
Kovács Krisztián 36 éves – TV2
Öt-hat évvel ezelőtt még külön szekciót tudtunk volna összeválogatni a húszas éveiben járó szakemberekből, azonban ők mára harmincasok lettek. Mindez nagyrészt a médiapiac 90-es évek végi felfutásából eredeztethető, amikor elindult a két nagy kereskedelmi televízió, valamint sorra jelentek meg az új rádiók és növekedésnek indult az internetes piac. Ez olyan vákuumot jelentett a médiás munkaerőpiacon, amely már pár év gyakorlattal vezető pozícióba repíthette a fiatalokat.
Simon Zsoltot 26 évesen médiaigazgatóvá nevezték ki a Universal McCann-nél, Mihók Attila 28 évesen a Ringier szerbiai leányvállalatát vezette, a kirowskis Novák Péter pedig 26 évesen már a MatávNet hirdetési igazgatója volt.
Kétségtelen, hogy megvolt ehhez a tehetségük is, ugyanakkor jó időben voltak jó helyen. Magyarán, ha pár évvel később születnek, már nehezebb dolguk lett volna. Egyébként a nemzetközi tapasztalatok alapján ez tekinthető normálisnak, s a következő években sem várható, hogy huszonévesek árasszák el a toplistánkat. Ezt mutatja az is, hogy az 50-es körből kimaradt, azaz hátrébb végzett szakemberek között sincs harminc év alatti.