Az elmúlt években a pénzügyi termékek (különféle hitelek, biztosítási és befektetési termékek, nyugdíj- és egészségpénztári portfoliók) egyre összetettebb formáinak megjelenésével az ügynökök szerepe jelentősen megnőtt. Az általuk közvetített lakossági devizahitelek állománya mára már számos banknál meghaladja az ötven százalékot.
Ehhez képest, a tavalyi ügyfél-elégedettségi felmérés szerint csak minden harmadik ügyfél kap a hitelközvetítőtől olyan részletes tájékoztatást, amely mindenre kiterjed, és 50 százalékban lényeges információkat csak külön kérdésre mond el az ügynök – derül ki az Otthon Centrum Hitel Center közleményéből.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete az ügynöki tevékenység törvényi szabályozását és a szakmán belüli átláthatóbb rendszer kialakítását sürgeti. A PSZÁF szerint pénzügyi válság körülményei között nehezebbé válhat a tisztességes piaci magatartás normáinak betartatása is.
Miközben a közvetítők iránti igény nő, személyükkel kapcsolatban egyöntetű a vélemény, hogy végzettséghez, szakképesítéshez, erkölcsi bizonyítványhoz kötve szigorítani kell a szakmai és emberi követelményeket. Emellett meg kell szabni a minimális tárgyi és pénzügyi feltételeket (például tőkekövetelmény és/vagy felelősségbiztosítás), és előírni a folyamatos továbbképzést – írja az OCHC közleményében.