Szlogen
Ha valaki egy termékkel (főleg, ha az márkanévvel is rendelkezik) már régóta jelen van a piacon, akkor tudja, nagy előnyt jelent egy jól eltalált szlogen, amely üzenet is a célcsoport felé. Kitalálásakor oda kell figyelni arra, hogy a fogyasztó számára lényeges, egyedi üzenet legyen megfogalmazva, és hogy pontosan fejezze ki azt, amit a termék nyújt! Ha elfogadtuk, akkor ne változtatgassuk havonta, évente! De ne feledjük azt se: ami rímel, az még nem szlogen.
Sokan nem figyelnek eléggé arra, hogy az e-mail nemcsak a kommunikációt segíti, hanem egyedi, cégre szabott változata a marketinget is erősíti. Ehhez nem kell más, csak egy arculathoz igazodó, digitális levélpapír és egy megfelelő digitális névjegy (név, beosztás, cím, elérhetőségek) aláírásként használva. Ezt a cég összes dolgozója számára – saját névhasználattal – kötelezővé lehet tenni.
Kis arculati elemek
A névjegykártyát, levélpapírt, borítékot, céges formanyomtatványokat időközönként újra kell gyártatni. Miért ne használnánk fel őket ötletesen, eredményesen? A névjegykártya attól még nem veszti el funkcióját, ha rákerül a szlogenünk, vagy hátoldalán két-három sorban fontos információt helyezünk el. A levélpapíron is szerepelhet szlogen, a céges borítékon pedig kifejezetten figyelemfelkeltő reklám lehet a vállalkozás aktuális akciója. Rövid időtartamú akciók esetén a borítékokra matricával is felkerülhet az akció, akár az első, akár a hátsó oldalra. Emellett a kötelező elemek megtartása mellett a számlatömb és a faxelőlap is kaphat egyedi kialakítást. Sőt, egy érdekes cégbélyegző (színes tintával) is figyelemfelkeltő lehet.
Belső anyagok
A dossziék, mappák, saját tartalommal megtöltött CD-k egyedivé tétele matricával is megoldható, de elegánsabb egy-egy előre gyártott, egységes alap. A belsőleg készített nyomtatott anyagok vagy Power Pointban készült előadások is könnyen egységessé és másodlagos reklámhordozóvá tehetők. Ilyen esetekre érdemes fenntartani a belső intranethálózaton egy olyan mappát, amelyben a cég által megkövetelt és használt sablonok vannak. Ha ezeket egy-egy akció kapcsán aktualizáljuk, akkor az összeszedett vállalkozás látszata mellett a marketinget is erősítjük.
Kirakat
Ha vállalkozásunk kirakattal rendelkezik (és forgalmas helyen van), akkor érdemes átgondolnunk, milyen elrendezésben és elgondolással helyezzük ki a tárgyakat, hogyan jelenítjük meg akcióinkat. Vegyük fel a kapcsolatot kirakatrendező iskolákkal, és biztosítsunk a tanulók számára bemutatkozási lehetőséget, vagy rendezzünk egy versenyt, írjunk ki egy pályázatot! Így akár minden hónapban megújulhat a kirakatunk, és lehet, hogy a minimális ráfordítás mellett még társadalmi felelősségvállalásunkat is hirdetni tudjuk. Egyes vállalkozások feldobhatják úgy a kirakataikat, hogy időszakosan fiatal művészek alkotásait „építik be” a dekorációba.
Csomagolás
A terméket forgalmazó kkv-k kezében hatalmas reklámozási lehetőséget jelent a csomagolás. Az egyszerű céges logóval ellátott ragasztószalagtól kezdve a szatyrokon keresztül a valóban művészileg tervezett csomagolásokig számos lehetőség áll rendelkezésünkre.
Környezeti elemek felhasználása
A kkv-k közvetlen környezetének elemei átalakíthatók, megváltoztathatók vagy felhasználhatók arra, hogy ingyenreklámot biztosítsanak. Az ügyfélváró falain keresztül a céges autón át a postaládáig és a munkaruháig minden alkalmas reklámfelület céljára. Még a pénzvisszaadó tálca is.
Keresőmarketing, keresőoptimalizálás
Ha van honlapunk, akkor nagyon fontos, hogy partnereink az interneten a lehető leghamarabb ránk találjanak. Szakemberek tapasztalatai szerint Magyarországon a felhasználók nagyon nagy hányada nem osztja meg figyelmét a különböző keresők között, és csak a „magyar” Google-t használja. Így az alapcél minden esetben az, hogy az ott lévő találati lista minél előkelőbb pozícióját szerezzük és tartsuk meg. Ami a leggyakrabban ezt megakadályozza, ha a weblap teljes egészében Flash-ben készül el.
Szövetségi és klubtagságok
Napjainkban még fontosabb a szájreklám és a kapcsolati marketing szerepe egy vállalkozás életében. Bizalmi szolgáltatásokat sokszor csak megfelelő ismertség felépítése után kísérelhetünk meg eladni. Hasznos lehet tehát olyan szövetségekbe, belterjes közösségekbe bekerülni, amelynek tagjai számunkra célcsoportot jelentenek. Támogatással, kisebb kommunikációs befektetéssel olyan együttműködéseket hozhatunk létre, amelyekre csak komoly erőfeszítés és munka árán lenne lehetőségünk.
Stratégiai szövetségek kialakítása
Induló vagy ügyfélkört éppen most szélesítő cégek esetében nagyon hasznos két eltérő területen működő cég stratégiai együttműködése. Ha képesek vagyunk korrekt és becsületes együttműködésre, akkor életre szóló szövetségest és partnert találhatunk. A kölcsönös segítség pedig mindkét fél számára előnyöket hozhat. Formája lehet egyszerű barter vagy például üzleti alapú együttműködés.
Szájreklám
Pozitív szóbeszédet csak úgy gerjeszthetünk, ha a fogyasztó elvárásai felett teljesítünk, ami pedig azt jelenti, hogy a minőség mellett magával a fogyasztóval is állandó, élő és aktív kapcsolatot kell fenntartanunk.
Ha a fent felsorolt lépéseket mind megtettük, és úgy érezzük, maradt még energiánk, pénzünk, és szeretnénk még valami nagyon ütőssel előrukkolni, akkor már van értelme belemélyedni az ismeretlenebb eszközök alkalmazásába is. Azt azonban ne felejtsük el, hogy egy-egy jól sikerült ötlet még nem hoz mérföldekkel több vevőt, legfeljebb ideiglenesen dobja meg az ismertséget.