Újabb mérföldkőhöz érkezhet a világ legnépszerűbb internetes telefonszoftvere, a Skype története jövőre, jelenlegi tulajdonosa, az eBay ugyanis 2010 első felében tőzsdére vinné a szolgáltatást. A weben keresztüli telefonálást forradalmasító megoldás életében nem ez az első alkalom, hogy tulajdonosai a tőzsdei bevezetésben látják a további fejlődés lehetőségét, igaz, a feltételek a 2005-ös hasonló elképzelések óta alaposan megváltoztak. Az akkor még csak kétéves múltra visszatekintő Skype alapítói, Niklas Zennström és Janus Friis a további fejlesztések forrásainak előteremtése érdekében fontolgatták a vállalkozás tőzsdére vitelét, a sors azonban felülírta elképzeléseiket. Az alapítók visszautasíthatatlan ajánlatot kaptak, és az akkor már igen népszerűnek számító webes telefonszolgáltatás a világ legnagyobb aukciós portálja, az eBay tulajdonába került, így a tőzsdei tervek lekerültek a napirendről.
A 2,6 milliárd dolláros vételárat azonban már akkor is jó néhány elemző sokallta, és sokan voltak, akik úgy vélték, ez a befektetés soha nem térül meg az eBaynek. Az azóta eltelt több mint három év a kételkedőket igazolta, és bár tavaly már 551 millió dolláros bevételt hozott a Skype, nem sikerült ténylegesen beilleszteni az eBay-birodalomba.
A mostani, tőzsdei bevezetéssel kapcsolatos bejelentés ennek tükrében jó megoldásnak tűnik, igaz, a következő egy évben még sok minden módosíthatja a tervet, így például előfordulhat, hogy az eBay is olyan visszautasíthatatlan ajánlatot kap, mint az alapítók 2005-ben. Az elemzők szerint egyébként egy ilyen lépés abból a szempontból is jót tenne a Skype-nak, hogy újra az alapszolgáltatásra összpontosíthatnák az erőforrásokat.
A Skype jövője lapzártánkkor még nem dőlt el, hiszen megjelentek olyan hírek, hogy a szolgáltatás megalkotói is befektetőket keresnek a webes telefonmegoldás visszavásárlására.
A világ legnépszerűbb szoftveres internetes telefonmegoldásának (VoIN – voice over internet) számító Skype-nak a múlt év közepén már közel 340 millió felhasználója volt. A szolgáltatásnak azonban jó néhány piacon – többek között Magyarországon is – komoly bővülési lehetőségei vannak. A hazai VoIN-felhasználók száma tavaly 400-450 ezer volt, így a 15 éves vagy idősebb lakosságra kivetítve öt százalék körüli a szolgáltatás penetrációja – mondta el érdeklődésünkre Kovács Dániel, a BellResearch piackutató cég kutatási osztályvezetője.
A webes telefonmegoldásokat használó egyéni felhasználók száma itthon viszonylag gyorsan nő, arányuk 2007-ben még csak 3,7 százalék volt, és a piackutató cég szakértője az idén tíz százalék feletti bővülésre számít. A legtöbben a Skype-ot használják, penetrációja a VoIN-megoldást választók körében 82 százalékos.
Valamivel lassabban terjed az internetes telefonálás a vállalati körben, igaz, az egy főnél többet foglalkoztató hazai vállalkozások 9 százaléka már használ valamilyen VoIN-megoldást. Érdekes módon főként a közép- és nagyvállalati körben fogadják el a hagyományos telefon alternatívájaként, az előbbi csoportban 18, míg az utóbbiban 16 százalékos a szoftveres webtelefon elterjedtsége. A kisvállalkozások 13, míg a mikrocégek mindössze 8 százaléka él ezzel a lehetőséggel. Természetesen a vállalati körben is a Skype a legnépszerűbb, 83 százalékuk használja ezt a megoldást.
A jövőben is inkább az egyéni felhasználók körében terjedhet gyorsan a VoIN használata, azonban a gazdasági válság diktálta költségcsökkentések a vállalkozások körében is növelhetik a megoldás népszerűségét – tette hozzá Kovács Dániel.