Az idén várhatóan 156 milliárd dollárt költenek el az amerikaiak a világhálón a Forrester Research előrejelzése szerint. Ez 11 százalékkal haladja majd meg a 2008-as webes költést. Bár az adatok szerint ebben az évben is nő az internetes kiskereskedelmi forgalom az USA-ban, a bővülés mértéke elmarad az előző évitől. A vásárlók 141 milliárd dollárt hagytak a webáruházak üzemeltetőinél tavaly, ez 13 százalékkal volt több a 2007-es költésnél.
Az online boltokban ebben az évben tapasztalható növekedés főként a hagyományos üzletek rovására megy majd a Forrester Research szakértői szerint. A világhálón ugyanis sokkal könnyebb összehasonlítani az árakat és kiválasztani a legmegfelelőbb, vagy a legolcsóbb termékeket. Ez fontos szemponttá válik a tengerentúlon is, hiszen a gazdasági válság elhúzódása egyre inkább árérzékennyé teszi az amerikai fogyasztókat.
A magyar vásárlók eddig is rendkívül árérzékenyek voltak, így ez a hatás várhatóan kevésbé érvényesül majd hazánkban. A tavalyi évre vonatkozó hazai online kiskereskedelmi adatok áprilisra állnak majd rendelkezésre, és az idei várható trendekről is csak azok birtokában lehet következtetéseket levonni – mondta érdeklődésünkre Kis Gergely, a GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója.
A hazai internetes kiskereskedelmi szektor forgalmát és trendjeit évek óta követő cég vezetője szerint az előző években megszokott 50 százalék körüli növekedés várható 2008-ban is, azaz nem lesz jelentősebb visszaesés, míg az online aukciós portálok esetén kimondottan dinamikus növekedést lehet tapasztalni – tette hozzá Kis Gergely. A Teszvesz.hu és a Vatera.hu, Magyarország két vezető online aukciós piacterének átmenő forgalma 2007-ben megközelítette a 10 milliárd forintot, tavaly pedig előzetes becslések alapján 13 milliárd forint körül volt. A GKIeNET adatai szerint 2006-ban 30 milliárd, 2007-ben pedig 45 milliárd forint volt a hazai internetes áruházak bevétele, ez a teljes kiskereskedelmi forgalom közel fél százaléka. Összehasonlításképpen, az USA-ban erre az évre jósolt 156 milliárd dolláros webes költés a teljes kiskereskedelmi forgalom hét százalékának felel meg.
Magyarországon az internetes vásárlás szélesebb körű elterjedésének egyik legfőbb akadálya az alacsony internetpenetráción kívül a fogyasztói bizalom hiánya. A vásárlók nem szívesen fizetnek előre olyan javakért, amelyeket csak a képernyőjükön láttak. Ezt támasztja alá a GKIeNET felmérése is, amely szerint 2006-ban a vásárlások 82 százalékában utánvétes fizetést választottak a felhasználók (2005-ben ez az arány még 92 százalék volt). Az esetek 14 százalékában a helyszínen készpénzzel fizettek a megrendelők, és csak a vásárlók négy százaléka választotta a banki átutalást vagy az online bankkártyás fizetési lehetőséget.
Az internet növekvő népszerűségét mutatja az amerikai felhasználók körében, hogy tavaly decemberben, a karácsonyi vásárlási láz hajrájában a neten vásárlók 24 százaléka több mint 500 dollárt költött el a világhálón a Nielsen Online piackutató cég adatai szerint. A felmérésből az is kiderül, hogy a vásárlási döntésekben egyre nagyobb szerep jut az adott termékről vagy áruházról a világhálóra felkerült fogyasztói véleményeknek. A megkérdezettek 81 százaléka nyilatkozott úgy, hogy figyelembe veszi azokat. A válaszadók közel kétharmada ráadásul igyekezett több forrásból is, információhoz jutni a vásárlás előtt.