Üzleti tippek

Az új reklám

A hagyományos, nyomtatott újsághirdetések, offline kampányok egyre kevésbé minősülnek hatékonyak. A mai vállalkozóknak hozzá kell szokniuk, hogy a digitálismédia-reklám (DMR) vált a leggyakoribb reklámformává, az új favorittá.

Az új média számos elektronikus eszközön – mobil, PC, játékkonzol – keresztül, ismeretterjesztő weboldalak, digitális portfóliók, podcastok vagy videómegosztó oldalak segítségével mind több embert ér el. Döbbenetes, de például egy lánclevélként önként továbbküldött, vicces weboldal vagy a YouTube-on jól elsütött videó pillanatok alatt jut el a megcélzott rétegekhez.

A digitális médiát könnyű elérni, manipulálni és dolgozni vele, nem csoda, hogy egyre több cég kísérletezik online hirdetések, videók, podcastok különböző formáival. A hagyományos weboldalak videotutorialokkal, bemutató, oktató és ismeretterjesztő anyagokkal gazdagodnak. A látogatókkal közvetlen kapcsolatot építő közösségi oldalak, web2-alkalmazások is egyre jobban épülnek be a hagyományos céges oldalak arculatába.

Kombinált megoldások

A jelenleg még csak internetes megoldások mellett növekszik az érdeklődés az általánosan használható mobilos hirdetési formák kifejlődésére, hiszen a hatalmas hirdetési potenciál egyre vonzóbb a hirdetők számára. A mobilosok egyelőre megúszták a csillogó videókat, de úgy tűnik, akár már a közeli jövőben tömegével érkezhetnek az ilyen interaktív ajánlatok. Mivel telefonjaink fejlődése a kéziszámítógép irányába halad, könnyen lehet, hogy az online alkalmazások egy része is beszivárog hamarosan az egyre okosabb kis készülékekbe.

A kombinált megoldások egyértelműen az sms-alapú fizetési lehetőségeket tartják a legjobban kivitelezhetőnek, hiszen az internetes szolgáltatások, a televíziós játékok is mind ezt a fizetési formát tették általánossá. Találhatunk némi visszacsatolást is, amikor az interneten reklámoznak fizetős mobilszolgáltatást. Ilyenkor nem árt gondosan elolvasni a szolgáltatás feltételeit, mert megtörténhet, hogy csak a hó végi számla megérkezésekor szembesülünk vele, mennyibe is kerülhet heti néhány vicces sms.

Digitális portfólió

Lejárt a hagyományos sajtóanyagok, névjegykártyák ideje is. Még ha a legjobb papírra is nyomtattuk az információt, a legügyesebb dizájnerek dolgoztak az anyagunkon, akkor sem érdemes ma már a hagyományos módon terjeszteni ezeket. Az egyre nagyobb kapacitású pendrive-okon, DVD-ken könnyedén elfér minden fontos információ. A csillogó digitális bemutatkozókkal, videókkal, bőséges képanyaggal már nehezen versenyeznek a hagyományos kiadványok, szórólapok.
Az információk elhelyezhetők internetes oldalainkon is, virtuális press-roomokban, és elég egy linket elküldeni a világ bármelyik újságírójának a kérdéses témában, pillanatok alatt mindent megtalálhat anélkül, hogy külön drága rendezvényeket szerveznénk termékeink népszerűsítésére.

A blogok természetesen más esetben is igen hasznosak tudnak lenni. A fejlesztői blogokat olvasó bennfentesek szintén hamar eljuttatják a céges üzeneteket a médiába, hiszen ma már a blogger sok helyütt a hivatásos újságírót is megelőzi gyorsaságban, jól informáltságban.

Digital signage

Sokan azt gondolják, hogy az óriásplakátok világában már nem nagyon lehet hatékonyabb megoldásokat kitalálni. Ennek ellentmondani látszik a digital signage megjelenése és elterjedése.

Évekkel ezelőtt elképzelhetetlen volt, hogy a postán, a rendelőintézetekben, a gyógyszertárakban vagy akár a bevásárlóközpontokban közvetlenül elérje az ügyfeleket a digitális reklám. Ma már mindennapos, hogy a sorban állás közben a kérdéses terület reklámjait, híreit olvashatjuk digitális formában. A multimédiás hirdetések, reklámspotok közvetlenül a polcokról szólítják meg a vásárlót. Az interaktivitás egyre jobban bekerül a köztudatba, információs adatbázisok, érintőképernyős rendszerek jelennek meg a barkácsáruházakban, ügyfélszolgálatokon, patikákban, gyorséttermekben.
Az ilyen rendszerek felépítése ma már nem lehetetlen egy kisvállalkozás számára sem, az itt futtatott reklámok pedig növelhetik a bevételeket, tájékoztathatják a felhasználókat, vagy közvetlen kapcsolatot teremthetnek a vásárlókkal. Ezekkel az interaktív lehetőségekkel összekapcsolva az online rendszereket hatékony új formái körvonalazódnak a mobilmédia, az online marketing és a digitális hirdetések jövőbeli felhasználásának.

A nagyoknak persze lehetőségük van arra is, hogy hatalmas mozivásznakon „véletlenül” felvillanó képekkel tegyék ismertté terméküket. A „trendi cuccok” többsége általában egy-egy pillanatra rendszeresen megjelenik James Bond eszköztárában is. A filmekben, sorozatokban pedig rendszeresen jól látható, hogy a főhős laptopján az iPhone-t kiagyaló Apple emblémája díszeleg.

Új formák, új terek

Amióta a játékkonzolokban alkalmazott, speciális adatbeviteli megoldások milliókat hódítottak meg, megjelent az interaktivitás is a digitális reklámok területén. Virtuális világok adnak teret valódi termékek tesztelésére, internetes közösségek kapnak speciális ajánlatokat, illetve webes játékokon keresztül határtalan lehetőséghez jutottak a kreatívok.

A játékok egy ideje igen hatékonyan reklámoznak sportokat, eseményeket, filmeket, zenei kiadványokat, illetve mindent, ami ehető, iható. A játéktervezők céljai így legtöbbször egybeesnek a reklámozókéval.

Persze itt is nagyon fontos az egyediség. A reklámfogyasztók igen finnyásak, és a rosszul sikerült kampányok sokkal több kárt okoznak, hiszen a konkurenciához terelhetik a vásárlókat. A Guitar Hero sikerét tekintve végül is egyfajta értékesítési csatornává is válhatnak a kreatív játékok.

A reklám új formai útkeresése is meglepő eredményekre vezethet, s a Demo ’08 konferencián győztes Skreenót elnézve hamarosan megvalósulhatnak az eddig csak sci-fi-filmekben látott vizuális megoldások, az interaktív kirakatok, a háromdimenziós reklámok leválthatják a hagyományos formákat. A reklám egyre inkább arra törekszik, hogy bevonja a célközönséget egyfajta játékba, körbevegye, és még csábítóbb módszerekkel keltse fel a termék iránti érdeklődést.

A reklám a civilizációval párhuzamosan fejlődik, rendszeresen megújítja eszköztárát, az internetes információéhség láthatóan ezt a folyamatot is felgyorsította, s valószínűleg pár év múlva már csak nevetni fogunk a 2009-ben még igen menő hirdetési formákon.

Ajánlott videó mutasd mind

Márki-Zay vezet

27,45 százalékos feldolgozottságnál Márki-Zay Péter 53,79 százalékkal vezet a függetlenként induló Dr. Grezsa István ellen Hódmezővásárhelyen, ahol

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Feldolgozottság 04:58 órakor: 100%

Főpolgármester-jelöltek

Karácsony Gergely
50,86%
MOMENTUM-DK-MSZP-PÁRBESZÉD-LMP
Tarlós István
44,10%
FIDESZ-KDNP
Puzsér Róbert
4,46%
ÁLLAMPOLGÁROK A CENTRUMBANEGYE
Berki Krisztián
0,58%
Független