Üzleti tippek

Lendületben

admin
admin

2009. 01. 20. 12:00

A 2008-as év mérföldkőnek tekinthető a CSR magyarországi fejlődését, térhódítását illetően. Az idei év legnagyobb kihívása a lendület megtartása és a szakmai színvonal további növelése.

Elsősorban a tudatos hozzáállás terén tapasztalhattunk igen kedvező változást az elmúlt évben a nagyvállalatok felelősségvállalásában. Ez hozta meg azt az áttörést, amit a CSR-szakma hazai képviselői már nagyon vártak. A felelősség fejlődése leginkább az egyre szaporodó vállalati CSR-stratégiákban és -jelentésekben, a professzionálisabb CSR-beszédmódban, a szakmai konferenciák számának növekedésében, valamint a média pozitív hozzáállásában érhető tetten.

Tavaly a szakmai fejlődés mellett robbanás volt a CSR-események és -elismerések számában is. Nem volt olyan hónap, amikor a szervezetek ne pályázhattak volna környezettudatos vagy felelős díjakra. Januárban a KÖVET Egyesület Zöld Iroda versenye nyitotta az évet, februárban a Civil Licit elnevezésű esélyegyenlőségi akció indult útjára. Hazánk rangos nemzetközi szakmai konferenciáknak is otthont adott, áprilisban a helyi fejlesztések, majd októberben a fenntartható fogyasztás témakörében. A CSR-szemlélet erősödését jól mutatja, hogy a 2008-as Magyar Fogyasztó Konferencián két kerekasztal-beszélgetés is a vállalatok felelősségét elemezte. Az év utolsó negyedében a CSR Hungary konferencia és díjátadó, a Figyelő Top 200 gálája, a CSR-menedzsment konferencia, valamint a Good CSR-elismerések átadása zárta az esztendőt.

Alakuló elit

Az idén is számos elismerésre pályázhatnak a felelősségvállalásban élen járó cégek, szervezetek. A már említett Zöld Iroda díj mellett a legjobb munkahely, a Figyelő Top 200 legelkötelezettebb vállalat, a CSR Hungary díj három kategóriában, a Legkiemelkedőbb Üzleti Adományozók díja vagy a Good CSR-elismerés ebben az évben is értékeli a legjobbakat. A cégeknek most már szelektálniuk kell, hogy a számukra – tevékenységük, érintett feleik szempontjából – legfontosabb eseményeken vegyenek részt. A specializálódás következtében a szakértők a CSR egyfajta elitjének kialakulását várják. Körvonalazódik a felelős projekteknek az a köre, amelyet a vállalatok fontosnak tartanak és amire pénzt tudnak szánni. Ez minden bizonnyal az események és díjak tekintetében konszolidációt is hoz majd, megmarad a négy-öt legnívósabb, valódi értéket viselő esemény és elismerés.

Összefüggések

A szakértők általában a felelős projektek iránti fogékonyság erősödését emelik ki, mint a mögöttünk álló időszak legátfogóbb CSR-eredményét. A vállalaton belül egyelőre a menedzsment tagjai találkoznak leginkább a CSR-ral, az ő körükben a legelterjedtebb a tudatosan felelős stratégiák alkalmazása. A munkavállalók egyelőre a projektek megvalósításában vesznek részt, azok eredményeit látják, a vezetés számára éppen ezért nagyon fontosak a dolgozói oldalról érkező kedvező visszajelzések. A várakozások szerint az előttünk álló 1-2 év során válik nálunk is nyilvánvalóvá az a Nyugat-Európában már felismert összefüggés, hogy a CSR a munkavállalói elkötelezettség, lojalitás elnyerésének legfontosabb eszköze lehet. 2009-ben várhatóan egyre több cég kezdi el a belső CSR-t, az önkéntességi programokat a munkatársakkal való párbeszéd fontos elemeként kezelni. A munkatársak bevonása óriási tartalékokat rejt a HR-menedzsment oldaláról, ennek tényleges kiaknázása azonban még a vállalatvezetőkre vár.

CSR-oktatás

Az elmúlt két évben a CSR az oktatásban is igen népszerűvé vált, noha a vállalati felelősség mint akadémiai diszciplína egyelőre mérsékelten megalapozott hazánkban. A legtöbb gazdasági, üzleti felsőoktatási intézmény tantárgykínálatában már megtalálható a CSR-kommunikáció vagy a CSR-menedzsment, s az idén a jelek szerint tovább bővül a tárgyat kínáló intézmények sora. A legnagyobb kihívást az oktatás színvonalának fenntartása, javítása jelenti, ugyanis fontos, hogy a CSR-közösség elismert, illusztris tagjai, valódi szakemberek vegyenek részt a felsőoktatásban. „Rendkívül fontosnak tartom, hogy a CSR oktatásába külső impulzusok is érkezzenek. Ezért a nagyvállalatok CSR-vezetőinek, -szakembereinek részvétele elengedhetetlen, hiszen ők gyakorlati példákkal, esettanulmányokkal és a mindennapi munka kihívásaival ismertetik meg a hallgatókat a kurzusokon” – mondta Petheö Attila, a Budapesti Corvinus Egyetem Kisvállalkozás Központjának oktatója.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.