Üzleti tippek

Belehúzott a Firefox

Bár a trónfosztás még várat magára az internetes böngészők ¬ piacán, a múlt év végén a Firefox részesedése meghaladta a 20 százalékot. A legnagyobb fejlődést az Apple által létrehozott Safari érte el 2008-ban.

Lassan kezdheti úgy érezni magát az Internet Explorer – illetve a mögötte lévő Microsoft-csapat –, mint az a maratoni futó, aki a többieknél jóval nagyobb tempóban indulva ugyan tetemes előnyre tett szert, de egyre gyakrabban kell hátrapillantania az üldözőkre, akik lassan, de biztosan közelítenek hozzá. A legveszélyesebb rivális egyértelműen a Mozilla Foundation által létrehozott nyílt forráskódú, ingyenes internetböngésző, a Firefox. A kezdeti időkben több névváltozáson átesett, ezen a néven 2004 februárjában piacra kerülő Firefox részesedése tavaly novemberben 20,78 százalékos volt, míg a múlt hónapban már 21,34 százalékosra nőtt a Net Applications piackutató cég adatai szerint. Az egész tavalyi évet vizsgálva több mint négy százalékpontot erősödött a nyílt forráskódú böngésző, miközben a nagy rivális Internet Explorer (IE) részesedése hat százalékponttal csökkent. Igaz, az IE-t még mindig a felhasználók több mint kétharmada használja.

A gyenge teljesítményre, valamint a gazdasági válság kényszerítésére válaszul a hírek szerint a Microsoft internetböngésző üzletágában jelentős költségcsökkentést hajtanak végre. A Seattle Times információi szerint 180 alkalmazott szerződését már nem újították meg a múlt év végén. Nem tett jót a szoftvercég hírnevének, hogy a 2008-ra ígért új IE-verziónak – immáron a 8-as sorszámúnak – csak a széles körű tesztelésre szánt bétaváltozata jelent meg tavaly februárban, míg a végleges alkalmazás piacra kerülése csak az idén várható.

A Mozilla-csapat ugyanakkor képes volt újítani tavaly, az év közepén piacra dobták a Firefox 3.0-s verzióját. A szakértők szerint a Firefox kiváló év végi hajráját több tényező is segítette, s ezek mindegyike arra vezethető vissza, hogy a böngészőnek lényegesen nagyobb az elfogadottsága az egyéni felhasználók körében, mint az üzletieknél. Vagyis míg a munkahelyen még egyértelműen az Internet Explorer az úr, addig az otthonokban egyre inkább teret hódít az ingyenes megoldás.

Az adatok szerint november negyedike, vagyis az amerikai elnökválasztás napja környékén jelentősen megnőtt a Firefoxot használók száma, különösen az USA-n kívüli országokban. Kedvező hatással volt a nyílt forráskódú megoldás használatára a hálaadás napja, illetve az, hogy novemberben az átlagos 8,57-nál több, 10 szabadnap volt. A gazdasági válság szintén előnyösen befolyásolta a Firefox részesedését, hiszen azok, akik korábban az irodából IE-n keresztül barangoltak a világhálón, munkahelyük elvesztését követően otthon az ingyenes alkalmazást használták.

Hasonló jelenségre már korábban is volt példa, így 2006 utolsó hónapjaiban szintén ugrásszerű fejlődést tapasztaltak a Net Applications szakemberei a Firefox-használatban, amely a következő év elején kismértékben csökkent. Ezúttal azonban a piackutatónál arra számítanak, hogy a böngészőnek sikerül megőriznie jóval húsz százalék feletti piaci részesedését.
A „leggyorsabb” versenyzőnek a múlt évben a piac harmadik számú szereplője, az Apple által kifejlesztett Safari bizonyult, amelynek részesedése több mint negyven százalékkal nőtt egy év alatt, tavaly decemberre megközelítve a nyolc százalékot. Mindenképpen érdemes megemlíteni a böngészőpiac új szereplőjét, a Google által fejlesztett Chrome-ot, amely repülőrajtot vett, és szeptemberi bemutatása óta egy százalék fölé növelte piaci részesedését.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik