Üzleti tippek

Vasárnapi hírbőség

Hatvanezres értékesített példányszámot szeretne elérni új hétvégi lapjával a Népszabadság Zrt. A hazai vasárnapi lapok piacán egyelőre nincs komolyabb visszaesés, az USA-ban és Angliában viszont folyamatosan csökkennek az eladások.

Nem terem túl sok babér az amerikai és angol vasárnapi kiadványoknak manapság a nyomtatott napilappiacon. Angliában mind a tizenegy vasárnapi újság példányszám-csökkenést könyvelt el szeptemberben az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest, és hasonlóan rosszul szerepelt a 25 legnagyobb példányszámú vasárnaponként is megjelenő amerikai termék. Kettő kivételével ugyanis mindegyiknél csökkenést regisztráltak az ősz első hónapjában.

Az egyik legismertebb brit vasárnapi bulvárlap, a Sunday Mirror példányszáma közel 10 százalékkal, 1,3 millióra zsugorodott, a minőségi bulvár kategóriába sorolt The Sunday Times pedig 1,8 százalékos csökkenés következtében 1,2 millióra esett vissza. Amerikában a Los Angeles Times vasárnapi példányszáma öt százalékot csökkent, de még így is több mint egymilliót adtak el belőle szeptemberben, a The New York Times vasárnapi kiadásából pedig 1,44 millió fogyott, miután négy százalékot esett a példányszáma.

Magyarországon az országosan terjesztett nyomtatott napilapokkal szemben a vasárnapi termékek, a Vasárnap Reggel, a Vasárnapi Blikk, a Vasárnapi Bors és a Vasárnapi Hírek kifejezetten jól tartják magukat. Közülük leginkább csak a Blikk hetedik napi száma könyvelhetett el komolyabb veszteséget, két év alatt több mint húszezres volt a zsugorodás. Igaz, még így is 194 ezret adtak el belőle megjelenésenként az idei év harmadik negyedévében. A Vasárnapi Reggel pedig még erősödni is tudott 2006 és 2008 között.

Nagy kérdés persze, hogy hogyan alakul a folytatás, a nemzetközi szintéren tapasztalható visszaeséshez hasonlóan Magyarországon is a negatív trend válik-e meghatározóvá. Az biztos, hogy az említett négy nagy szereplő versenye éleződni fog, legfőképp azért, mert hamarosan új riválisuk akad.
A 90-es évek óta komoly példányszám-zsugorodást elszenvedő, ennek ellenére még mindig a legnagyobb országos politikai napilapnak számító Népszabadság kiadója ugyanis nemrég hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év elején piacra dobja új, vasárnaponként megjelenő lapját, amelynek szerkesztőségét az a Martin József Péter irányítja majd, aki jelenleg a Figyelő főszerkesztője.

A szakember jelzése szerint vasárnapi újság a tág értelemben vett értelmiséget kívánja megszólítani, mindezt úgy, hogy a pártpolitikától függetlenek maradnak. „A lap műfaját tekintve sokszínű lesz, döntő szerepet kapnak többek között a riportok és az elemzések, de az olvasmányos anyagok ellenére tömény, szikár hangvételre törekszenek” – hangsúlyozta Martin József Péter. A szerkesztőség várhatóan február végére áll fel, a lap pedig a tervek szerint április elején jelenik meg a piacon. A terméket várhatóan húszfős stáb készíti majd.
Kovács Tibor, a Népszabadság Zrt. vezérigazgatója szerint 7-8 év alatt térülhet meg a kiadó befektetése. Azt szeretnék, ha már az első évben elérnék a 30-40 ezres értékesített példányszámot, ami óvatos várakozásnak számít a vezérigazgató szerint. Két-három év elteltével azonban 50-60 ezres eladással kalkulálnak.

Szakértők szerint átütő sikert csak a vasárnapi kézbesítés megoldása jelenthetne az új lap számára, ehhez azonban az említetteknél is nagyobb értékesítésre lenne szükség. Mindenesetre a vezérigazgató sem tartja kizártnak, hogy egy erős vasárnapi újság esetében megfontolják, hogy a lapot a Ringier más termékeivel együtt vasárnap is kézbesítsék.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik