– Ezüst díjjal gazdagodott a Kirowski a Golden Drumon. Ez azt is jelenti, hogy a Karácsony a Kirowskiban kampány immár negyedik elismerését kapta. De ugye nem scam adről, azaz egy olyan reklámról van szó, amely direkt azzal a céllal készült, hogy besöpörje a jutalmakat?
– Nem, hiszen kifejezetten az ügyfeleinknek készítettük. Másrészt nincs arra időnk, hogy csak úgy l’art pour l’art ilyen kampányokat gyártsunk. Egyébként minden versenyen, ahol elindulunk, több kampánnyal nevezünk, és természetesen mi sem jósolhattuk meg előre, hogyan szerepel majd a munkánk.
– Összességében is jól teljesítettek a magyarok a portorozsi versenyen. Lehet, hogy összekapta magát a hazai reklámszakma?
– A mostani szereplés alapján még nem jelenthetjük ki, hogy bármi is változott volna a korábbiakhoz képest. Ha a következő években is nő a nevezések és a díjazott magyar munkák száma, akkor mondhatjuk, hogy valami megmozdult.
– Miben lehet még fejlődni?
– Vannak, akik sokkal bátrabb megoldásokat alkalmaznak, nem csak meglévő eszközöket használnak. És az is igaz, hogy a csúcsmegbízásokra több pénzt költenek a nagy piacokon, mint itthon. Az igazi kihívást viszont az jelenti, hogyan lehet még inkább stratégiai feladatokat kapni, és már a munkák előkészítésébe is aktívan bekapcsolódni.
– Vevő erre a megbízó?
– Egyre inkább. Számos ügyfelünk kérte az elmúlt évben tőlünk, hogy legyünk ott már a munkák előkészítésekor is, és vállaljunk nagyobb részt, komplexebb feladatokat.
– Közben te is begyűjtöttél egy komoly elismerést. Az online reklámpiacot monitorozó IAB nemrég hazánkba látogató európai elnöke azt nyilatkozta, hogy hamarosan megalakul a szervezet magyar irodája, amelynek te leszel a vezetője. Mi lesz az iroda feladata?
– Alain Heureux megelőlegezte a bizalmat, a döntés a tagság kezében lesz, bízom abban, hogy ők is egyetértenek majd az ő szándékával. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) internettagozatát alakítjuk át az önálló márka alatt tevékenykedő, a szakma érdekeit markánsan képviselő szervezetté. Feladata lesz a digitális marketing szerepének és súlyának növelése. Ennek érdekében az iroda reklámköltésriportokat készít, valamint a kutatások, mérések egységesítésére és az oktatásra is nagy figyelmet fordít.
– Az online mérési rendszerrel a hazai piaci szereplők régóta elégedetlenek. Rövid távon várható előrelépés?
– Az ügynökségek és a médiatulajdonosok erre a kihívásra már hónapok óta próbálnak megoldást találni. Több versenyző van a piacon, de praktikusabb lenne, ha a piac egységesen egy szolgáltatás mellett döntene. Jövőre az elképzelések szerint, és egy tendert követően, már egy mindenki által elfogadott kutatási-mérési rendszer működhet.
– Az IAB-s megbízásod mellett maradsz a Kirowski ügyvezetője?
– Igen, az IAB pedig más sikeres szakmai szervezetekhez hasonlóan működik majd, elnökséggel és néhány fős stábbal, szoros együttműködésben az MRSZ-szel.
– Kellemes helyzetben vagy abban a tekintetben, hogy a netes reklámpiac az idén is prosperál. Milyen évre számítasz?
– A piacon 30-35 százalékos növekedés várható majd, ezzel pedig a reklámtortából 10 százalékos, mintegy 19 milliárdos szeletet hasíthat ki az internet.
– Mit hozhat a jövő?
– Ötéves időtávban a 25-30 százalékos részesedés sem irreális. Nagy kérdés persze, hogy a gazdasági recesszió milyen hatással lesz a reklámpiacra. Most azt valószínűsítem, hogy nem lesznek olyan káros következményei az internetes piacra, mint a média más területein.