Két éve meg kellett volna lépni, de sohasem késő – idézte az egyik itteni alapítót lapunknak nyilatkozva Alain Heureux. Szavaiból az is kiderül: nemsokára aligha lesz pótolnivalója a 12 esztendeje az USA-ban alapított Interactive Advertising Bureau-nak (IAB).
Keleti álmok
Merthogy az idén öt európai államban indulnak el. Az ír, a luxemburgi, a magyar, a portugál és a svájci irodanyitással pedig már az Óvilág 18 országában képviselteti magát az öreg kontinens határain túl bő másfél tucat államban működő szervezet. „Előbb-utóbb megjelenünk Törökországban is, ami nem igazából Európa, de egy hatalmas piac” – jegyzi meg, nem tagadva, hogy a nagy álom az oroszországi irodanyitás. Ám addig is tovább menetelnek a régióban, dolgozva a horvátországi, a romániai és a szlovéniai megjelenésen. „Mi vagyunk az iparág hangja, így nem engedhetjük meg, hogy ne legyünk jelen mindenhol” – magyarázza a belga szakember, aki egyből lehűti a kedélyeket: a mennyiség és a minőség versenyében az utóbbi élvez elsőbbséget. Ráadásul az IAB alapelve, hogy helyi kezdeményezéseket támogatva jelenik meg az egyes országokban.
Mesterhármas
Magyarországon is a „helyi erőkre”, a Novák Péter, Somogyi Endre, Szabó Erik hármasra meg a hatalmasnak látszó szakmai érdeklődésre épít. „Vagy három tucat cég érdeklődik az IAB iránt, és köztük van a piac húsz legnagyobbja” – mondja Alain Heureux, megpendítve: világszerte jegyzett ötezer tagjuk között szép számmal akadnak kisebb vállalkozások is.
Akik – ha aggályoskodnak is esetleg – tisztában kell legyenek azzal: a tagdíj összegét az utolsó centig (vagy fillérig) a reklámpiac fejlesztésének támogatására fordítja a szervezet. A szintén tízmilliós Belgiumban hét főállású munkatárssal működik az IAB, és a gyakorlat azt mutatja, az indulás után a fizetség nélkül dolgozó alapító atyák átadják a mindennapi teendőket a felálló stábnak.
„A szervezet struktúrája ráadásul a rugalmasságra és a függetlenségre épül. Nincs szükség Nagy Testvérre” – magyarázza az elnök, aki saját brüsszeli feladatainak zömét abban látja, hogy uniós szinten lobbizva csikarjon ki eredményeket, és szembesítse a döntéshozókat azzal, egy-egy tervezett döntés milyen károkat, illetve nehézségeket okozhat az iparágnak.
Ctrl+C, Ctrl+V
A budapesti irodát is egyfajta „szakmai nagykövetségnek” tekinti Heureux, amelynek ajtaján döntéshozó, iparági szereplő és újságíró is nyugodtan kopogtathat. Az IAB a képviseletben, a közös standardok kialakításában, az oktatásban és a tagok védelmében is zászlóvivő, ahogy a szakmai oktatás terén is élszerepre törekszik. Merthogy nem kell minden országban újra és újra feltalálnia a spanyolviaszt, elég, ha a helyi viszonyokhoz alakítják a külföldön már bevált módszereket, normákat vagy épp tankönyveket. De segítenének abban is, hogy a hazai piaci szereplők hogyan találják meg a megfelelő partnert a közönségméréshez, akárcsak abban, hogy az IAB-kutatások alapján a szereplők pontos képet kapjanak a piac méretéről.