Üzleti tippek

Tévészolgáltatást indít a Telekom

Decemberben indulhat a Magyar Telekom műholdas tévészolgáltatása – tudta meg lapunk. A társaság még titkolózik, de a teszt már elkezdődött. A TV2 közben tematikus adóval erősítené piaci pozícióját.

Külön cikket is megérne, hogy érdemes-e titkolni olyan szolgáltatás bevezetését, amit nem lehet az indulásáig elhallgatni. Ilyen volt, amikor az Invitel még javában cáfolta, hogy IPTV-s szolgáltatást indítana, miközben álláshirdetésekben kereste a szakembereket. Jelenleg a Magyar Telekomnál nem tudnak semmit arról, hogy hamarosan digitális műholdas (DTH-) szolgáltatással jelentkeznek.

A bökkenő csak az, hogy műholdas szolgáltatást nem lehet fű alatt, tesztek nélkül elindítani, így akinek van megfelelő vevőkészüléke, az szeptember 30-a óta az Amos 3 műholdról foghatja a T-Home DTH-szolgáltatásának tesztüzemét. Ezzel a Magyar Telekom a Digi Tv, a UPC Direct és a HelloHD után a negyedik szolgáltató lesz ezen a piacon, ennek köszönhetően még tovább éleződhet a verseny a szolgáltatók között.

Tévészolgáltatást indít a Telekom 1

Erős mezőny

A próbaadást látva meglehetősen bő csatornaválasztékot nyújt majd a T-csoport műholdas szolgáltatása, gyakorlatilag minden számottevő tévé megtalálható lesz rajta. A tesztek alapján az Eurosport, a History Channel, a National Geographic és a HBO HD-minőségű változata is helyet kap a tányéros T-Home-on. Ez versenyelőnyt jelenthet, hiszen a műholdas szolgáltatók közül sem a Digi Tv, sem a UPC Direct nem kínál HD-adást, a HelloHD pedig prémiumszolgáltatóként definiálja magát, ennek megfelelő előfizetési díjakkal. Információink szerint még szűk két hónapjuk van a Magyar Telekom szakembereinek a szolgáltatás tesztelésére, a tervezett indulási időpont ugyanis december elseje.

Ügyfélmegtartás a cél

A T-Home DTH-szolgáltatásának indítását állítólag az motiválta, hogy valahogy megállítsák a vezetékestelefon-előfizetőik lemorzsolódását. Ennek megfelelően a fő célcsoportot azok jelentik, akiknek már van a T-csoportnál telefon- és internet-előfizetésük, ez esetben pedig a tányéros tévéhez rendkívül kedvező áron juthatnak hozzá. Erre utal, hogy már most is van kedvező „triple play” ajánlatuk, ahol az alap IPTV-t kétezer forint kedvezménnyel, 1990-ért kínálják, a telefont pedig ingyen, igaz, ehhez társul egy 4490 forintos netelőfizetés is.

Ki emel így árat?

Komoly versenybe kezdenek a tévénézőkért a szolgáltatók a következő hónapokban. Árban a Digi Tv és a DigiKábel továbbra is verhetetlennek tűnik, igaz, mindkét szolgáltatónál 23-25 ezres várólistával kell számolnia annak, aki velük szerződne. Bár a konkurensek már a Digi Tv áraitól is hüledeztek, a mostanában gyors terjeszkedésbe kezdett DigiKábel árai valamennyivel még ennél is kedvezőbbek. Az újonnan bekábelezett lakótelepeken a 19 csatornás DigiMini csomag 1200, az 53 televíziót kínáló alapcsomag pedig 2700 forint. A DigiKábel internetes árai még megdöbbentőbbek: a 20 Mbit-es netelérést 2500, a 30 MBit-est pedig 3500 forintért kínálják hűségnyilatkozat nélkül.

A konkurensek komoly versenytársként tekintenek a T-csoport leendő szolgáltatására. Jól mutatja ezt, hogy a Diginél lefelé módosították a terveiket a magentás ellenfél érkezése miatt. „A Digi Tv-nek jelenleg 430 ezer előfizetője van. Ötszázezret szerettem volna az év végéig, de 450 ezer lesz a realitás” – mondja Sárai Endre, a Digi Kft. ügyvezetője.

A Fibernet Közép- és Kelet-Európáért felelős vezérigazgatója, Piller András szerint is erősítheti a versenyt a T-Home DTH, igaz, valamennyire szkeptikus is. „A Digi Tv mostani árainál olcsóbbat nehéz lesz kínálniuk” – vélekedik Piller András.

FEM TV: csak nőknek

A T-Home DTH egyébként „lebuktatott” több új tematikus csatornát is. A Sat-Tv-Rádió internetes oldal információi szerint a leendő szolgáltatás kínálatban szerepel a „TV2 női csatornája” is. Úgy tudjuk, hogy ez a FEM Tv-t takarja. A TV2-nél cáfolták, hogy tematikus női csatornát indítanának, pláne, hogy ezt a hatályos médiatörvény alapján meg sem tehetnék.

A jövő januárban induló FEM Tv-t hivatalosan egy holland cég jegyzi, a reklámidő értékesítése viszont valóban a TV2 reszortja lesz. Ez már csak azért is érdekes, mert a csatorna nem is olyan rég számolta fel az értékesítési portfólióját, mondván, hogy nem rentábilis idegen televíziókkal foglalkozni.

Az UPC beszállt az árversenybe

A korábban még prémiumpozicionálású műholdas UPC Direct is kénytelen volt beszállni az árversenybe. Így az a furcsa helyzet állt elő, hogy a jóárasított műholdas UPC 36 magyar nyelvű előfizetéses – és 150 szabadon fogható – csatornát kínáló “bronze” csomagja 2800, a 49 csatornás variánsé pedig 4000 forint, ez pedig még a cég kábeles ajánlataival is versenyképes, már ha valakinek nem kell internet. Ilyen piaci környezetben kíváncsiak leszünk, hogy a kábelcégek közül lesz-e olyan, amelyik 2009 elején fel meri vállalni a korábbi években megszokott januári áremelést.

Norvégiában mindenesetre már létezik a fiatal nőket megcélzó FEM Tv, amit történetesen a TV2 tulajdonosa, a ProSiebenSat.1 Media AG működtet. Időközben a UPC Directre is felkerült a FEM Tv monoszkópja, az MTM-SBS elnevezéssel, a femtv.hu webcím pedig a – cikk írásakor még tartalom nélküli – tv2.hu/femtv doménre ugrik.

Próbálkozások

A TV2 előző tulajdonosa Magyarországon már próbálkozott tematikus csatornaportfólió kiépítésével. Évekkel ezelőtt Írisz Tv néven indítottak nőknek szóló televíziót, ami azonban megszűnt. Az újabb próbálkozás mögött az állhat, hogy ha megszületik az új médiatörvény, akkor valószínűleg mind a TV2-nek, mind az RTL Klubnak lehetősége lesz – legálisan – újabb csatornák indítására. Az pedig nem árt, ha egyből át lehet venni már működő és a piacra bevezetett adókat.

Két új IKO-csatornára is felhívta a figyelmet a műholdon tesztelgető T-Home. Az egyik ilyen a Pódium nevet viselő – egyelőre ismeretlen tematikájú – televízió, a másik pedig az IKO Sport nevezetű csatorna. Erről annyit lehet tudni, hogy ez egyelőre csak a televízió „munkacíme”. Mindenesetre érdekes egybeesés, hogy nemrég jelentették be: az IKO-csoport megszerezte az olasz kupamérkőzések közvetítésének jogát egészen 2010 végéig.

Bár, ha valóban ennek apropóján indul újabb IKO-s sportcsatorna, akkor az azért furcsa tendenciára utal. Lassan már divat, hogy egy-egy húzósabb közvetítési jog megszerzésének apropóján újabb sportcsatornával rukkoljanak elő a tévés cégek. Kérdés, hogy ilyenkor mennyire lehet minőségi tartalommal megtölteni a fennmaradó műsoridőt.
Nem csak a fentiek okoznak pezsgést mostanában a kábeles és a műholdas piacon.

Főleg a UPC-nek okozhat fejfájást, hogy a DigiKábel több olyan vidéki városban és fővárosi kerületben is lelkes terjeszkedésbe fogott, ahol más is jelen van. Azokat a nagy lakótelepeket vették célba, amelyek költséghatékonyan bekábelezhetők, ráadásul apellálhatnak az ott lakók árérzékenységére is. (Az árversenyről lásd keretes írásunkat.) A UPC mindenesetre ezeken a területeken felgyorsította kábelrendszere digitalizációját, ugyanakkor a jövőben a DigiKábelnél is erre készülnek. „Mi simulcastban digitalizálunk majd, tehát párhuzamosan, két nagy csomagban lesz analóg és digitális kínálatunk” – említi Sárai Endre.

Kettős pálya

„A verseny két irányból érkezik, és nekünk egyszerre kell az árérzékeny és a többletszolgáltatásokat igénylő fogyasztók igényeit kielégítenünk. Ezért digitalizálunk úgy, hogy az alapszolgáltatásokat meghagytuk analógnak” – vázolja fel a Digivel szembeni stratégiájukat Grósz Judit, a UPC marketing- és értékesítési igazgatója, aki ehhez még annyit fűz hozzá, hogy ők minőséggel, megbízhatósággal és a többtermékes kedvezményekkel tudnak versenyezni. „A mi ügyfélbázisunk jóval szélesebb, nem tehetjük meg, hogy pusztán a lakótelepek átlagközönségét szolgáljuk ki” – mondja Grósz Judit, aki szerint ők azt az elvet követik, hogy amit elvesztenek az alsóbb szegmensben, azt az új szolgáltatásokkal, innovációval pótolni tudják az ezek iránt fogékonyabb vevőkörből.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik