Magyarország szomszédjai fontos termelési helyszíneket teremtettek az utóbbi években a gépjárműipar beszállítóinak. „Kelet-európai gyártóhely létrehozásáról szóló döntésünk egyik oka az a tény, hogy a közelmúltban számos beszállítónk is itt telepedett le” – jelentette ki az Üzlet & Sikernek Florian Martens, a stuttgarti autóipari konszern, a Mercedes-Benz sajtófőnöke.
Túlkínálati piac
A magyarországi, egyenként is több ezer embert foglalkoztató autóalkatrész-gyártó helyek tulajdonosai főként német, illetve amerikai cégek leányvállalatai. A Mercedes-Benz egyik legnagyobb partnere, az ugyancsak németországi gyökerű Robert Bosch Csoport hatvani gyárában, a Robert Bosch Elektronika Kft.-nél mintegy háromezer-négyszázan dolgoznak. Ficzere Ferenc regionális kommunikációs vezető azt mondja, Hatvanban naponta mintegy 150 ezer darab terméket állítanak elő a világ szinte valamennyi autóipari óriásának, többek között a BMW-nek, a Fordnak, a Lamborghininek, a Porschénak, a PSA-nak, a Toyotának és a VW-nek. Közvetlen beszállítói a Mercedes-konszernnek: műszerfalakat, motorvezérlőt, fedélzeti vezérlőt, ESP-hez elfordulásérzékelőt, valamint fék-és sebességváltó-vezérlőket készítenek nekik.
A tatabányai székhelyű Bowden Kft. a nevében szereplő alkatrészeket gyárt. „Már tizennegyedik éve szállítunk a Mercedes-konszernnek és más autógyártóknak a beszállítói piramis negyedik-ötödik szintjén helyet foglalva” – mondja Péntek Szilveszter, a több mint 220 embert foglalkoztató, magyar tulajdonú cég ügyvezetője.
Nincs könnyű dolguk. Az autóipar túlkínálati piacon működik, ezért a megrendelésnél végfelhasználóiknak, így a Mercedesnek is az egyik legfontosabb szempont a költség. „Évente két-három százalékos árcsökkentést igényelnek, öt év alatt tehát 10–15 százalékot. Ennek leteltével általában modellváltásra kerül sor, és új áron hasonló folyamat indul” – magyarázza Péntek Szilveszter. Ezt kevés magyar tulajdonú cég bírja vállalni. A Bowden Kft.-nek megéri, mert korszerű technológiával állítják elő termékeiket, és ki tudják használni kapacitásukat.
A németeknél a minőség mellett az ár csak beugró. „A Mercedes-Benz minden vásárlási döntését négy mennyiségi és teljesítménykritérium alapján hozza meg: minőség, ár, innováció és szállítási megbízhatóság. Bárki beszállítónk lehet, ha versenyképes” – közli Florian Martens.
Hányadik szinten?
Kabács Zoltán, a 42 ezer embert foglalkoztató Pannon Autóipari Klaszter (PANAC) klasztermenedzsere azt mondja, 97 tagvállalatot tömörítő szervezetük közel 70 tagja kis- és középvállalat. Nekik komoly fejlődési esélyt jelent a Mercedes magyarországi megjelenése. Szerinte főként második vagy harmadik szintű beszállítóként tevékenykedhetnek majd. „A beépülő alkatrészek esetében hiú ábránd lenne azt hinni, hogy magyar tulajdonú kis- és középvállalatok 2012-re tömegével lesznek közvetlen beszállítók” – vélekedik.
a mercedes-benz kecskeméten
A Mercedes-Benz az eddigi kettő helyett négy gépkocsival, még erőteljesebben kíván jelen lenni a kompakt gépkocsik piaci szegmensében. Az ehhez kapcsolódó 600 millió euró értékű, új beruházások hosszú távon garantálják a rastatti (Németország) gyár kapacitásainak teljes mértékű kihasználását. Annak érdekében, hogy a kibővített termékkínálat mellett tartós legyen a versenyképesség, valamint hogy az új piacok meghódítása egyidejűleg az ehhez szükséges további kapacitások létrehozásával történjen, a Mercedes-Benz új gyárat nyit meg 2012-ben Magyarországon.
A PANAC menedzsere szerint a többséget a költséghatékonyság és az ár-érték arány terhén kívül a rugalmasság, a nyelvismeret valamint a projektmenedzsment hiánya gátolja. Kabács Zoltán úgy látja, hogy az utóbbi években komoly fejlődést ért el néhány tucat kis- és középvállalat, amelyek akár innovációs készséget is fel tudnak mutatni. „Optimisták vagyunk, mert azt várjuk, hogy a kritikus területeken fordulatot hajtanak végre a lehetséges magyar beszállítók, néhányuk már nemzetközi piacon is bizonyított” – mondja. Szerinte a gyártás beindulását követően szolgáltatásokban, például logisztikában, továbbá fogyóeszközök, berendezések beszállításában érdemes gondolkodniuk a magyar kis- és középvállalatoknak.
Másként látja a helyzetet Bogdanovits László, a több mint 210 termelőüzemet, továbbá mintegy 90 pártoló tagot tömörítő Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetsége (Majosz) főtitkára. Adatai szerint jelenleg mintegy 30–40 kis- és közepes nagyságú cég szállít be a Mercedesnek, harmaduk áll magyar tulajdonban, és közvetve mintegy tízezer emberük dolgozik a stuttgarti autóipari konszernnek. A Majosz főtitkára szerint a magyar beszállítóknak nem jelent új kihívást a Mercedes letelepedése, mert felkészültek, versenyképesek – megfelelő technológiával, logisztikával, informatikával.
A kecskeméti beruházás újabb lehetőséget nyit a magyar járműalkatrész-gyártó vállalatok számára, és az ágazat a beszállítói lépcső minden fokán számíthat megrendelésekre. Beépülő alkatrészek közvetlen beszállítási lehetőségére is. De csak azok a cégek, amelyek folyamatos innovációval párhuzamosan korszerű technológiát alkalmaznak, és nagy mennyiségben, sorozatban gyártanak termékeket.
Három modul
A Mercedes Magyarországra csalogatásában fontos szerepet töltött be az ITD. Már évekkel ezelőtt beszállítói programot dolgozott ki azzal a céllal, hogy megfelelő finanszírozási és szolgáltatási hátteret biztosítson azoknak az első és második körbe tartozó, hazai beszállítóknak a termékfejlesztéséhez, technológiaváltásához, beruházásaihoz, amelyek Magyarországon vagy a régióban működő feldolgozóipari nagyvállalatok és beszállítói integrátorok igényeire épülő fejlesztéseket kívánnak végrehajtani.
A beszállítói program elősegíti a hazai kis- és középvállalatok terjeszkedését, határokon átnyúló beszállítói kapcsolatok kialakulását is. A beszállítói program a finanszírozási, a hálózatépítési és a szolgáltatási modulra épül. A program céljai között szerepel a beszállói hálózat bővítése célzott partnerközvetítés, illetve beszállítói fórum révén, továbbá a beszállítói piramis további szintjeinek fokozatos kiépítése tanácsadással és regionális klubhálózattal.
„Most áll fel az a projektteam mind a Daimlernél, mind pedig az ITD-nél, amely a beruházás zökkenőmentes megvalósításáért lesz felelős – mondja Süveges-Szabó László, az ITD üzletfejlesztési igazgatója. – Ez a csapat koordinálja majd magyar részről a beszállítói háttér megteremtését is. Egyelőre tehát még nem működik a dedikáltan az autóipari óriás számára kialakítandó fórum, sem pedig a klub, az első ilyen jellegű rendezvényt a Mercedes és a potenciális magyar beszállítók számára szeptemberre tervezzük.”
Azok a magyar cégek, amelyek valamelyik kritériumnak nem felelnek meg, az ITD Beszállítói Klubjának különböző moduljai segítségével képezhetik magukat, többek között a finanszírozási lehetőségek révén technológiát fejleszthetnek, minőségbiztosítási tanúsítványt szerezhetnek, hogy később beszállítóként beváljanak a Mercedesnél is.