Üzleti tippek

Egyszerűbb lett feketén fuvarozni

admin

2008. 07. 01. 11:13

A magántulajdonban levő tehergépkocsik vezetőinek mától nem kell menetlevelet vezetniük. Így kevesebb adminisztráció hárul a teherautóval szállító magánemberekre, de a feketén fuvarozókra is.

Ahol egy családban több autó is van, olykor felmerül az igény, hogy az egyik személygépkocsi méretű jármű kisteherautó legyen. Egy húszéves szabályozás miatt a vezetőknek menetlevelet kellett írni egészen mostanáig, ám július elsejétől már nem szükséges regisztrálnia a tulajdonosnak (persze csak ha magánszemély), hogy elugrott a közértbe egy csokor petrezselyemért. A változás nemcsak a teherautójukat magáncélra használóknak, de a feketén bérfuvarozóknak is könnyebbség.

így lehet feketézni

Feketén fuvarozni nem nehéz: mindössze egy teherautó kell hozzá és egy vevőkör, amely nem igényli, hogy számlát kapjon a szolgáltatásról. Már sárga rendszám sem kell. Egy neve elhallgatását kérő feketevállalkozó az FN-nek elmondta: miután rokkantnyugdíjas lett, elhatározta, hogy fuvarozásba kezd. Ki kellett volna váltani a vállalkozói igazolványt, árufuvarozási tanfolyamon kellett volna részt vennie, ez azonban mind sokba kerül.

A recept egyszerű. Megvette a legnagyobb teherautót, amit B kategóriás jogosítvánnyal még vezetni lehet. A vállalkozói igazolvány kiváltását hanyagolta: mivel úgyis mindig máshol van, nehéz elkapni. Maradtak a közúti ellenőrzések, ahol esetenként magyarázatot kell adnia, hogy kié a rakomány, és mi is az.

A kertjében álló néhány szilvafára kiváltotta az őstermelői igazolványt (ennek jóval kisebbek a terhei, mint egy vállalkozóié), így ha terményt, műtrágyát, tápot, állateledelt vagy hasonló dolgot „bérfuvaroz”, az természetesen nem bérfuvar, hiszen papíron ő termelő.

Egyszer leállították, amikor kartonpapírral volt tele a raktér: ezt is kimagyarázta azzal, hogy a gyümölcsösládák aljára kell. Ha tűzifát, szenet szállít, azt természetesen saját részre teszi, ha költöztet valakit, akkor a bútorok a lányáé, aki most ment férjhez. A nagyobb műszaki cikkek elszállítása az áruházból pedig a baráti szívesség kategóriája. Magyarázat 12 éves fuvarosi pályafutása alatt eddig mindenre volt, és egyszer sem büntették meg.

Néhány alapszabályt kell betartani csupán: elégedett ügyfélkör, amely nem jelentgeti fel, a KRESZ betartása, hogy tényleg csak rutinellenőrzés során állíthassák meg, jó modor ellenőrzéskor, és mindig kész válaszok. Július elsejétől pedig már menetlevelet sem kell vezetnie.

„Ma még nem lehet megbecsülni, hogy lesz-e az új szabályozásnak hatása a feketefuvarozásra” – mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese. Az érdekvédő szerint nem a menetlevél a legfontosabb elem a feketézők kiszűrésében, ezért nem tiltakoztak a fuvarozók a szabályozás módosítása ellen.

Az érdekvédők korábban viszont elérték, hogy a feketén fuvarozást szigorúan büntessék: ha a hatóság bizonyítani képes az engedély nélküli bérfuvarozást, 800 ezer forint bírságot szab ki.

Papírhegyek

A menetlevelet nem könnyű töltögetni: minden oldalán fel kell tüntetni az autó típusát, rendszámát, teherbírását, a gépkocsivezető nevét, aláírását, és hogy mikor indult el. Minden megálláskor regisztrálni kell, hogy honnan hova tart, és a kilométeróra állását is fel kell írni.

Ha a raktérben csak egy csomag petrezselyem volt, annak is nyoma kell, hogy legyen. A menetlevéltömbökben az áru tömegére is van külön hely, általában tonnában megadva (a pontos menetlevélhez ezt kellene kiszámolni egy csokor petrezselyemnél).

A magántulajdonú kisteherautók tulajdonosainak életét nem csak ez az értelmetlen adminisztráció keserítette meg. A kompátkelésnél például a teherautók díja általában duplája a személygépkocsikénak.

Azaz egy kétüléses kis autó dupla annyit fizet, mint egy háromszor akkora személyautó csak azért, mert forgalmi engedélyében tehergépjármű megjelölés szerepel.

A kibúvó

Az egyik lehetséges megoldás a szabályok kikerülésére: venni egy személygépkocsit, s kiszerelni a hátsó üléseket. Az így átalakított autóban nincs biztonsági rács, ami a rakomány mozgását akadályozná. Ez az eljárás teljesen szabályos.

„A járművet annyira lehet megterhelni, hogy össztömege a megengedett legnagyobb értéket ne haladja meg” – mondta Rusai-Firisz Andrea a Nemzeti Közlekedési Hatóság kommunikációs referense. Személygépkocsikon, amelynek teherbírását csak a szállítható utasok számában határozták meg, személyenként még 10 kg rakomány szállítható. Ha a megengedettnél kevesebb embert szállítanak, a rakomány súlya személyenként 68 kilóval növelhető.

A rakományt a járműben úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell arról, hogy a rakomány a jármű vezetőjét a szabad kilátásban, a forgalom többi résztvevőjét pedig a jármű fényjelző berendezéseinek észlelésében ne akadályozza (tehát nem lehet pakolni a felső lemezig). Oda kell figyelni arra is, hogy a rakomány ne gátolja az ajtók záródását, valamint egyenletesen legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását ne rontsa.

súlyos szankciók

A cégek, vállalkozások járműveinek továbbra is kötelező a menetlevél. Olyan okmány használható, amely legalább a szállítóeszközre (rendszám, teherbírás vagy a szállítható személyek száma), az üzemben tartóra, a gépjárművezetőre (üzemben tartó vagy tulajdonos neve, adószáma, telephelye, gépjárművezető neve), valamint a rakományra (a szállítmány megnevezése, mennyisége, származása) és a megtett kilométer-teljesítményről tartalmaz adatokat.

A menetlevelet eseményszerűen kell vezetni. A felhasznált vagy rontott okmányokat sorszám szerint hiánytalanul, a bizonylatokra vonatkozó szabályok szerint kell megőrizni.

A közúti árufuvarozáshoz és személyszállításhoz kapcsolódó rendelkezések megsértése esetén a menetlevél és az utaslista nem megfelelő kitöltéséért 50.000 forint bírságot szabnak ki. A menetlevél hiánya 200 ezer forintot kóstál.

Ha a kisteherautót nem a tulajdonosa vezeti, akkor erről írásos nyilatkozattal kell rendelkeznie a sofőrnek. Ha ez megvan, akkor az autó bárkinek odaadható: persze a kategóriának megfelelő jogosítvány szükséges, a menetlevelet vezetni kell, a járművezetőnek pedig igazolnia kell a jogosultságát. Ha nincsenek meg ezek a papírok, a járművezetőt a hatóság 200 ezer forint bírságra büntetheti.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Yusra Mardini, a 19 year-old Syrian swimmer who competed at the Rio 2016 Olympic Games as a member of Refugee Olympic Team and UNHCR Goodwill Ambassador, she speaks in Tokyo 2020 office on August 29, 2017, Where she shares her experiences at the Rio 2016 Games and her current activity as an athlete and UNHCR Goodwill Ambassador with Tokyo 2020 staff members. (Photo by Alessandro Di Ciommo/NurPhoto)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.