Üzleti tippek

Nem rövidíti meg a településeket a fuvarospaktum

7-8 milliárd forint értékben csökkenhetnek a hazai fuvarozók terhei annak a megállapodásnak köszönhetően, amelyet szerdán kötöttek a kormánnyal. Többek között csökkenhet a gépjárműadó is, de ezzel nem járnak rosszabbul az önkormányzatok.

A fuvarozócégek megromlott versenyhelyzetének javítását, illetve az ágazat működőképességének fenntarthatóságát célozza az a megállapodás, amit az érdekképviseletek írtak alá a kormánnyal. Az egyezséget hét pontba foglalták – közölte a FigyelőNettel Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. Kérdéses pont egyelőre, hogy az Európai Unió engedélyezi-e Magyarország számára, hogy a kereskedelmi célú gázolaj értékesítésénél csökkenthesse a jövedéki adó nagyságát.

Visszaigényelhetik a harmadát

Ha az unió belemegy ebbe – aminek jelen állás szerint kicsi az esélye – akkor annyi könnyítést kapnak a fuvarozók, hogy csak annyi pótkocsi után kell adót fizetni, amennyi vontató jármű van.

Amennyiben az EU elutasítja a derogációra vonatkozó magyar kérést, az a variáció lép életbe, ami szerint idén a második félévben esedékes (környezetvédelmi kedvezménnyel csökkentett) gépjárműadó 35 százalékát visszaigényelhetik a fuvarozók. Korábban az önkormányzatok élesen tiltakoztak a megoldás ellen, mondván, a települések nem viselik el, ha ezt a bevételi forrásukat is megcsapolják.

Ezzel kapcsolatban a Pénzügyminisztériumban az FN-nek elmondták, az önkormányzatok semmiképpen nem járnak rosszul az egyezséggel. A gépjárműadót ugyanis a fuvarozóknak maradéktalanul be kell fizetniük az önkormányzatoknak, a 35 százalékos visszaigénylést viszont a kincstár állja.

További könnyebbség lesz, hogy 5000 köbcenti motor űrtérfogat felett, köbcentinként nem 18, hanem csak 10 forint átírási illetéket kell fizetniük a kamion tulajdonosoknak, s direkt módon 2009-ben 4,5 milliárd forint állami juttatással növelik az ágazat versenyképességét.

Nagyobb hétvégi forgalom

A magánautósoknak kedvezőtlen hír ugyanakkor, hogy az egyezség egyik pontja szerint a nehéz tehergépjárművek szombat délután három óráig közlekedhetnek.

A megállapodás további részét képezi – sorolta Dittel Gábor -, hogy a fuvarozók a szakképzéshez 150 millió forint támogatásban részesülnek. Fontos, hogy a fuvarozók tudomásul vették a kormány elektronikus útdíj-szedési szándékát, igaz folyamatos egyeztetés mellett, s további apróbb egyezségek is körvonalazódnak, például az igen fontos 30 napos fizetési határidő számonkéréséről.

Tiltakoznak a környezetvédők

Elhibázott, igazságtalan, a társadalom többi tagjával szemben diszkriminatív döntést hozott a kormány, amikor adó és más kedvezménnyel fogja ki a szelet a fuvarozók vitorlájából. A kormány jelenlegi döntésével bebizonyította, hogy nem a társadalom, a nemzetgazdaság érdekeinek megfelelően cselekszik, hanem sokkal inkább szűkebb érdekcsoportok nyomásgyakorlásának hatására – tudatta közleményében a Levegő Munkacsoport.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik