Alig születtek meg, máris rekordot döntöttek Jennifer Lopez ikrei: nem kevesebb mint hatmillió dollárt kasszíroztak annak fejében, hogy a Time Warner médiavállalathoz tartozó People magazin elsőként hozhatta címlapon fényképeiket. A Forbes szerint ez minden idők legnagyobb összege, amit sajtófotóért egy lap hírességeknek fizetett.
Az exkluzív fényképekért a legnagyobb csatákat általában a fent említett People, valamint az OK! magazin vívja a tengerentúlon, s mint J. Lo és Marc Anthony ikercsemetéi esetében is, legtöbbször előbbi kerül ki győztesen a licitversenyből, amely az utóbbi két évben csak sztárbébifotókra több mint 16 millió dollárt költött.
Jó befektetés
Szintén a People csapott le két évvel ezelőtt Angelina Jolie és Brad Pitt első közös gyerekének pelenkás képeire. Ezek 4,1 millió dollárt értek a magazinnak, s további 3,5 millió folyt be a brit Hello! című kiadványtól, amely egyszeri megjelenésért perkálta le az összeget a sztárpárnak. A közel nyolcmilliós summát végül nem a kis Shiloh Nouvel bankszámlájára utalták a szülők, hanem karitatív célokra fordították. A jótékonykodást egy évvel később, 2007 márciusában is folytatták, amikor is az ENSZ jószolgálati nagyköveteként is ismert színésznő örökbefogadott fiával kétmillióért pózolt a People címlapján. De a történet itt még korántsem ér véget, hiszen Angelina Jolie ikreket vár, és ha a hír igaz, akkor tízmillió dollár alatt nem szándékozik közzétenni az újszülöttek képeit.
A kérdés már csak az, hogy miért éri meg a bulvárlapoknak csillagászati összegeket fizetni néhány fotóért. „Az olvasók tudják, hogy ha bizonyos fényképek nyilvánosságra kerülnek, azok a People hasábjain fognak megjelenni. Ha pedig nem sikerül eleget tennünk az elvárásoknak, akkor vásárlóink csalódhatnak a márkában” – nyilatkozta Paul Caines, a People magazin kiadója.
Rob Shuter, az OK! főszerkesztő-helyettese azt mondja, hogy egy-egy exkluzív fotó(sorozat) megjelentetése valójában sokkal nagyobb esemény, mint azt gondolnánk. A publikálást követően ugyanis blogok születnek, talkshow-k és újságok tucatjai kapják fel a témát, ez pedig a képeket leközlő lap számára nem más, mint márkaépítés, reklám és marketing. Mindezeken túl persze a piszkos anyagiak sem mellékesek. Egy-egy exkluzív fotó, ami még csak nem is a legdrágábbak közül való, átlagosan 300–500 ezerrel dobja meg a People eladott példányszámát, s ez akár egymillió dollár pluszbevételt is jelenthet. A legértékesebbek pedig még ennél is többet hoznak a konyhára. A Jolie–Pitt házaspár már említett első kisbabás fényképe például 2,2 millió példányt „adott el” az amerikai bulvárlapból, körülbelül 45 százalékkal többet, mint amennyi általában fogy belőle.
Hazai árfolyam
Miközben az USA-ban a celebek gyerekei már néhány hetes korukban szert tehetnek első sztár¬gázsijukra, a hazai sztárok babái általában egy fillért nem kapnak azért, hogy visszamosolyognak ránk a címlapokról. Ritka kivételek azért nálunk is előfordulnak: Görög Zita kisfiának fotóit például tavaly a szóbeszéd szerint több millió forintért adták el a szülők a Hot! című magazinnak. Illés Csaba, a lap főszerkesztője cáfolja a hírt. Mint mondta, egyes sztároknál hosszú távú együttműködések esetén előfordul, hogy fizetnek fotókért, de akkor sem milliós, hanem százezres nagyságrendű összegekről van szó.
„Hallottam arról, hogy egyes hetilapok fizetnek az exkluzív fotókért, de konkrét példát nem tudnék mondani” – utal a homályos hazai helyzetre Pallagi Ferenc, a Bors főszerkesztője, egyben pedig a lapot kiadó Híd Rádió Zrt. vezérigazgatója. Mint mondja: ők eddig még soha nem adtak pénzt a kiadványaikban megjelenő fényképekért. Pénzről tehát meglehetősen ritkán, sokkal inkább „cserekereskedelemről” beszélhetünk. Inkább az a jellemző, hogy a hazai sztárcsemeték – fotóikért cserében – kénytelenek beérni egy-egy plüssmackóval vagy jó esetben babaággyal, hintalóval. Előfordul, hogy a mázlistább szülők utazást kapnak ajándékba, míg mások azzal is megelégednek, ha az adott lap egyszerűen csak korrektséget ígér: például, hogy a fotók nem járják be a kiadó összes újságját, magazinját, vagy hogy csak egyszeri megjelenésre használjak fel azokat. Ígéretet pedig gyakran csak ismerős újságírótól lehet kérni, Csisztu Zsuzsa szerint Magyarországon leginkább a barátságon és bizalmon múlik, hogy hol jelenik meg a családi fotóalbum.
Eltitkolt pillanatok
rövid szavatosság
„Nem véletlen, hogy Magyarországon nincs paparazzi fotózás. Ez nem azt jelenti, hogy a magyar fotósok erkölcsösebbek lennének, mint külföldi kollégáik, hanem azt, hogy nem éri meg. Nincsenek ugyanis olyan sztárok, akik miatt jelentősen nőnének a lapeladások” – világít rá a magyar bulvárpiac sajátosságára Pallagi Ferenc, a Bors főszerkesztője Vagyis, szemben az amerikai vagy angol piaccal, ahol a Beckham házaspárt, vagy mondjuk Tom Cruise családját bármikor „jól el lehet adni”, nekünk nincsenek jolly jokereink, akik mindig „viszik a bankot”.
Magyarországon a sztárokat elsősorban a tévék termelik ki, s a hazai tévéműsorok jellegéből adódóan itthon a „rövid lejáratú celebek” vannak többségben. Elég csak a valóságshow-k szereplőire vagy a különböző vetélkedők, tehetségkutató műsorok versenyzőire gondolni, akiket az adott műsor ideje alatt nagyon felkap a bulvársajtó, aztán viszonylag rövid idő alatt el is tűnnek a süllyesztőben.
Nem mindegyik híresség tart igényt a lapok ajánlataira. A Szex és New York című sorozat népszerű színésznője, Sarah Jessica Parker például kisfia születésekor, 2002-ben, nem törődve a lapok ajánlataival, illetve a fotókért járó kisebb vagyonnal, a kórházból kilépve boldogan pózolt a fotósok hadának. Ezzel egy csapásra nemcsak a paparazzik kíváncsiságát, hanem a családja körüli médiafelhajtást is kivédte, az exkluzivitást kérő bulvárlapok nagy szomorúságára. Állítólag hasonló reakció várható a most kisbabát váró Jessica Alba és Nicole Kidman részéről is.
Magyarországon e téren is teljesen más a helyzet. Idehaza több sztár is azt állítja: kényszerből nyilatkozik, illetve ad fotót a gyerekéről a bulvármagazinoknak. Ők zaklatásnak élik meg a lapok érdeklődését, és azt mondják, jobb, ha ők maguk szolgálnak információkkal az újságíróknak, mint hogy a bulvármédia kreáljon róluk történeteket.
Más csoportba tartoznak azok a kifejezetten exhibicionistának számító sztárok, akikre nem biztos, hogy annyira kíváncsi a közvélemény, mégis mindig találnak ürügyet arra, hogy szerepeljenek. Ilyen például Kiszel Tünde vagy Donatella.
A harmadik kategóriát azok alkotják, akiknél a pénz beszél(ne). Dopeman például nem tagadja, hogy ha fizetnének neki – persze nem keveset – máris ott mosolyogna kislányával együtt a kamerák előtt, csakúgy, mint Ganxsta Zoli. Az újból várandós Görög Zita viszont elképzelhető, hogy ismét egy nagyobb összegért cserébe pózol majd babájával a lapok címlapján.