– A Szőke kapitányos reklámokkal nem tettétek túl magasra a lécet? Az őket most leváltó UPC-hirdetések nem tűnnek nagy durranásnak.
– Még csak pár hete fut az új kampány és a korábbi reklámokból sem lett rögtön siker… Eleinte még Szőke kapitány sem volt. Az egész úgy kezdődött, hogy a UPC videómegosztójának reklámozására kértük fel a Badár Sándort. A forgatás előtt mondta, hogy ő eddig mindig a Szőke Andrással dolgozott, és jobban érezné magát, ha most is ott lenne. Így hát bevontuk a Szőkét is, és együtt szerepeltek a reklámban. Igazi siker azonban csak a későbbi kampányokban lett ebből, amikor már dr. Badár és Szőke kapitány lett belőlük.
– Miért kellett nyugdíjazni őket?
– A UPC megkezdte a digitális átállást, ehhez új arculat, új szlogen, új logó kapcsolódott, és ez kapóra jött ahhoz, hogy váltsunk.
– Az nem vetődött fel, hogy Badárék is digitalizálódjanak?
– Másfél éve szerepeltek a reklámokban, és el kellett gondolkodni azon, hogy érdemes-e ezt tovább húzni. Szempont volt, hogy ne folytassuk addig, amikor már unalmassá válhatnának.
– A banki marketingért lelkesedő Emesének vajon még mennyi ideje van hátra?
– Az egy másik történet, ott Emese mellett a többi szereplő is egyre nagyobb szerepet kap. Majd az idő eldönti, hogy mikor fárad el az ötlet. A legutóbbi Reklámmustra versenyen az első díjat a UPC-s reklámok, a másodikat pedig az emesés kampány kapta.
– Amikor először prezentáltátok a banknak az emesés koncepciót, nem rettentek meg nagyon?
– Az egy hosszas procedúra volt. Egyrészt nagyon tetszett nekik, hogy a bankon belül játszódnak a történetek és lényegre törők, arról szólnak, amiért bankba mennek az emberek: pénzről, számokról. Nem idealizált képet mutattunk be, zöld mezőkkel, lufikkal, mint sok másik hitelintézet. Másrészt nehéz volt elindítani a kampányt, mert az anyagot a bank elküldte tesztelni, s ez minden kreatív ötlet halála. Aztán előállt a Budapest Bank kutatócége azzal, hogy teljes mértékben ellenzik a kampány elindítását. Tehát nem azt mondták, hogy módosítsunk rajta egy picit, hanem hogy felejtsük el az egészet.
Horváth Lajos kedvencei
Tévé: HBO, MTV TWO, Sport Tv
Újság: Creative Review, Hajó Magazin, Monocle, Wallpaper
Rádió: FM4
Netes portál: Index, Creativity.com, Spiegel.de
Könyv: Ayn Rand: Az Ősforrás
Film: Tágra zárt szemek, Bábel
Zene: Arcade Fire, Interpol, Tv on the Radio
Hobbi: vitorlázás
– Hogyan lett ebből mégis reklám?
– Mi kitartottunk amellett, hogy egy fókuszcsoportos felmérés nem alkalmas arra, hogy felmérjék mi tetszik majd az embereknek. A bank marketingesei pedig voltak annyira bátrak, hogy azt mondják: a kutatócég véleménye ellenére is elindítják a kampányt.
– Raiffeisen család, Erste család, CIB állatorvos, FHB nyuszómuszó. Mostanában miért próbálja több hitelintézet is személyekhez kötni magát?
– Azért, mert a magyar bankpiacon rendkívül erős a verseny. A környező országban sehol nincs ilyen harc közöttük. Ugyanakkor nagyon sokféle terméket kínálnak, ezekkel az állandó szereplőkkel pedig könnyebben beazonosíthatóvá, bankhoz köthetővé válnak az emberek számára.
– Ősszel te leszel a magyar delegált a Golden Drum reklámfesztiválon. Már szinte közhely, hogy a külföldi versenyeken rosszul szerepelnek a magyar reklámok. Mi ennek az oka?
– Ilyen a színvonal Magyarországon. Elég elkeserítő, ez olyan, mint a futball. A reklámok területén is van Premier Liga Angliával, Brazíliával és vagyunk mi valahol hátul. Nálunk nincs olyan beágyazottsága a reklámoknak, mint sok más országban. Vizuálisan is messze vagyunk tőlük, elég ha kimész az utcára és elképesztően csúnya óriásplakátokat láthatsz. Ritkák a jó ötletek, és ami akár még jó is lehetne, többnyire azt is rosszul készítették el.