Üzleti tippek

Előre leosztották a vonattendereket

Száz motorvonattal, húsz motorvonati kocsival, opcióként emeletes személykocsikkal erősítene a MÁV Start egy tervezet szerint, a vasút 110 milliárd forintot költene új szerelvényeire – tudta meg a Népszabadság. A járműbeszerzésekre már a szerepeket is elosztották, döntés azonban még nincs.

A MÁV Start januárban leváltott menedzsmentjének járműfejlesztési stratégiája szerint az idén 50-60 milliárd forint veszteséggel gazdálkodó vasút mintegy 120 különféle jármű beszerzésébe vágna bele a következő években. Méghozzá úgy, hogy a négy lehetséges közbeszerzési eljárásából az első háromnál azt sem nagyon kellene találgatni: ki adja majd a legjobb ajánlatot. A tavalyi tervet a társaság igazgatósága egyelőre nem fogadta el.

A kanadai-német Bombardier például egy 22,5 milliárd forint összértékű megrendelést akár már a zsebében is érezhetne. A MÁV Start ugyanis a Bécs-Budapest vasútvonalon harminc “teljes egészében egységes típusú” szerelvényből álló villamos motorvonatflottát alakítana ki. Ehhez a Bombardier-től 2006-ban rendkívüli sürgősséggel, közbeszerzés nélkül megvásárolt tíz Talent motorvonat mellé húsz újabb szerelvényt szereznének be. Ezúttal hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos eljárással, ami látszólag esélyt hagy más gyártók számára is.

Csakhogy a látszat feltehetően csal: ha kiírnák, ezt a tendert csak az nyerhetné meg, aki Talent típusú motorvonatok szállítására tenne ajánlatot. Másképp legalábbis az egységes járműflotta kialakítása nehezen képzelhető el. Igaz, a közbeszerzés ajánlattételi felhívásában feltehetően csak annyi szerepelne, hogy a MÁV Start a regionális és elővárosi forgalom kiszolgálására a meglévő Talent motorvonatokkal szinkronban üzemelni képes szerelvényeket vásárolna.

Hasonló, „lesz is közbeszerzés meg nem is” konstrukcióban juthatna megrendeléshez a MÁV Startnál az orosz Metrowagonmas és a német Siemens is – írja a Népszabadság.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik