Üzleti tippek

Családi csomagolás

A csomagolóanyagok és csomagolóanyag-ipari gépek importjára alapított Hacona Kft. új területre merészkedett: saját fejlesztésű gépeiket is maguk gyártják.

Legfontosabb partnereiknek ma már a kkv-kat tartja Nagy Zoltán, a Hacona Csomagolástechnológiai Kft. kereskedelmi igazgatója. Azért nem a multinacionális cégeket, mert egy-két kisvállalkozás elvesztése nem okoz akkora gondot számukra, mint egyetlen olyan partneré, amellyel nagy forgalmat bonyolítanak le.

A tanulópénzt akkor fizették meg, amikor egyetlen napon múlott a bebukás. Az egyik, azóta tönkrement, nagy logisztikai cég 46 millió forinttal tartozott nekik, s az összeghez az utolsó pillanatban sikerült hozzájutniuk.

A vállalkozást kis híján padlóra vitte ez a 2004-ben történt eset. Akkoriban csak néhány száz cégnek szállítottak, közülük alig fél tucat adta forgalmuk túlnyomó részét. Üzlettársaik száma ma már eléri a háromezret, többségük 5–10 embert foglalkoztató vállalkozás.

Fantázianévből márkanév

Nagy Zoltán édesapja a 80-as évek közepétől az egyik magyarországi állami külkereskedelmi vállalatot képviselte az akkori NSZK-ban. Zoltán és nála másfél évvel fiatalabb öccse, Attila ott járta végig az általános iskolát és a gimnáziumot is. Közben megváltozott a hazai rendszer, a Nagy család pedig kint maradt.

A szülők 1988-ban Duhaco GmbH néven megalapították saját cégüket. A név a Német–Magyar Kereskedelmi Szaktanácsadó Kft. német nyelvű rövidítéséből származik. Két évvel később Magyarországon is létrehozták vállalkozásukat Hacona fantázianéven: eredeti cégük nevéből elhagyták a német–magyar jelzőt, és mögé biggyesztették családnevük első két betűjét.

A vállalkozást csomagolóanyagok és csomagolóipari gépek importjára alapították. A cég nevét ma már saját gyártású csomagológépeik márkaneveként használja a kereskedelmi igazgató. Most a Nagy házaspár 51 százalékot tulajdonol a vállalkozásból, ők a cég ügyvezetői, a maradék 49 százalék fele-fele arányban oszlik meg a két fiú között.

A szülők az Amerikában érettségizett Zoltánnal együtt 1996-ban tértek haza. Egy év múltán követte őket a kisebbik fiú, aki addig szintén az Újvilágban tanult. A testvérek aztán együtt kezdtek járni a gödöllői egyetem gépészmérnöki karára.

Minősített vállalkozás 2007

Tavaly első alkalommal pályázta meg az Üzlet & Siker Minősített Vállalkozása-címet a Hacona. A kereskedő kategóriában indultak, de jövőre már a termelőben fogják megmérettetni magukat. Büszkék rá, hogy 2006-ban elnyerték a „Családbarát munkahely” kitüntető címet. „Örülünk a mostani elismerésnek – szögezte le a kereskedelmi igazgató. – Az ügyfélszerzésben mégis kapcsolatrendszerünk viszi a prímet.”

Tasakot, zsákot a boltból

A Hacona 1997-ben Pack-Centrum néven nyitotta meg első, csomagolóanyagokat kínáló üzletét a fővárosban. „Tasakok, zsákok, sztreccsfóliák miatt a vevők a gyártókat keresik fel – magyarázza Nagy Zoltán a boltnyitás ötletének újszerűségét. – Ha pedig kisebb tételben, például költözéshez van rá szükségük, megpróbálnak a sarki élelmiszerüzletben hozzájutni.”

Jelenleg három üzlet portálján olvasható a Pack-Centrum felirat. Bő két évvel ezelőtt elindították webáruházukat. Ez most már az offline árusító boltjaik bevétele 75 százalékának megfelelő forgalmat teljesít. A cég kínálatában körülbelül 2200-féle termék található, ebből mintegy 450 papírból van.

Az egyetem utolsó évében a fiúk egyre többet dolgoztak a családi vállalkozásban. Nagy Zoltán a vevőkör bővítésén fáradozott. Öccse pedig kidolgozta a legkorszerűbb műszaki igényeknek megfelelő, külső megjelenési formájában pedig abszolút újat hozó S-típusú fóliahegesztő gépet, amelyet 2001-ben Ipari Formatervezési Nívódíjjal jutalmaztak. Nagy Attila elnyerte „Az év kiemelkedő fiatal műszaki alkotója” díjat is.

Egy évvel ezelőtt az öccs továbbfejlesztette a C-típusú csomagológépet, ezzel idén ismét megpályázzák az Ipari Formatervezési Díjat. Sőt, a világ egyik legnagyobb és leghíresebb tervezési versenyére is benevezik azzal a nem titkolt céllal, hogy elnyerjék vele a rangos Red Dot-díjat.

Prototípus a pincéből

Nagy Zoltán

Nyáron tölti be 30. életévét, nőtlen. A gödöllői Szent István Egyetem gépészmérnöki karán diplomázott, később a Budapesti Gazdasági Főiskola külkereskedelmi karán is végzett. Kedvenc időtöltése a sportolás: a téli és az extrém sportok, valamint a fallabdázás. Szívesen jár színházba, moziba, sokat utazik.

Nagy Zoltán egyetemi tanulmányait követően egy éven át a Duhaco GmbH-nál dolgozott értékesítési asszisztensként. 2002-ben hazatért, és a cég kereskedelmi igazgatója lett, öccse pedig a műszaki igazgató. A stratégiai döntéseket négyen hozzák, de az operatív munka túlnyomó részét ma már ők ketten irányítják.

Az első gép prototípusát még családi házuk pincéjében állították össze. Aztán a mátyásföldi egykori szovjet laktanya egyik korábbi zöldségtárolójának alapjain 2002-ben felhúztak egy épületet, amelyben a gyártóbázis és az iroda kapott helyet. Két évvel később elkészült mellette a raktárcsarnok is.
A 45 milliót érő beruházást saját erőből valósították meg. Közel 14 millió forint vissza nem térítendő támogatásból származott, amit az AVOP-programban kaptak. Idén bevezetik az SAP-rendszert, amelyhez 5,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatást nyertek el a MAG Zrt.-től.

Ebben a hónapban a felső szinten átadják az a gyártósort, ahol futószalagon készülnek majd a gépeik. Ehhez nincs szükségük a jelenleg foglalkoztatott 30 embernél többre, mert a folyamatokat teljesen automatizálták.

Csomagolóanyag- és csomagológép-importjukat folytatják, de a hangsúlyt egyre inkább a gyártásra helyezik át. Az új gyártósor átadását követően évente 20 ezer gép előállítására lesz kapacitásuk. Öt évvel ezelőtt még csak nyolcvanat szereltek össze.

Most már tíz európai országba exportálják termékeiket. „Novemberben Amerikába utazom, hogy felmérjem az ottani lehetőségeket is” – mondja Nagy Zoltán. Büszke rá, hogy áprilisban a híres németországi Interpack kiállításon is bemutatkozhatnak.

A fejlődéshez újabb beruházásra van szükség. „Öt éven belül egy 5–8 ezer négyzetméteres gyártócsarnokot kell tető alá hoznunk, amit zöldmezős beruházásban valósítunk majd meg” – mondja a kereskedelmi igazgató. Arra a kérdésre, hogy minek köszönhetik sikereiket, rögtön rávágja, hogy szakmai felkészültségüknek, megbízhatóságuknak és a tulajdonosi körön, illetve a csoporton belüli összetartásuknak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik