Üzleti tippek

Egyszerűen és biztonságosan?

admin
admin

2008. 02. 15. 12:00

Az internet és a nagy sebességű mobilhálózat jóvoltából akár árnyas pálmafák alatt is rendelkezésünkre áll a munkához szükséges informatikai háttér. Legalábbis a hirdetések szerint. A valóság ennél bonyolultabb.

Az irodai munka alapvetően kétféle támogatást igényel az informatikától: a munkatársak közötti kommunikáció lehetőségét és a vállalati erőforrások (adatok, alkalmazások) elérhetőségét.

Több kapcsolat kell

A kommunikáció ma főként a telefont és az e-mailt jelenti. Legegyszerűbb a dolgunk a mobil-hangkommunikációval, mindhárom hazai szolgáltató kínál olyan előfizetés-csomagot, amellyel a cég alkalmazottjai ingyen hívhatják egymást.
A vezetékestelefon-szolgáltató kiválasztása már bonyolultabb. A VoIP-szolgáltatók a saját hálózatukon belül szintén ingyenes telefonálást kínálnak, és a szokásosnál olcsóbban lehet hívni a vezetékes számokat is. A mobilszámok hívása azonban a VoIP-on át jóval drágább, mint a hagyományos vezetékes vagy mobiltelefonnal.

Néhány VoIP-szolgáltatótól próbaidőre kérhetünk egy VoIP-alközpontot, és a gyakorlatban próbálhatjuk ki, hoz-e költségmegtakarítást az alkalmazása. A VoIP-ot és a hagyományos alközpontot, ha több fővonalunk van, párhuzamosan használhatjuk, és a kimenő hívásokat a célszám szerint irányíthatjuk rajtuk.

A vezetékes internetelérés legolcsóbb módja az ADSL vagy a kábelhálózat. Ezek a nagyobb településeken elérhetők. A legnagyobb költséget a mobilinternet jelenti. Egyrészt a nagy sebességű 3G/HSDPA- (High Speed Downlink Packet Access-) kapcsolat egyelőre csak a nagyvárosokban érhető el, az ország többi részén csak a GPRS-t használhatjuk. Másrészt a költségek ma még meglehetősen magasak, a kínált „kedvezményes” csomagok havidíja csak néhány GB-nyi forgalmat tartalmaz. Következésképp egyelőre távol vagyunk attól, hogy az internetelérésben csak a mobilhálózatra támaszkodjunk, mindenképpen szükségünk van vezetékes internetkapcsolatra is.

Több e-mail-postafiók

A levelezés a legegyszerűbb módja, ha valamelyik ingyenesen használható, webfelületű levelezőn készítünk magunknak postafiókot (citromail, freemail, gmail stb.), de ez üzleti célra alkalmatlan. A tárterület korlátozott, a levelek mellékletekkel együtt való archiválása nagyon nehézkes. Az ingyenességért cserébe kéretlen reklámlevelek is érkeznek. Amikor a szerver túlterhelt, például az esti órákban, a levelek elérése meglehetősen lassú. Cserébe viszont egy böngészővel a világ bármely pontjáról levelezhetünk.

A vezetékes internet-előfizetéshez általában jár néhány, a szolgáltató által működtetett levelezőkiszolgálón lévő e-mail postafiók. Sok esetben spamszűrőt és víruskeresőt is működtet a szolgáltató. Egy kisebb, néhány személyes vállalkozás számára ez elegendő lehet. Hátránya, hogy a levelek tartalmát elvileg mások is megismerhetik, és ha valami zavar lép fel a szolgáltatónál, akkor csak a webes levelezésünk marad.
Ezért a belső bizalmas levelezés lebonyolítására bizonyos cégméret felett célszerű lehet saját levelezőkiszolgálót üzemeltetni. Így központilag tudjuk archiválni a levelezést, és nemcsak postafiókot, hanem néhány, a csoportmunkát támogató szolgáltatást is kapunk (közös határidőnaplót, megosztott címlistákat). Szintén központilag tudjuk szűrni a spameket és a vírusokat.

PDA, notebook vagy PC?

A mai intelligens telefon vagy PDA egyesíti a mobiltelefon és a kéziszámítógép funkcióit, a mobilhálózaton egyszerűen tudunk csatlakozni vele az internetre, könnyű intézni a levelezésünket, kezelni a határidőnaplónkat.

Ha a cégnél vagy otthon már van WiFi-hálózat, érdemes dual mode készüléket venni, amellyel a GSM mellett a WiFi-hálózatra is tudunk csatlakozni. A WiFi-n a GSM-hálózathoz képest jóval olcsóbban használhatjuk az internetet, sőt telefonálni is tudunk rajta, amíg a WiFi hatókörében vagyunk.

A PDA minden előnye ellenére alkalmatlan szöveg- vagy táblázatszerkesztésre a képernyő és a billentyűzet mérete miatt. Kézenfekvő megoldás egy noteszgép, amely drágább ugyan, mint egy asztali PC, de délután vagy hétvégén haza is vihetjük. Használata az asztali PC-hez képest kétféle biztonsági kockázattal jár. Az első az adatvesztés, ha megsérül vagy ellopják a gépet. Ez ellen – túl azon, hogy vigyázunk rá – rendszeres adatmentéssel védekezhetünk.

Az otthon internetre kapcsolt, esetleg a családtagok által is használt, majd a belső vállalati hálózatra csatlakozó noteszgép komoly biztonsági kockázatot jelenthet. A biztonság érdekében érdemes megfontolni azt a megoldást, hogy az otthon, illetve mobilkörnyezetben használt gépet egyáltalán nem csatlakoztatjuk a vállalati belső hálózatra, hanem egy hordozható tárolón, USB-meghajtón hozzuk-visszük az aktuális munkához szükséges adatokat az otthoni és a munkahelyi gép között. Ennek rendszeres ellenőrzése ugyanis sokkal egyszerűbb és gyorsabb, mint egy teljes konfigurációé.

Egyre több cégnél működik WiFi-hálózat. Mivel könnyen lehallgatható, a céges környezetben általában alkalmazzák rajta a titkosítást. Az olcsó, otthoni használatra szánt WiFi-eszközöknek ehhez sokszor nem elég a teljesítményük, ha bekapcsoljuk rajtuk a titkosítást, menthetetlenül lelassulnak. Titkosítás nélkül viszont kis szerencsével bárki lehallgathatja azonosítónkat és jelszavunkat, ezért otthonra is érdemes nagyobb teljesítményű (és persze drágább) eszközt választani.
Vannak olyan, a szokásos irodai munkán túli feladatok, amelyekhez túlságosan nagy vagy folyamatosan változó adathalmazhoz kell hozzáférnünk. Esetleg folyamatosan kapcsolódni kell a cég szerverein futó alkalmazásokhoz. Ehhez nem szabad nyílt internetkapcsolatot használni. Ha az alkalmazásnak vagy az adatszervernek van webalapú elérési felülete, akkor a HTTP helyett a titkosított HTTPS protokollt kell alkalmazni. Amennyiben közvetlenül kell elérnünk a szervert vagy az alkalmazást, akkor pedig egy biztonságos VPN- (Virtual Privat Network-) kapcsolatot kell létrehoznunk. Ez szintén titkosítva továbbít minden adatot.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Domenico Lucano, mayor of the small Italian fishing village Riace, receives the 'Dresden Peace Award 2017' at the Semper opera in Dresden, Germany, 12 February 2017. Lucano receive the award for his committment to helping refugees. The 58-year-old man has been welcoming refugees flying from war and poverty since 1998. Photo: Arno Burgi/dpa-Zentralbild/dpa
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.