– Az angol másodosztályban szereplő Sheffield Unitedet jegyző Kevin McCabe kezébe kerülhet az FTC, ha a hatodszorra kiírt tender eredményesen zárul. De sikeres lehet-e befektető, ha nincs a klubnak szurkolótábora?
– Ha van mit eladni, arra a szurkoló vevő. Amennyiben – akár már február végén – tető alá hozzák az ügyletet, akkor minden esély megvan arra, hogy a drukkerek mielőbb visszatérjenek a lelátókra.
– Újra beszélhetünk majd Fradi-szívről?
– Biztosan felélesztik a Fradi-szívet. Jó hír, hogy a mostani szurkolótábor megbízik az angol vevőjelöltben, miután megismerték szakmai elképzeléseit. A milliárdos befektetőként és az ingatlanpiacon nemzetközileg is jegyzett üzletemberként számon tartott Kevin McCabe többször is találkozott a csapat rajongóival. Hangsúlyozni kell ugyanakkor, hogy egyelőre nem dőlt el, hogy McCabe lesz a tulajdonos. Ha valaki jobb ajánlatot tesz, akkor az ő kezébe kerülhet a klub.
– De elképzelhető-e a futballcsapat sikeres működése, ha a kereskedelmi és merchandising jogok egy része nem az FTC, hanem Várszegi Gábor tulajdonában vannak?
– Csak a lapkiadás, az internetjogok, az italárusítás és a barátságos meccsek tévéközvetítési joga tartozik Várszegi Gáborhoz.
– És ez nem akadály?
– Az angolok megbízásából felvettem vele a kapcsolatot. A volt tulajdonos kész egy esetleges együttműködésre, illetve a jogok értékesítésére.
– A sikeres működés másik záloga a médiakapcsolat. Jelenleg azonban a klub nem nagyon kelti fel a média érdeklődését.
– Dehogynem. Most is nagy az érdeklődés a csapat iránt. A Blikket és a Nemzeti Sportot is el lehet adni a klubról szóló hírekkel.
– Viszont a tévés bevételek minimálisra zsugorodtak.
– Korábban – amíg az RTL Klub sugározta a meccseket – a csapat évente 25 milliót kapott a közvetített mérkőzések után. Tavaly ez az összeg már csak hárommillióra rúgott. Csak összehasonlításképpen: a Sheffield United húszmillió eurót kasszíroz a Skytól. Ha az FTC visszakerül az első osztályba, újra komolyabb összeget ér majd a tévés szereplés.
– Problémát jelenthet, hogy a szponzorok is elhagyták a klubot. Visszacsábíthatók a támogatók?
– A tendereztetés szakaszában is érezhető, hogy a lehetséges tulajdonos személye felkeltette a szponzorok figyelmét. Nemrég sikerült egy több tízmilliós megállapodást kötni egy autós céggel és egy busztársasággal. Mindez az éves szinten mintegy kétszázmilliós büdzséből működő csapat számára komoly előrelépést jelent.
– Ahhoz azonban, hogy az FTC-márka a jövőben újra régi fényében ragyogjon, valószínűleg több pénzre lesz szükség.
– Az NB I. középmezőnyében való szerepléshez 4-500 millió forint szükséges. Ahhoz, hogy versenyben legyünk a bajnoki címért, 800 milliós költségvetésből kellene működni, a BL-szereplést viszont 2,5-3 milliárd forintból lehetne fedezni. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Sheffield United mintegy százmillió euróból gazdálkodik, és tavaly mintegy 22 millió eurós profitot könyvelt el.
– Milyen szakmai segítséget adnának az angolok az FTC-márka erősítéséhez?
– Az edzők nem változnak, de a stáb az angol modellre támaszkodhat majd sportszakmai kérdésekben. A vállalkozás gazdasági vezetői pedig az ugyancsak jól bevált angol üzleti modellre építhetik munkájukat.
– Mikor lesz bajnok a Fradi, és mikortól működhet üzletileg is sikeres vállalkozásként a klub?
– Az angolok reményei szerint már az első évben sikerül kivívni a nemzetközi kupaszereplést, az ötödik évtől kezdve pedig már önfenntartóan működik a futballtársaság.