Üzleti tippek

Olcsó és gyors: online karácsonyi bevásárlás

Rekordokat döntöget a hazai és külföldi internetes kiskereskedelmi piac: mára reális lehetőséggé vált itthon is az online karácsonyi bevásárlás. Bár a magyar piac fejlődik, egyelőre nyomába sem ér az amerikainak vagy a britnek.

Karácsony előtt itthon is megnő a kattintás általi vásárlások aránya. Ez érthető is, hiszen az internetes boltok látogatása nyugalmas és kényelmes tevékenység (igen hamar sorra kerül az ember, és a bevásárlókocsit sem tolják a lábára), és a végösszeg gyakran még barátibb is, mint a hagyományos verzió esetén.

Rizikó a szállítási idő

Ugyanakkor komoly rizikóval kell számolniuk a későn ébredőknek, hiszen egyes internetes áruházakat némileg zavarba hozott a szezonális forgalomnövekedés: a Bookline.hu például többször figyelmeztette e-mailben a sorok íróját, hogy megrendelt könyvei a karácsonyi forgalom miatt késnek.

Eddig több mint 600 ezer honfitársunk tett kísérletet az e-vásárlásra. Leginkább a könyvek és a szórakoztatóelektronikai termékek szoktak az internetes kosárba kerülni, mert farmert ugyebár nehéz online felpróbálni, az élelmiszer-rendelés terén pedig egyelőre elmaradunk egyes nyugati országoktól, ahol már nem számít extrém dolognak, ha valaki a sarki szupermarket netes divíziójából rendeli meg a felvágottat és a péksütit.

Van miből válogatni

E-termék pedig van bőven: a gyereknek mondjuk egy új mobil (Teszvesz.hu – jelenleg 2266 darab), az asszonynak egy szép könyv (Bookline.hu – közel félmillió), és a távoli rokonoknak – mivel úgysem találkozunk karácsonykor sem – vásárolhatunk dalokat vagy csengőhangokat (pl.mp3music.hu), és majd jól elküldjük nekik.

Mindez megvan uszkve fél óra alatt. Ha spórolni akarunk, használhatunk ár-összehasonlító oldalakat is: ilyen például a Kirakat.hu, az Olcsobbat.hu, az Arukereso.hu, vagy az Argep.hu– s megismerhetjük az e-boltokkal kapcsolatos vásárlói véleményeket is.

Az árhasonlítgatás az offline világban napokba telne, a weben elegendő néhány kattintás. A hálón az akciós szlogenektől vezérelt impulzusvásárlás helyett lehetőség nyílik a racionális vásárlásra, a fogyasztó jobban informált, mint valaha (bár nem árt résen lenni).

Javuló piaci körülmények

Egyre kedvezőbb adatok érkeznek a hazai e-vásárlásról; a GKIeNET szerint az internetes boltok (összesen 1800 legális online áruházról beszélünk) tavalyi összforgalmához képest idén csaknem 50 százalékos növekedés várható: 14 milliárd forinttal lesz nagyobb, mint 2006-ban.

Tegyük hozzá, hogy a GKIeNet fenti adataiba bele sem számolták az online aukciók forgalmát, pedig köztük vannak a leglátogatottabb e-kereskedelemmel foglalkozó webkikötők, melyek több százezer regisztrált felhasználóval és egyre komolyabb éves forgalommal tolják az e-business szekerét.

Ez már így is jól hangzik, ráadásul az elektronikus kereskedelmet is érintő jogszabályok hamarosan bekövetkező változása (például hogy a „csomagküldő kereskedelem” besorolás alá eső elektronikus kereskedelmi vállalkozásoknak megszűnik az üzletfenntartási kötelezettsége) miatt nálunk is érdemesebb lesz online áruházat üzemeltetni, és nyilvánvalóan ez sem mellékes körülmény az e-kereskedelem jövője szempontjából…

Mint ahogy az sem mindegy, hogyan alakul az országban az internetpenetráció, hiszen a nethasználók számának növekedésével eleve több potenciális e-vásárló lesz a világháló hazai szegletében. A legfrissebb adatok mindenesetre biztatóak: a World Internet Project (Tárki-ITHAKA-BME ITTK) adatai szerint idén 14 százalékkal (35%-ra) növekedett az internet-hozzáféréssel rendelkező háztartások aránya. A 14 éven felüli lakosság körében már 45 százalék az internethasználók aránya.

—-Messze van még Amerika—-

Szóval, a hazai helyzet korántsem reménytelen, persze az igazi online vásárlási boom egyelőre inkább a (hozzánk képest) IT-nagyhatalmakra jellemző: az Egyesült Államokban például mostanság hetente dőlnek meg az e-vásárlási rekordok, és különösebben kontinensünk webüzletei sem panaszkodhatnak e tekintetben.

Már az ünnepi shoppingidény legelején megdőlt a vásárlási rekord az amerikai e-boltokban. November 26-án, azaz a hálaadás napját követő első hétfőn 733 millió dollártól (mintegy 127 milliárd forint) vettek érzékeny búcsút az amerikai vásárlók az internetes áruházakban. A ComScore adatai szerint „szájberhétfőn”, a bevásárlás nagy szezonjának első napján több mint 20 százalékkal költöttek többet az amerikai netezők, mint egy éve ilyenkor; egy átlagos hétfői naphoz képest pedig 80 százalékkal többen mentek fel a webes áruházak oldalaira.

Egy perc: 750 ezer font

Tavaly is ez a nap hozta az első komolyabb kiugrást, de egy hétre rá már megdőlt a rekord, és nem volt ez másként idén sem. A szájberhétfőn beállított költőcsúcs már Mikulás napján a múlté lett, ekkor következett be az újabb rekordösszegű e-vásárlás: több mint 800 milliós online költéssel. És ebben az összegben nem szerepelnek az – elektronikus kereskedelmi forgalomba hagyományosan beleszámított – utazásra fordított dollárok. Azon a héten egyébként 4,6 milliárd dollárt (!) költöttek az amerikaiak az interneten.

Európában – szintén a ComScore szakemberei – azt vizsgálták, hogy november legvégén mennyire növekszik az online boltok látogatottsága a korábbi hetekhez képest. A három vizsgált ország közül az Egyesült Királyságban 34, Franciaországban 27 százalékkal nőtt az e-áruházak látogatottsága, Németországban viszont – érdekes módon – aprócska csökkenést tapasztaltak a szeptember elejétől október végéig tartó időszakban mértekhez képest.

És ha már Egyesült Királyság és ha már rekordok: nos, itt nem egy hét vagy egy nap teljesítményét, hanem egyetlen percet kell kiemelni: december 10-én, egészen pontosan 13:09 és 13:10 között mintegy 750 ezer font értékben vásároltak online a britek. Az említett 60 másodperc jelentőségét mutatja, hogy már el is nevezték: „mega-minute” néven vonult be a brit e-kereskedelem történetébe.

Munkaidőben jó a vásárlás

Délután egy körül történt mindez – tehát az e-vásárlók nyilvánvalóan a munkahelyi számítógépeiken kattintottak. Egyébként a már említett amerikai szájberhétfőn is irodai számítógépek közreműködésével vándorolt a boltokba a kifizetett dollármilliók 60 százaléka, azaz (ejnye!) a vásárlók egy jelentős része bizony munkaidőben (jó, esetleg ebédszünetben) nézelődött és költekezett.

A rugalmas főnökök nálunk is bizonyára elsiklanak afölött, hogy két prezentációkészítés között klikkelünk a családnak néhány ajándékot. Úgy tűnik, egyre több körülmény adott ahhoz, hogy a bevásárlási őrület nálunk is nyugodtabb környezetbe, az online piacterekre kerüljön át. Már csak annyit kell elérni, hogy csökkenjen az internetes vásárlásba vetett bizalom hiánya. Ehhez az kellene, hogy mindig mindenkinek időben – és persze épségben – megérkezzenek a DVD-i.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik