Üzleti tippek

Opel Astra Sedan

Az új négyajtós Opel Astrát pontosan az olyan országoknak szánják, mint Magyarország. Gyermeki lelkünk állítólag vonzódik a szögletes formákhoz.

Sokáig úgy volt, hogy nem lesz, aztán mégis megcsinálták. Elkészült a négyajtós, a Sedan változat az Opel Astrából. A különböző variációkat beleszámolva ez a hetedik változat a jelenlegi Astra-kínálatban.

Az új modellt nem fogják mindenhol árulni, kifejezetten Közép- és Kelet-Európa piacaira szánták. Nem minőségbeli különbségről van szó, hanem egyszerűen arról, hogy a négyajtós felépítés e régióban népszerű leginkább. Spanyolországban szintén szeretik a Sedanokat.

Miért kedveli török és magyar egyként a négyajtós, puttonyos felépítést? A válasz a magasabb fokú biztonságérzetben, a nagyobb, tágasabb csomagtérben vagy ezek kombinációjában keresendő. Egy ötajtóssal szemben egy hasonló méretű szedán teljes értékű családi autó is, mivel csomagtere nagyjából 500 literes, belseje tágas. Kevésbé egzakt megközelítés szerint az emberhez gyerekkori rajzai alapján jóval közelebb állnak a szögletes formák: tíz kisgyerekből kilenc mindig négyajtós formájú autót rajzol.

Török öröm

Törökország az egyik legnagyobb szedánfelvásárló piac, a bemutatót is ott tartották, az Astra Sedan mégsem tipikusan oda való. Nem olyan esetlen, mint egy Albea vagy egy Thalia, saját kategóriájában is a formásabbak közé sorolható. Ilyen méretű autót már arrafelé sem láttunk rogyásig megpakolva, e célra a török bazárosok is az öregebb és olcsóbb autókat használják. Viszont a helyi utakat róva szemmel látható, hogy Törökországban tényleg a négyajtós a menő. Nem véletlenül reméli az Opel ott és Oroszországban az eladások kétharmadát.

Pakolni persze lehetne bőven a Sedanba is, no meg beültetni hátra egy rakás felnőttet és gyereket, ahogyan arrafelé szokás. Ennek legfőbb oka, hogy a legújabb Astra alapját nem az ötajtós, hanem a kombikivitel adja. Annak nyújtott tengelytávját is megörökölte ezzel a Sedan, így nagyobb lábteret enged, mint a csapott hátú.

Szűk motorválaszték

A keletre való száműzetésről talán egyedül a motorkínálat árulkodik. Három motorral indítják az értékesítést, a negyedik, a 100 lóerős, 1,7-es dízel tavasszal érkezik. Eleinte az 1,6-os és 1,8-as benzines, valamint a 90 lóerős, 1,3-as dízelmotorból lehet választani. Elképzelhető, hogy lesz 1,4-es benzinmotor is, az igényt most méri fel az Opel. Ez a motor egyrészt olcsóbb, másrészt van a kombiban is, így feltehetőleg elboldogulna a gyár ezzel a felépítéssel.

Más kérdés, hogy az 1,6-os próbája után mégsem erőltetnénk egy annál is gyengébb motort, ha épp egy családi nyaralásra indulnánk. Az 1,6-os 115 lóerős, de ezt nem érezni. Egyesben alig él az autó, és a többi fokozatban sem élénkül igazán. Pörgetni kell a normális tempóhoz, de ennek nem szívesen engedelmeskedik. Lusta.

A 90 lóerős dízelmotor sem az erejéről lesz messze földön híres, de legalább kedvező a fogyasztása. Az 1,6-ossal ellentétben ehhez 6 sebességes kézi váltót adnak, igaz, ezt csak városon kívül tudjuk kihasználni. Hatodikban még 80-nál is szenved az 1,3-as dízelmotor, de éppen emiatt jól fogyaszt akkor is, amikor gyorsabban hajtunk. Nekünk a tempós, kanyargós szakaszok után sem mutatott hat liternél többet a fogyasztásmérő, egy átlagos családfő mellett feltehetőleg ennél kevesebbel is beéri.

A futómű bőven felülmúlja a motorkínálat szintjét, csak a kategória legjobbjaihoz hasonlítható. Akár sportos autózáshoz is megfelelő. Emellett kellően csendes és kényelmes az utastér, a hazaihoz hasonló ramaty utakon is. Egyenestartása, kormányozhatósága és útfekvése kiváló.

Nehezített behatolás

A négyajtós Astra mellett valóban nyomós érv a bővebb helykínálat. A hátsó lábtér olyan tágas, hogy két 190 centiméter magas emberszabású is elfér benne egymás mögött.

A csomagtér 490 literes. Egészen 870 literig lehet bővíteni, amennyiben ledöntjük a hátsó üléseket. Egyetlen gondunk az lehet vele, hogy jócskán megnehezítették a behatolást. Kizárólag a középkonzolról, gombnyomással nyitható. A hátsó nyitógombot állítólag a biztonság miatt hagyták el, így kisebb az esély, hogy illetéktelenek turkáljanak pirosnál a csomagok között. Az Opel szerint keleten ez még mindig megeshet.
Az új Astra Sedan novemberre Magyarországra is megérkezik, de viszonylag magas alapára miatt nem lesz igazi népautó. Erre sokkal alkalmasabb a jelenlegi Classic II, amelyet továbbra is kínál az Opel.

Az új Astra Sedan alapára 100 ezer forinttal haladja meg az azonos felszereltségű ötajtósét, de az 1,6-os motorral a legolcsóbb így is 4 millióba kerül. Ez viszont „fapados” létére tartalmazza a légkondit, a CD-s rádiót, a bőrkormányt. Itthon arra számítanak, hogy a Sedan az ötajtós Astra számainak felét produkálja jövőre.

Vezess.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik