Üzleti tippek

Marketinges akadályok

A reklámblokkolást lehetővé tevő új technológiák elterjedése a tévés hirdetések eltűnéséhez vezet – nyilatkozta lapunknak Jean-Marie Boursicot, a Reklámzabálók Éjszakájának alapítója.

– A Reklámzabálók Éjszakájának 1981-es debütálását követően gondolt arra, hogy a következő évben ismét megrendezi az eseményt?

– Álmomban sem gondoltam, hogy ilyen kedvező lesz a fogadtatás. Egyszerűen hihetetlennek tűnt. Engem is megdöbbentett, hogy az emberek pénzt adtak, csak hogy kiválogatott tévéreklámokat nézhessenek.

– Manapság sokan temetik a hagyományos csatornákat, például a televíziós reklámokat. Itt a vég?

– A reklámblokkolást lehetővé tevő új technológiák elterjedése hamarosan a tévés hirdetések eltűnéséhez vezet, de rengeteg útja van még a fogyasztók elérésének – köztük olyanok, amelyeket még ki sem találtak.

– Milyen kapcsolatban áll a reklámszakmával, a kreatívokkal? Volt rá példa, hogy állást kínált önnek valamelyik reklámügynökség?

– Jóban vagyok a reklámosokkal. A szakmabeliek kedvelik, amit én csinálok, és számos országban segítik a munkámat; talán azért is, mert a vetítés az ő munkájuk élő emlékezete. Én annyi figyelmet fordítok a reklámok megőrzésére, amelyet ők sajnos a múltban nem tettek meg. Egyébként mielőtt a reklámzabálókba belevágtam volna, a Publicisnél dolgoztam, de sajnos nem a kreatív osztályon.

– Ha lehetőséget kapna reklámfilm rendezésére, milyet készítene?

– Az én reklámom egy történetet mesélne el. Talán parfümhöz, alkoholhoz vagy cigarettamárkához kapcsolódna. Amikor ugyanis ezeket a termékeket próbáljuk eladni, álmokkal házalunk, ezért nagyon különleges atmoszférát kell megteremtenünk – csak így érinthetjük meg az embereket. Az én reklámom biztosan olyan lenne, mint egy mozifilm.

– Nem unalmasak a mai reklámtrendek?

– De, hiszen legtöbbször mellőzik a kreativitást. Kivéve persze azokat, amelyeket bemutatunk a Reklámzabálók Éjszakáján. Személyesen válogattam ki a rendezvényen levetítendő 450 reklámfilmet abból a 25 ezerből, amely évente befut hozzánk. A kreativitást gyakran a marketingigazgatók akadályozzák, és ez a trend sajnos egyre szélesebb körben terjed.

– Hogyan éri el, hogy az egyéjszakás esemény minden évben friss és izgalmas maradjon?

– Csak a magam megérzéseire hagyatkozom, és nem a trendekre figyelek. Saját ízlésem szerint választom ki a filmeket, sohasem marketingszempontok vagy az elnyert díjak alapján. A válogatással egyszerűen megpróbálom másokkal is megosztani azt a szenvedélyt, ami a reklámhoz és a mozihoz fűz.

– Ön francia. Mit gondol a honfitársai által készített reklámokról?

– A francia reklámok nagyon jók voltak a hetvenes, nyolcvanas években. Az idén újra színvonalasak lehetnek.

– A Reklámzabálók Éjszakája szakmabelieknek vagy inkább laikusoknak szól?

– A közönség meghatározó része diákokból áll, akik csak szórakozni akarnak. A profi reklámosok három okból vesznek részt a „zabálásban”: jól akarják magukat érezni, látni akarják, hogy az általuk készített reklámfilmre hogyan reagál a közönség, és végül, hogy inspirációt nyerjenek.

– Reklámszempontból melyek a legkreatívabb országok?

– Megleptek a román reklámok, amelyek tényleg nagyon ötletesek. Tavaly a lengyelek hengereltek le, de láttam nagyszerű szpotokat Dél-Amerikából is.

– Az ön hazájában rendezik meg az első számú reklámfesztivált, a Cannes Liont. Gyakorta megfordul a versenyen?

– Nagyon jó viszonyban vagyok a reklámszakmával, de inkább a személyes találkozásokat részesítem előnyben e valóban jelentős rendezvény helyett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik